الموقع العربي الاول للعبة Silkroad Online

الموقع العربي الاول للعبة Silkroad Online (https://silkroad4arab.com/vb/index.php)
-   قسم الاستفسارات ومشاكل وحلول ال Sbot (https://silkroad4arab.com/vb/forumdisplay.php?f=211)
-   -   Gold party (https://silkroad4arab.com/vb/showthread.php?t=620638)

محمدوك 05-11-2017 05:52 AM

Gold party

السلام عليكم

انا عندي بارتي كامله 8/8 الي فيهم 2wizzard -2 nuker-bard-warrior-cleric-glaive

السؤال انا عايز اعمل جولد بارتي في وحوش +101 دلوقتي عايز اظبت player buff و مش فاهم اعمل ايه علشان مستخدمي hp and mp potions كتير و اكسب جولد بدل ما اخسره في ال potions

أرجو الشرح الفصل لأني فعلا مش فاهم انا كتبت دا ازاي و انا اول مره اعرف مصطلح جولد بوت
:111 (3)::busted_cop:

Galactus 09-11-2017 02:03 AM

رد: Gold party

بخصوص الاعدادت سهله جدا
بس في حاجه لازم تعرفها قبل ما تبدا الparty
كل شويه هتموت علي شان معاك 1 bard بس

abdopasha2011 09-11-2017 02:58 AM

بص شوية نصايح لضيق الوقت بس عندى :
حاول تعمل واريور فى السنتر عشان يكون شايل الضربات عن باقى البارتى او يكون بيلف فى رينج قليل وتقف فى مكان كويس متوسط مش صعب اوى
بالنسبة للنيوكر انت كده كده هتكون ضربتهم مش جامدة اوى زى الويزارد بس برضه هيكونوا واقفين لاخر نفس عشان البفات بتاعتهم والبوشن فى الصينى كل 1 ثانية
فعشان تتفادى الام بى الكتير هيكون البارد واقف بعيد عن ضرب الموبس ليه ويكون فل مانا والكليرك فل هيل وغالباً لما اى حد بيرجع من الاتاكر بيرجع عشان الدورابيليتى بتاعت الاسلحة انما اللى بيعملوا بفات يا اما دى سى وهما كانوا ميتين قبل الدى سى يا اما مفيس ريس فبيرجعوا او البارتى باظ او يا اما البوشن بتاعهم خلص وفى الحالة دى ممكن ترجع كل 5 ساعات مرة تصلح اللبس وتشترى بوشن
الجولد ممكن تبيع ايتمز كويست الجنى لامب بعض الاحيان بيجيلك ليجند لو بتعرف تبلص بلص وبيع لو لأ بيعهم ارخص بس هيتباعه على طول
واعمل حد معين لكل اكونت انه يخزن لو فيه جولد زيادة فى بنك الجيلد او ياخد منه لو قل الجولد اللى معاه عن اللى انت محدده

محمدوك 09-11-2017 08:24 PM

هموت ليه لو معايا bard واحد دا في ناس كتير قالولي انو واحد كفايه و سوال تاني ازاي اخلي البارد بعيد و انا هكون عامل الrange=15 و الواريور هيجيب الموبس

اخر حاجه طب لو عايز بارتي اوروبي و بارتي صيني و بارتي صيني و اوروبي ممكن تقولي هعمل ايه في كل واحده

abdopasha2011 09-11-2017 10:08 PM

بص اعمل protect من الواريور للبارد + خلى البارد يلف فى رينج 10-15 +noise+speed+dance
ويكون النويز اعلى من الوحوش حتى لو اتضرب من الوحوش هيكون معاه النويز وهيعمل الدانس تانى
عادى

abdopasha2011 09-11-2017 10:09 PM

بالنسبة للبارتى سواء ده او ده ده سؤال كبير جداً عاوز يومين شرح بالتفصيل الممل + يكون عندى برايفت مثلاً عليه اكونتات زى المطلوب عشان اشرح عليهم :helpsmilie:

محمدوك 11-11-2017 02:04 AM

اسف والله بس اخر طلب :clown(1): او ممكن يكون زي الاول :clown(1)::clown(1): المهم عايز اسامي البفات الي ال cleric and bard يعملوها لل attackers الي هما glaive and 2nuker and 2wizzard يعني في بفات بتزود ال mgc attack و تانيه تزود phys attack احط لمين ال phys و مين mgc و مين increse str و مين increse int و مين increse physcal defence و مين increse magical defence

اتمني مكونش طولت
:wave::wave:

abdopasha2011 11-11-2017 05:00 PM

wizzs buffs :
cleric int+str+magic+physical buff
pain warrior +فيزيكال+ ماجيك بف
healing orbit + full heal
dance +mana orbit
life turnover+earth fence
range = اعمله حسب مكانك

2 nuckers =
cleric int+str+physical+magical
بص الفيزيكال والماجيكال موجود فى بف النار وبف الكولد للصينى بس غالباً بفات الاوروبى احسن وارقامها اعلى ابقى شيل بفات دول من الصينى وكده كده الكليرك هيديهم البفات دى
الجليفر يديهم pain هما الاتنين عشان هما نوعاً ما احسن من الاوروبى فى الاوتو بوشن مع الاسنو شيلد وال pain هيكونو تمام
cleric heal + healing orbit
mana orbit+dance
+بفاتهم العادية الباقية اللى انت منزلهم

الجليفر هيكون تانك مع الواريور +انه هيكون اتاك بس انت هتحتاج ال hp بتاعه الكبير فى ال pain
وكده وكده هيكون الاوتو بوشن بتاعه سريع عشان صينى

كده الكليرك ماكس مش هيقدر يديلو حاجة فللاسف هوا كده كده الدمج بتاعه مش كبير خليه يعمل بفاته كاملة مع الفزيكال والماجيك لو انت منزلهم عادى يعنى
+هيل الكليرك العادى +بف المانا بتاع البارد

جرب كده ولو فيه حاجة ناقصة سامحنى بقى :111:

محمدوك 13-11-2017 11:00 PM

مش فاهم ازاي physical مع magical و احنا اساسا بتتكلم عن increase attack ولا increase defense

abdopasha2011 13-11-2017 11:54 PM

انا قايلك بفات للديفينس والاتاك مع بعض

محمدوك 14-11-2017 03:38 AM

انا دماغي لفت :toobad::toobad: انا مش فاهم يعني في الويزارد اعمل حاجه واحده من المكتوبين دول يعني cleric int+str+physical+magical buff و مليش دعوه بالباقي:guilty_h4h:
عاملني كشخص جديد في اللعبه انا عمري ما اتعاملت مع شخصيات أوروبي الي اعرفه انه مينفعش اعمل فيزيكال و ماجيكال علي نفس الشخص لازم حاجه واحده

abdopasha2011 14-11-2017 03:51 AM

بفات الكليرك فيها بف ماجيك وبف فيزيكال
اخر بفين فى الصورة
دول ممكن تديهم الاتنين للويزارد عادى من غير عدد
انا بس اسف على معلومة فوق اللى اقصده الماكس فى الكليرك
انه الكليرك ماكس 4 اس تى ار و 4 اى انن تى
لكن البفات بتوع الفيزيكال والماجيك دول ممكن تضيهم للبارتى كله للواريور نفسه والبارد كمان والجليفر لو حابب
ودى بتدى ديفينس فيزيكال وماجيكال عشان البارتى ميموتش بسرعة من الموبس

الساعة الآن 07:07 PM.