الموقع العربي الاول للعبة Silkroad Online

الموقع العربي الاول للعبة Silkroad Online (https://silkroad4arab.com/vb/index.php)
-   قسم الاسئلة و الاستفسارات لعمل السيرفرات الخاصة (https://silkroad4arab.com/vb/forumdisplay.php?f=226)
-   -   جعل االسيرفر اونلاين بدون هامتشي (https://silkroad4arab.com/vb/showthread.php?t=626496)

Kingm179 15-09-2018 10:46 PM

جعل االسيرفر اونلاين بدون هامتشي

السلام عليكم انا كنت عايز اخلي السيرفر اونلاين بدون هامتشي شوفت شرح على النت بس كل ما انفذه بيدي c9 error ياريت لو فيه شرح كويس ازاي اعمل كده بالذات لان الهامتشي بيعمل مشاكل ومبيفتحش كويس

McDiesel 16-09-2018 02:47 AM

رد: جعل االسيرفر اونلاين بدون هامتشي

لو دة Test سيرفر لنفسك بس ف انت هتشيل الهماشي من الجهاز خالص وتفتح Network عندك وتطلع IPv4 Address وتشتغل ب ال IP دة من غير اي مشاكل

Kingm179 16-09-2018 10:15 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Dev SpartaCuS (المشاركة 5352620)
لو دة Test سيرفر لنفسك بس ف انت هتشيل الهماشي من الجهاز خالص وتفتح Network عندك وتطلع IPv4 Address وتشتغل ب ال IP دة من غير اي مشاكل

انا عايزه اونلاين بحيث اي حد يقدر يدخل عليه انا حاولت اعمله استاتك اي بي بس لمه بعمله استاتك اي بي ال Farm manger + gateway server + machine manger

مفيش اي حاجة بتردي تشتعل خالص وبيظهر ارور في golbal manger

بيقول

cannot certify server body

وبعد كده اسم الحاجة الي بفتحها

McDiesel 16-09-2018 11:08 AM

مفيش طريقة فعالة 100 % دلوقتي غير ال VPS ياباشاا اضمن واسرع واحسن

_Legend_R_ 16-09-2018 11:59 AM

معندكش لغير حلين VPS و IP Stattic و IP Stattic عايز موال علشان تشغله

Kingm179 16-09-2018 04:42 PM

lانا فعلا عايز اشغله ب static ip بس كل ما احط الايبي ال publice بتاعي بيحصله مشكلة مش عارف ايه حلها شوف كده

[IMG]https://f.top4top.net/p_989vlzqr1.png[/IMG]

McDiesel 16-09-2018 06:58 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Kingm179 (المشاركة 5352676)
lانا فعلا عايز اشغله ب static ip بس كل ما احط الايبي ال publice بتاعي بيحصله مشكلة مش عارف ايه حلها شوف كده

[IMG]https://f.top4top.net/p_989vlzqr1.png[/IMG]

لو بصيت عل ال connects بين ال server files هنلاقي ان ال ip مختلف بص وركز كدة هتلاقي ip بيبدا ب 41 والتامي 192

Kingm179 16-09-2018 11:29 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Dev SpartaCuS (المشاركة 5352687)
لو بصيت عل ال connects بين ال server files هنلاقي ان ال ip مختلف بص وركز كدة هتلاقي ip بيبدا ب 41 والتامي 192

كلامك مظبوط هيه الاعدادت كلها واحدة بس المفروض في الشرخ بتاع ال static ip ان انا بخلي الايبي يحول على الايبي ده فالمفروض ان ده يكون شئ عادي بس الي بيحصل زي ما انت شايف ولو جربت اغير الايبي لل public ip واعمل على اساسه السيرفر بيشتغل عادي بس بيدي c9 error
المفروض 41. ده يكون ال public ip
و 192 ده ال (private ip (static ip
بس هوبيعمل كده علطول فمش عارف ايه المشكللة وبشكل عام انا لو شغلت السيرفر على البرايفيت واي حد موجود في نفس شبكة الانترنت بتاعتي بيخش عادي جدا بس اي حد برة مبيقدرش يخش على السيرفر غير لمه يجولي c9 برضوا ومش بيحط الايبي الي شغال بيه السيرفر بيحط ال public ip

GM.Samo 17-09-2018 01:09 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Kingm179 (المشاركة 5352713)
كلامك مظبوط هيه الاعدادت كلها واحدة بس المفروض في الشرخ بتاع ال static ip ان انا بخلي الايبي يحول على الايبي ده فالمفروض ان ده يكون شئ عادي بس الي بيحصل زي ما انت شايف ولو جربت اغير الايبي لل public ip واعمل على اساسه السيرفر بيشتغل عادي بس بيدي c9 error
المفروض 41. ده يكون ال public ip
و 192 ده ال (private ip (static ip
بس هوبيعمل كده علطول فمش عارف ايه المشكللة وبشكل عام انا لو شغلت السيرفر على البرايفيت واي حد موجود في نفس شبكة الانترنت بتاعتي بيخش عادي جدا بس اي حد برة مبيقدرش يخش على السيرفر غير لمه يجولي c9 برضوا ومش بيحط الايبي الي شغال بيه السيرفر بيحط ال public ip

مينفعش تشغل لعبه بي اتنين ايبي
كلم الشركه اللي انتا واخد منها النت وقلهم انا عاوز اعمل استاتك اي بي وهما هيقلولك ازازي لو انتا مش عامل وبعد كدا بتشتغل علي الاي بي ده بس اللي بتجيبو من my ip علي جوجل
انا بسهل عليك الدنيا تمام وتعمل الحاجه اللي بي الاي بي كلها لي اي بي واحد بس مينفعش اتنين

Kingm179 17-09-2018 08:24 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة GM.Samo (المشاركة 5352723)
مينفعش تشغل لعبه بي اتنين ايبي
كلم الشركه اللي انتا واخد منها النت وقلهم انا عاوز اعمل استاتك اي بي وهما هيقلولك ازازي لو انتا مش عامل وبعد كدا بتشتغل علي الاي بي ده بس اللي بتجيبو من my ip علي جوجل
انا بسهل عليك الدنيا تمام وتعمل الحاجه اللي بي الاي بي كلها لي اي بي واحد بس مينفعش اتنين

انا عندي الايبي مفيهوش مشاكل وجبت ال ip من my ip address وتمام وشغلت ملفات السيرفر عليه وبرضوا تمام بس كل شوية بيديني c9 erroe مع اني فاتح البورتات وكل حاجة هيه دي اساس االمشكلة

Mahmoud Rashwan 17-09-2018 10:30 PM

مش عارف اقولك ايه بس مفيش حاجة دلوقتى اسمها اعمل سيرفر على جهازى الكلام ده كان أيام الجاهليه و منفعش احنا بنعمل سيرفر على الجهاز عندنا عشان نجهز عليه الدتا و بعدين بنشغل على في بى اس و سعتها ممكن تجيب في بى اس 4 تجرب بيه انت و اصحابك الاول

Kingm179 18-09-2018 12:13 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Mahmoud Rashwan (المشاركة 5352829)
مش عارف اقولك ايه بس مفيش حاجة دلوقتى اسمها اعمل سيرفر على جهازى الكلام ده كان أيام الجاهليه و منفعش احنا بنعمل سيرفر على الجهاز عندنا عشان نجهز عليه الدتا و بعدين بنشغل على في بى اس و سعتها ممكن تجيب في بى اس 4 تجرب بيه انت و اصحابك الاول

اه نوع ال Vps ده وسعره كام ؟

Kingm179 18-09-2018 12:23 AM

بشكل عام انا حابب اشكر كل الي علق وحاول يساعدني في حل المشكلة انا وصلت اخيرا للحل وهشرح كام حاجة في البداية انت مش لازم يكون عندك اساتك اي بي عشان تعمل السيرفر عادي يكون عندك نورمال اي بي زي الي عندي بس الفرق الوحيد انك كل ما هتقفل الراوتر هتحتاج تغير بيانات الايبي في كل ملفات السيرفر وفي الجهاز عشان تحط ال public ip بتاعك فطبعا هيه تعتبر شغلانة لاكن بالنسبة ليه انا تقريبا مبقفلش المودم غير كل شهر مرة فانا مش محتاج static ip اصلا هرجع اكمل ان المشكلة عندي كان اساسها ان البورتات مكنتش مفتوجة كفاية يعني انا كنت فاتح بورتات ل agent server + dowload server + game port وده مكنش كفاية اشتغل لمه فتحت كل البورتات الي موجودة في sr node data ده كانت كل المشكلة وحلها بشكل عام انا شرحت حل المشكلة عشان لو حد حابب او عنده نفس المشكلة يقدر يلاقي الحل بسهولة وشكرا مرة تانيه لكل الناس الي حاولت تساعد

McDiesel 19-09-2018 12:53 AM

تمام ## بس غلط فتح جميع البورتات لو هتعمل جيم خد بالك

الساعة الآن 11:46 AM.