الموقع العربي الاول للعبة Silkroad Online

الموقع العربي الاول للعبة Silkroad Online (https://silkroad4arab.com/vb/index.php)
-   بـعـيـدآ عـن سـيـلـك رود (https://silkroad4arab.com/vb/forumdisplay.php?f=73)
-   -   [ حــوار مفتـــوح ] اسبــاب الاعــتزالات !! (https://silkroad4arab.com/vb/showthread.php?t=567611)

HandSome 21-09-2014 07:56 PM

[ حــوار مفتـــوح ] اسبــاب الاعــتزالات !!

اقـــدمـ لكـــم

[ حــوار مفتـــوح ] اسبــاب الاعــتزالات !!

طبعا كله ملاحظ فى الفترة الاخيرة ان الاعتـزالات من المنتدى كترت
مش الفترة الاخيرة بس ،، هى كل فترة يحصل اعتزالات

فى ناس كان ليها بصمـة فى المنتدى و محدش بيشوفها دلوقتى ،، ليه ؟
فى ناس هى اللى عملت المنتدى و محدش يعرف راحوا فين ..!!
فى ناس كان الواحد بيستنى المـواضيع بتاعتها و كان بيستفيد منها فعـلا

دلوقتى الناس بتخش المواضيع ترد من غير ما تشوف المـوضوع ده بيتكلم عن ايه
المـواضيع دلوقتى بقت كلها كوبى و بست ،،
المـسـابقـات مبقلهاش طعم ،، حتى مفيش افكار مسابقات جديدة حلـوة
و المسـابقات الحلوة ،، دور هتلاقيها من زمان مش جـديدة

هل مبقـاش فى مبـدعين فى المنتــدى ؟

ولا النـاس بتكسل ؟ ولا بتستسهل
اكيد لو الواحد فكـر شوية هيلاقى افكــار حلوة
اكيد الافكـار مخلصتش

انا شـايف ان احنا بنكرر فى المسـابقات بتاعت زمان و مـواضيع زمان ؟

عــاوزين نقسم المـوضوع و النقــاش بتاعنا لفكـرتين

الفكـرة الاولى
: ايه اسبــاب الاعــتزالات من وجهة نظرك ؟

الفكــرة التــانية : ليه مبقـاش فى ابـداع زى زمان فى المنتــدى و ليه المنتدى مش زى زمان و هل تتوقع المنتـدى يرجع زى زمان فتــرة 2008 ~ 2012 ؟
وهل لوقــوع لعـبة سيلكـرود تأثير على المنتـدى ؟

يــاريت ،، يــا ريت -- الكـــل يشـــارك برأيه .. !!

ST0P_IM_T0P 21-09-2014 08:04 PM

الفكـرة الاولى
الاسباب ان المنتدى مبقاش فية متعة زى الاول
مبقاش فية الروح الجميلة اللى بتبقى فى المسابقات زى الاول
يعنى زمان اما كان بيتعمل مسابقة فى بعيدا ومشرف يشترك فيها ولا حد من الطاقم الادارى يشترك
كانت بتبقى معجنة
بما ان مفيش نشاط من الاعضاء .. اكيد المشرفين هيبقو محبطين
واول حاجة هيفكرو فيها فى الاعتزال
انا حسيت بالاحباط اما شوفت المسابقة بتاع البلياردو ومفيش حد بيشترك فيها

الفكــرة التــانية : ليه مبقـاش فى ابـداع زى زمان فى المنتــدى و ليه المنتدى مش زى زمان و هل تتوقع المنتـدى يرجع زى زمان فتــرة 2008 ~ 2012 ؟

مبقاش فية ابداع زى زمان علشان مفيش اعضاء زى زمان
يعنى مفيش حاجة بتجذب الاعضاء زى زمان
مفيش افكار مسابقات جديدة زى زمان
لازم يكون فية مواضيع مسلية زى اللى الاعضاء بتحبها
دةة هيزود النشاط فى كل قسم
اما بالنسبة انى اتوقع ان المنتدى يرجع زى زمان
انا اشتركت فى المنتدى من حوالى خمس سنين
او ست سنين
بس فية ايميلات سيبتها وايميلات اتعملها حظر
يعنى انا تقريبا انا فى المنتدى من 2009 او 2008
واحب اقولك مستحيل المنتدى هيرجع زى زمان
مستحيل المنتدى هيرجع للايام دى

Senior007 21-09-2014 11:38 PM

اقتباس:

الفكـرة الاولى : ايه اسبــاب الاعــتزالات من وجهة نظرك ؟

كـان عـلـى أخـر الأيــام الـلـى فـاتـت الـلـى كـنـت فـيـهـا ..
انـا شـخـصـيـآ إعـتـزلـت بـسـبـب الـمـوضــوع ده
كـنـت بـشـتـغـل بـجـد و فـى الأخـر واحـد غـيـرى يـبـقـى مـمـيـز و أصلآ مايستحـقـهـآش
بـس والله مـا كـنـت مـوجـود عـلـشـآن لــون
بـس بـآرده لازم تـلاقـي تـقـديــر لـمـجـهـودك

فــاهــمــنـى ؟

:birgits_tiredcoffee

اقتباس:

عـلــى فــكــرة الـمـنـتــدى مـن آيــآم 2008 ~ 2010
الـمـواضـيـع مـاكـنـتـش كـويـسـة
بـس الـنـاس هـى الـلـى كـانـت كـل حـاجـة ..
يـشــاركــوا مـع بــعــض - الـكـل بـيـحـب بـعـض ..
لـكــن دلـوقـتــى مـعـتـقـدش إن فـيـه كــدة

و مــوضــوع الإبـداع و الإسـتـسـهـال فـى الـمـوضــوع ده

كـل واحــد بـيـعـمـل الـلـى عـلـيـه بـس هـو و دمـاغـه بـقـى
( يـبـدع فـى الـمـوضــوع .. - و أو يـخـلـص و يـنـفـذه غـيـر تـنـسـيـق حـتـى .. )

:cheers:

youssef13 22-09-2014 12:36 AM

الفكـرة الاولى
الدراسة ، مفيش اي حاجة تشجع الناس ع الاشرافـ , اقسام نايمة والمشرفين مش عارفين يظبطوهـا . أو شغل .

بص , اكيد سيلكرود مأثرة علشان شعبيتها قلت . او معظم اللي فيها اتراك مش مصريين , والناس مش عايزة تتعب . كل واحد حيقولك حستفاد ايه لو تعبت وعملت موضوع ..
كل واحد بيدخل عايز يستفاد من غير ما يفيد

CError 22-09-2014 01:04 AM

من ساعة ما سبت المنتدي دا انا وهواه مش شغال زي الناس حقيقه صدقني

انا لو رجعت المنتدي هايكون حاجه فخمه ^^

MịηaTσ 22-09-2014 01:22 AM

محجوز عشان خاطر انجى :cheers:

ST0P_IM_T0P 22-09-2014 02:06 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة CError (المشاركة 5113329)
من ساعة ما سبت المنتدي دا انا وهواه مش شغال زي الناس حقيقه صدقني

انا لو رجعت المنتدي هايكون حاجه فخمه ^^

طيب ارجع بالله عليك

حقيقة انت مواضيعك كانت جميلة جدااااا

Ğ_Unit0 22-09-2014 08:30 AM

دا رأيي ولك مطلق الحرية في ان تقبله او لا تتقبله :
هوا المشكلة روح الناس الموجودة هى الى بتشغل المنتدى او بتخلية مفهوش تفاعل .. ولما بتختفى جزء من الناس دي بيبدأ المنتدى التفاعل بتاعه بيقل بالنسبة للمشرفين مش كنشاط المنتدى كله .. لما بدأ الاعتزالات كان كل واحد بيبقا قدامه مشاغل والدنيا برة المنتدى بتشغل فا غصب عنه بيعتزل ولما واحد ورا واحد بيعتزل بتلاقي المجموعه الى اتعودت تبقا موجودة بنشاطها وتفاعلها في المنتدى ابتدت تخمل وتلاقي الى لسة معتزلش بيعتزل علشان اصحابه بيمشوا .. وبصراحة بقا هم الى كان بيجي في المنتدى من مشرفين كتيير انهم يكونوا مشاركاتهم عالية وتلاقي معظم الردود ملهاش علاقة بالموضوع ودا في حد ذاته خلى المناقشة في المواضيع معدومة على عكس زمان كان الرد بيبقا فيه حوار وتلاقي في اهتمام من صاحب الموضوع والاعضاء والمشرفين .. انما دلوقتى تلاقي الموضوع معمول عشان شهره وكسب مشاركات تلاقيه كل رد .. موضوع جميل .. موضوع هايل .. تسلم .. شكرا .. وهوا عامل موضوع عشان تسلم ولا رد زي كدة ؟ حاجة تاني بقت في نظرى بتشتت الاعضاء زيادة الاقسام بالشكل الكبير دا بيشتت الاعضاء مع العلم ان كدة بيكون ترتيب للأقسام وشكليا افضل .. كمان في مشكلة ان دلوقتى الى بيكون مترشح يكون مشرف بيكون مترشح علشان اللون والسلطة كمشرف قسم الكلام دا مش على الكل بس على معظم الناس الى بلاحظهم .. بتلاقي بعد ميترشح بيعمل مواضيع كتير متكررة و مش متكررة وتلاقي هدفه انه يوصل يكون مراقب قسم او مراقب عام وبيكون همه اللون والسلطة اكتر من انه يخدم المنتدى .. دا غير مشاكل كانت بتحصل من بعض الناس فا بتسبب انهم يعتزلوا .. افتكر زمان مكانتش المواضيع هيا الى بتخلي المنتدى فيه روح كنا بنعمل مواضع ممكن متكونش على قدر الافادة للجميع بس كانت المشاركة في كل حاجة بتهلى في وجود وروح للمنتدى .. كان كل واحد بيعمل على المنتدى وكان فيهم روح المشاركة والحوار في المواضيع ودى كانت احلى حاجة فعلا .. واسف انى طولت جدا

™Shi6on 22-09-2014 11:11 AM

دلوقتى الناس بتخش المواضيع ترد من غير ما تشوف المـوضوع ده بيتكلم عن ايه

بص يا باشا دي فعلاً حقيقه ان انا بشوف اعضاء بترد الدر مش تبع الموضوع اصلاً تماااام

ثانياً ان شاء الله حضرتكـ انا عندي افكار جديده و مسابقات جديدة ... بس مستني اجمع كل الفكر عشان احفظها و اعملها واحده ورا واحده

ثالثاً وهل لوقــوع لعـبة سيلكـرود تأثير على المنتـدى ؟

مش هقولكـ بعيداً عن سيلكـ رود .... الحمد لله و الشكر لله اكتر قســم شغال لحد دلوقتي و حضرتكـ كنت قايل بنفسكـ كده

وفعلاً لما لعبة سيلك رود وقعت المنتدي اتغير بمعنــي ان بقي مفيش مجهود كبير ... الناس بقيت تكسل تعمل تنسيق ~~"

وغـــير كده و كده --- الناس مشغوله اكيد في لعبه تانيه غير سيلك رود
مشغوله بــ البيت
بــ اشغلهم و ده بيخلي مفيش تفاعـل دايمـ

يعني انا لو دخلت مثلا قسم و لقيت ان اخر موضوع كان نازل من اسبوع اكيد مش هنزل موضوع عشان عارف ان مفيش حد هيرود
او بمعني مفيش حد هيفكر يدخل علي الموضوع بتاعي

كلو بقي واخدها بأسامي المواضيع

ده حتي في قــسم المشاكل و الاستفسارات لعمل سيرفر

اعتقد ان كل المشاكل لي كانت تواجه اي سيرفر اتحلت خلاص بقي مفيش تنشيط للأقسام د

بسم الله مشاء الله يعني المنتدي معروووفـ ... بس المشكله ان اكتر الناس مش بتسجل و يدخلو يشوفو من غير ما يسجلو

و يخدو معلومات من غير ما يفيدو المنتدي بردو :@

المهم : ان شاء الله مع كل واحد من الاعضاء و المشروفون يجتهدو و يتقدمو في المسابقات و ان شاء الله في افكار جديده انا هنزلها
في المنتدي و استنوني ان شاء الله

هل مبقـاش فى مبـدعين فى المنتــدى ؟
ولا النـاس بتكسل ؟ ولا بتستسهل

هي فعلاً مبقاش في مبدعين ~~" --- هو في بس مش ذي الاول

مع كل احترامي ده رأييي و يا ريـت محــدش يزعل مني و يتقبلو

:icon8::icon8::icon8:

™Brave_Angel 22-09-2014 01:26 PM

1
مش عارف فيها اهانة ولا لأ بس ده راييى
دلوقتى اى حد ممكن يبقا مشرف ممكن تلاقى واحد عندو 12 سنة ومشرف ولا فيه حتى خبرة عشان تتغاضى عن السن زمان المشرف كان ليه قيمة عن دلوقتى وكانت حاجة كبيرة
والنظام بتاع 3 شهور مميز تبقا مشرف عام بجد مع احترامى للادارة العليا بس ده مشروع فاشل جدا ان ممكن اى حد يبقى مشرف عام !!
ليه المنتدى ميتغيرش و نرجع زى زمان ؟ دلوقتى اقصى حد للاعضاء المتواجدين مش بيزيد عن 40 و النشطين مش بيكملوا 15 او 10
-
2
الابداع هيتقدم لما تحس ان موضوعك يبقا فيه قيمة و الناس ترد و ترجع انما دلوقتى كل واحد بيعمل موضوع عارف ان اقصى حاجة هيبقى 5 ردود و اغلبهم سبام :111 (13):
--------
لو بعض الانظمة دلوقتى تتشال هتلاقى المنتدى القديم كلو رجع :sleeping:

HandSome 22-09-2014 01:34 PM

كل الاراء تحترم و كل الاراء مقـبولة اكيد :butterfly:

و منتــظر بـاقى الاراء ،، و لو حد عنده حل او فكــرة يا ريت يشـاركنا بيهم

:jester:

™MetaLHead™ 22-09-2014 06:55 PM

اقتباس:

دلوقتى اى حد ممكن يبقا مشرف ممكن تلاقى واحد عندو 12 سنة ومشرف ولا فيه حتى خبرة عشان تتغاضى عن السن زمان المشرف كان ليه قيمة عن دلوقتى وكانت حاجة كبيرة
والنظام بتاع 3 شهور مميز تبقا مشرف عام بجد مع احترامى للادارة العليا بس ده مشروع فاشل جدا ان ممكن اى حد يبقى مشرف عام !!
الموضوع ده اتلغى فى الفترة الأخيرة !
وبالنسبة للسن فمش اى حد بيقدر يدخل الادارة دلوقتى برده الموضوع اتغير عن الفترة الأخيرة !

Mr.Android 22-09-2014 07:32 PM

اقتباس:

الفكـرة الاولى : ايه اسبــاب الاعــتزالات من وجهة نظرك ؟

انا عن رائيى المنتدى نام لعدة اسباب : من اهمها الملل مثلا اصحاب المناصب العليا بيصابو بالملل يعنى اية الكلام دة ؟! .... بص يا سيدى دلوقتى فى بعض الأداريين ابتدو مشرفين و لحسن تعاملهم مع الاعضاء و تميزهم فى مواضيعهم بقو من الأداريين ! طب دى حاجة كويسة ؟! كدة خلاص بقى اعلى رتبة ممكن يقدر يجيبها طب هيعمل اية بعد كدة ؟! ولا حاجة يقعد يشرف و ساعات قليلة يعمل مواضيع فا طبعاّ يبداء يحس بالملل يروح رايح عامل موقع لنفسه يبيع فى بى اس او هوست حاجة بقى و من رائى هو حر طبعاّ و الحل من رائى علشان ميحسش بالملل هو عمل مواضيع جديدة .... مسابقات جديدة !!

تانى حاجة و هى ضياع هيبة ((( الأداريين و المشرفين ))) و دى لسببين دلوقتى اى حد يقدر يبقى مشرف !! يعنى واحد ييجى يعمل موضوع حلو و يثبت خلاص بقى مشرف !! :mad1: لقب (مشرف) بقى حاجة عادية و دى حلها ميتعينش غير اللى يستحقها بجد !

تالت حاجة و هى ان البعض بيحسو انهم مش متقدرين كويس و دى حقيقة بشوفها كل يوم مثلا : واحد عمل مواضيع فى قسم بعيداّ مثلا ( مواضيع كتيرة جداّ ) و معظمها متميز و مياخدش اى جايزة على نشاطة مش لازم مسابقة علشان الواحد يتم مكافئته !! يعنى ياخد وسام مثلا ياخد رصيد بنكى يعنى اى حاجة من دى مش لازم مسابقة !!

الفكــرة التــانية
: ليه مبقـاش فى ابـداع زى زمان فى المنتــدى و ليه المنتدى مش زى زمان و هل تتوقع المنتـدى يرجع زى زمان فتــرة 2008 ~ 2012 ؟

انا عن نفسى بعانى من الكلام دة لما أجى اعمل مسابقة مش لاقى فكرة جديدة كله اتعمل :nosweat:

أكيد و حل مشكلة زى دى من وجه نظرى ان المنتدى يعمل سيرفر خاص بيه يضرب ISRO بالشبشب ^^

™Brave_Angel 22-09-2014 09:21 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ™MetaLHead™ (المشاركة 5113645)

الموضوع ده اتلغى فى الفترة الأخيرة !
وبالنسبة للسن فمش اى حد بيقدر يدخل الادارة دلوقتى برده الموضوع اتغير عن الفترة الأخيرة !

فيه نقطتين 1- السن 2-الاشراف العام بعد 3 شهور
لو قصدك على السن ف فى كتير ومش هتكلم على اسماء بس هما معروفين
و لو على الاشراف العام بعد 3 شهور مميز لسه موجود برضه وفى كذا اسم جديد برضو بس لو قصدك اتلغى اليومين دول يبقا تمام .

Kenkoz 23-09-2014 12:08 AM

المشرف سنة صغير , لو عقلة قد سنة مش هيقدر يكمل

مشرف 3 شهور مميز ملغى من 8 شهور

التواجد بيكون 500 , 600 , 700 زائر للاسف البعض يكتفى ب المشاهدة
لما يكون فية استفسار يسجل و كل عام و انت بخير بعد مـ سؤالة يتجاوب مفيش شكرا مفيش التزام

باذن الله الى جاى افضل , بالتوفق للجميع

الساعة الآن 05:34 PM.