الموقع العربي الاول للعبة Silkroad Online

الموقع العربي الاول للعبة Silkroad Online (https://silkroad4arab.com/vb/index.php)
-   بـعـيـدآ عـن سـيـلـك رود (https://silkroad4arab.com/vb/forumdisplay.php?f=73)
-   -   ليه مش عايز الاسلامين يمسكو الحكم ؟؟ (https://silkroad4arab.com/vb/showthread.php?t=371935)

super_man619 31-07-2011 12:20 AM

ليه مش عايز الاسلامين يمسكو الحكم ؟؟

بسم الله الرحمن الرحيم

السلام عليكم , و اما بعد

ليه مش عايز الاسلامين يمسكوا الحكم ؟

هنطبق شرع الله , و الي مش عاجبو يروح , و اسلاميه زي السعوديه و حوارات كتير اوي

مبدأياً لو حبيت تطالب بخلع وزير الماليه ؟ هيقولك انت بتتكلم في نزاهه و طهاره وزير الماليه الي ماسك " بيت المال " و بيصلي كل الصلاوات علي الهواء , يا كافر يا مفرق يا ألخ الخ الخ

- الاسلامين دلوقتي مش أسلاميين بجد , و الادله

http://www.youtube.com/watch?v=QqKbD...eature=related

قااااابل يا عم قاااابل

الديموقراطية مرفوضة شرعا !! لا حول ولا قوه الا بالله , اما يبقي شخصيه زي ديه هتمسك علي الاقل مدرس في مدرسه , هيطلع الطلاب علي ان الديموقراطيه مرفوضه شرعا , هما صحيح هيصلو الخمس صلاوت بالسنه بالنوافل , , بس حيحفظهم معلومات تافهه و مغلوطه زي الي عنده , هو هيجيب من بره مثلا

طب اما الديموقراطيه حرام ياعم الحلو , داخل مجلس شعب ليه ؟ داخل انتخابات ليه ؟ اما الديموقراطيه " مرفوضه شرعا " يبقي هتنجح بأيييييه ؟ ؟ حد يجاوبني

أما يقولك العلمانيه فصل الدين عن الحياه , هما دول الي هيمسكو البلد يا أستاذ !! , قمه الثقافه ما شاء الله

الشو و استعراض القوه الي حصل فـ التحرير ده غباوه , انا مش فاهم علمو كده ليه , لقوها سايبه مثلا قامو مغيرين المطالب و رفعو شعرات و اعلام السعوديه و الحورات الذيذه ديه , ارجو حد يجاوبني

http://www.youtube.com/watch?v=85_qmsjDnwU

لا تعليق !!

حتي الاسم نفسه يا جدعان , جمعه الهويه الاسلاميه , كأن مثلا احنا بوذيين ولا درزيين ولا المسيحين 70 مليون و احنا 10 :))

واحد صاحبي كتبها علي الفيس بوك

" يا جماعة و الله انا مش فاهم حاجة ..
احنا ممكن نلخصها بطريقة لذيذة للغايه للأخوة اللى مخهم "زنخ"
دوله مدنيه .. تحترم الجميع .. تكفل الحريات بكل انواعها .. منفذه للقانون
بها من يذهبون للمساجد ... و بها من يذهبون للكنائس ... و الاثنين يحترمون بعضهم البعض

صعبه ؟ معادله تافهه اظن .. "

اعتقد حلوه أوي , هيا العلمانيه هتقلع حد الحجاب مثلا , كل واحد بيحترم التاني , مش مهم الديانه , كله علي الارض متساوي في الحقوق , عند ربنا ديه حاجه تانيه بقي ,

علي مر العصور الي اتكلم بأسم ربنا محدش عارضه , و هنا كان بيجي تحريف الاديان و التأليف فيها ," اليهوديه كا مثال " ازني بأمك , هو انا الي بقول , ده ربنا الي بيقول , اقتل المسلم تاخد بونت عند ربنا , هو انا الي بقول , ده ربنا الي بيقول , السلاطين الي بيحكمو بشرع ربنا كانو بيتقاتلو علي السلطه و جوعو شهوبهم , اما يحكمو مش هتقدر تفتح بقك و تقول الشعب يريد اسقاط النظام , الان ببساطه النظام ماشي بشرع الله , يبقي انت كافر و مرتد و تستحق القتل , بشرع الله

SinGo 31-07-2011 12:55 AM

انا مش فهم حاجه

ahmd2010 31-07-2011 12:59 AM

مممممم طب سيبك من الشيخ ال بيتكلم (انا معرفهوش و اول مرة اشوف الفيدو ده)
ممكن توضحلى حضرتك رافض الشريعه ولا الاسلامين و لا رافض ايه بالظبط ؟؟؟
هرد عليك من ال فهمته من كلامك !!؟؟
1- اولا ربنا عملنا الشريعه ديه عشان نطبقها و انت ارتضيت بالاسلام يبقى ترضى بالى فيه
2- حضرتك جايب مثال (تافه ) اسف فى الفظ ايه ال بيصلى و نزاهة وطهارة حضرتك لو معاك دليل انه فاسد يبقى خلاص يتشال مش تروح تتهم الناس بالباطل !! (يعنى لازم الدليل عشان تتكلم )
3- لو الشريعه هتتطبق مش اى حد هيمسك البلد غير الشعب الى اختارهم يحكومو و اظن فى فترة حكم كل واحد 4 سنين
4- مفيش دوله دينيه فى الاسلام ( لا احد يتحدث باسم الله ) اه فى فى الديانات الاخرى
5- انا شايف ان العلمانيه هى ال خطر على مصر عايز تحط نظام غربى على ثقافه عربيه اسلاميه ازاى ؟؟؟ كل بلد ليه ظروفه و طبيعته

"BlackGhost" 31-07-2011 01:02 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmd2010 (المشاركة 3709116)
مممممم طب سيبك من الشيخ ال بيتكلم (انا معرفهوش و اول مرة اشوف الفيدو ده)
ممكن توضحلى حضرتك رافض الشريعه ولا الاسلامين و لا رافض ايه بالظبط ؟؟؟
هرد عليك من ال فهمته من كلامك !!؟؟
1- اولا ربنا عملنا الشريعه ديه عشان نطبقها و انت ارتضيت بالاسلام يبقى ترضى بالى فيه
2- حضرتك جايب مثال (تافه ) اسف فى الفظ ايه ال بيصلى و نزاهة وطهارة حضرتك لو معاك دليل انه فاسد يبقى خلاص يتشال مش تروح تتهم الناس بالباطل !! (يعنى لازم الدليل عشان تتكلم )
3- لو الشريعه هتتطبق مش اى حد هيمسك البلد غير الشعب الى اختارهم يحكومو و اظن فى فترة حكم كل واحد 4 سنين
4- مفيش دوله دينيه فى الاسلام ( لا احد يتحدث باسم الله ) اه فى فى الديانات الاخرى
5- انا شايف ان العلمانيه هى ال خطر على مصر عايز تحط نظام غربى على ثقافه عربيه اسلاميه ازاى ؟؟؟ كل بلد ليه ظروفه و طبيعته

خلالاص انا زهقت مش هرد عليك عشان انا جبت اخرى وزهقت سلالام

ahmd2010 31-07-2011 01:05 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة "blackghost" (المشاركة 3709121)
خلالاص انا زهقت مش هرد عليك عشان انا جبت اخرى وزهقت سلالام

انا مطلبتش من حضرتك ترد عليا و ياريت تتكلم معايا ب ادب شويه عشان انا مغلطش فى حضرتك ؟؟

super_man619 31-07-2011 01:15 AM

انا مش رافض الشريع , انا رافض المطبقين للشريعه , الغوغائيه الي اتصرفو بيها ديه تخليني اقلق علي مستقبل مصر بين شويه جهله زي دول :)) مع احترامي لحضرتك طبعا

اقتباس:

خطر ليه , هشوفك بتصلي هشد السجاده من تحتيك , ايه الي خلاها خطر , العلمانيه الي حضرتك خايف منها ديه الغرب متقدمين علينا بيها ليهم مأااات السنين

Omar_El*POP 31-07-2011 01:20 AM

الاهبلوا امبارح دوول مش اخوان ان شاء الله الاخوان بعد عناء لقرن ان شاء الله حيحكموا (أسلامية أسلامية)

ToxiCity 31-07-2011 01:24 AM

يغلق يا شريف أصل الكلام مابيجبش فايدة ومفيش نقاش دة العادى وألى فية الخير يقدموا ربنا ....

بس للأسف فى ناس كتير فهمة الدنيا غلط

زى الانتخابات كانو بينزلو عندنا قدام عينى يقولك ألى هيقول نعم هيخل الجنة وألى هيقول لا مصيرة النار

كلام أكثر من رائع وعين العقل

الساعة الآن 08:21 PM.