الموقع العربي الاول للعبة Silkroad Online

الموقع العربي الاول للعبة Silkroad Online (https://silkroad4arab.com/vb/index.php)
-   القـسـم الإسـلامـى الـعـام (https://silkroad4arab.com/vb/forumdisplay.php?f=94)
-   -   وايه يعنى لما اسب الدين (https://silkroad4arab.com/vb/showthread.php?t=417007)

CError 28-02-2012 07:49 AM

وايه يعنى لما اسب الدين

والصلاة والسلام على اشرف خلق الله

:daisy1:
سيدنا محمد وعلى اله وصحبه وسلم
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

اخوتى فى الله :pash:
موضوعى انهاردة عن حاجة اصبحت عادة فى مش هقول جميع البشر بس
اكتريتهم وللاسف الشديد مسلمين

هو سب الرب والمله والدين :mf_argue:

بصراحة بسمع كتير شباب وبنات بسبو الدين والمله
ويقولك انا كنت متعصب ياسلام :sorry::mad3:

هو انت علشان ما انت متعصب تسب الدين
وواحد تانى يقولك ما كل الناس كدة يعنى جت عليا
المشكله ان فى ناس مش بتاخد من الناس غير الصفات اللى مش كويسه
ياعم ما انا هبقى استغفر ربنا

ربنا قال

إنما التوبة على الله للذين يعملون السوء بجهالة ثم يتوبون من قريب فأولئك يتوب الله عليهم وكان الله عليماحكيما
هو بقى خلاص سب الدين بقى عادى كدة المهم ان الناس بضحكوا
فى عز ما الاسلام محتاج اللى ينصره المسلمين بيسبوا الدين
فى عز ما المصحف بيتحرق والرسول بيترسم ما زال فى ناس بيسبوا الدين
عليه العوض فى امة الاسلام
:ohno-smiley:

سيدنا عمر بن الخطاب قال

كنا ازل قوم واعزنا الله بالاسلام
فمهما ابتغينا العزة فى غير دين الله اذلنا الله
اللهم انصر الاسلام
:v9v9net_003::love:

يا شباب ويا بنات ما تشفش حد بيسب دينك :111:وتضحك

سؤال بقى علشان الموضوع يبقى نقاش وما يتنقلش

احنا امتى هنحترم دينا ونرجع لربنا ونخاف منه زى ما بنخاف من البشر؟
وايه هو العلاج؟

لا اله الا انت سبحانك انى كنت من الظالمين

ربي اغفر لى وارحمنى انك انت الغفور الرحيم

لمـا تكـون تعبــان ، زهقــان ، قلقــان أو تــايـه عــن الــعنوان
صــدقـنى قــول يـــارب
لمـا تكـون مــوجــوع ، مخــدوع أو محتـــار فكـــام موضــــوع
صــدقـنى قــول يـــارب
لمـا تكـون مجــروح ، مــدبــوح أو مش عـارف لـفيـن هتروح
صــدقـنى قــول يـــارب

حكم سب الدين فى الموضوع بتاعك

سب الدين، سب الإسلام كفر أكبر وردة عن الإسلام عند جميع العلماء، ما فيه خلاف، ذكروا هذا في باب حكم المرتد، من سب الله، أو سب الرسول -صلى الله عليه وسلم-، أو سب بعض الرسل غير محمد -صلى الله عليه وسلم- كأن يسب نوح، أو هود، أو آدم، أو غيرهم من الرسل والأنبياء كفر بإجماع المسلمين، وهكذا إذا سب الإسلام، سب دين الإسلام، أو استهزأ به يكون كافراً عند جميع أهل العلم؛ لقول الله تعالى: قُلْ أَبِاللّهِ وَآيَاتِهِ وَرَسُولِهِ كُنتُمْ تَسْتَهْزِؤُونَ * لاَ تَعْتَذِرُواْ قَدْ كَفَرْتُم بَعْدَ إِيمَانِكُمْ (65-66) سورة التوبة. ولأن سب الدين مضمون بالكراهة له وإنكاره، والله يقول سبحانه: ذَلِكَ بِأَنَّهُمْ كَرِهُوا مَا أَنزَلَ اللَّهُ فَأَحْبَطَ أَعْمَالَهُمْ (9) سورة محمد. فالواجب على المؤمن أن يحذر، الواجب على كل مسلم ومسلمة الحذر، وأن يحفظ لسانه ويصون لسانه عما يجره إلى الردة عن الإسلام، كسب الدين والاستهزاء بالدين، أو الاستهزاء بالقرآن، أو سب القرآن، أو سب الرسول، أو سب الله، أو سب بعض الأنبياء الآخرين كله ردة، كله ردة كفر بعد الإسلام –نعوذ بالله–، واختلف العلماء هل يستتاب، أو لا يستتاب. وقال بعضهم يستتاب فإن تاب وإلا قتل. ويعزر أيضاً ولو تاب، يعزر عن فعله القبيح بالجلد، والسجن، ونحو ذلك، وقال آخرون لا يستتاب، بل يقتل حداً، يقتل كافراً، ولا يستتاب، ولا يدفن ولا يغسل ولا يصلى عليه ولا يدفن في مقابر المسلمين، لأن الجريمة له عظيمة، وكفره عظيم، والأقرب عندي والله أعلم القول بالاستتابة؛ لأنه قد يقع عن جهل، قد يقع عن غضب شديد، قد يقع عن استفزاز من بعض الناس فكونه يستتاب ويبين له خطأه وظلمه لنفسه، وأنه أتى جريمةً عظيمة، وكفراً عظيماً، فإذا تاب رفع عنه القتل، لكن لا مانع من كونه يؤدب، يؤدبه ولي الأمر، الأمير، أو القاضي يؤدبه عن هذا بجلدات، أو بسجن، أو نحو ذلك مع التوبيخ حتى لا يعود لمثل هذا.

تم با حامد الله شكرا ل العضو ™GeneraL™

Mosha007 28-02-2012 08:01 AM

بجد انا يشرفنى انى اكون اول واحد ارد على موضوعك
بس بجد عندك حق فى كل الى قولتله و ده للاسف فى ناس بتاخدها بسخرية و فى ناس خلاص اتعودت انها تسمعها و تتقبلها
بارك الله فيك و يجعله فى ميزان حسناتك ان شاء الله

Halim 28-02-2012 09:45 AM

بارك الله فيك
و ياريت كمان لو تضيف حكم سب الدين فى الموضوع بتاعك

سب الدين، سب الإسلام كفر أكبر وردة عن الإسلام عند جميع العلماء، ما فيه خلاف، ذكروا هذا في باب حكم المرتد، من سب الله، أو سب الرسول -صلى الله عليه وسلم-، أو سب بعض الرسل غير محمد -صلى الله عليه وسلم- كأن يسب نوح، أو هود، أو آدم، أو غيرهم من الرسل والأنبياء كفر بإجماع المسلمين، وهكذا إذا سب الإسلام، سب دين الإسلام، أو استهزأ به يكون كافراً عند جميع أهل العلم؛ لقول الله تعالى: قُلْ أَبِاللّهِ وَآيَاتِهِ وَرَسُولِهِ كُنتُمْ تَسْتَهْزِؤُونَ * لاَ تَعْتَذِرُواْ قَدْ كَفَرْتُم بَعْدَ إِيمَانِكُمْ (65-66) سورة التوبة. ولأن سب الدين مضمون بالكراهة له وإنكاره، والله يقول سبحانه: ذَلِكَ بِأَنَّهُمْ كَرِهُوا مَا أَنزَلَ اللَّهُ فَأَحْبَطَ أَعْمَالَهُمْ (9) سورة محمد. فالواجب على المؤمن أن يحذر، الواجب على كل مسلم ومسلمة الحذر، وأن يحفظ لسانه ويصون لسانه عما يجره إلى الردة عن الإسلام، كسب الدين والاستهزاء بالدين، أو الاستهزاء بالقرآن، أو سب القرآن، أو سب الرسول، أو سب الله، أو سب بعض الأنبياء الآخرين كله ردة، كله ردة كفر بعد الإسلام –نعوذ بالله–، واختلف العلماء هل يستتاب، أو لا يستتاب. وقال بعضهم يستتاب فإن تاب وإلا قتل. ويعزر أيضاً ولو تاب، يعزر عن فعله القبيح بالجلد، والسجن، ونحو ذلك، وقال آخرون لا يستتاب، بل يقتل حداً، يقتل كافراً، ولا يستتاب، ولا يدفن ولا يغسل ولا يصلى عليه ولا يدفن في مقابر المسلمين، لأن الجريمة له عظيمة، وكفره عظيم، والأقرب عندي والله أعلم القول بالاستتابة؛ لأنه قد يقع عن جهل، قد يقع عن غضب شديد، قد يقع عن استفزاز من بعض الناس فكونه يستتاب ويبين له خطأه وظلمه لنفسه، وأنه أتى جريمةً عظيمة، وكفراً عظيماً، فإذا تاب رفع عنه القتل، لكن لا مانع من كونه يؤدب، يؤدبه ولي الأمر، الأمير، أو القاضي يؤدبه عن هذا بجلدات، أو بسجن، أو نحو ذلك مع التوبيخ حتى لا يعود لمثل هذا.

CError 28-02-2012 11:52 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ™general™ (المشاركة 4056836)
بارك الله فيك
و ياريت كمان لو تضيف حكم سب الدين فى الموضوع بتاعك

تم وا شكرا يابشا ^^

°•.♥ H3ll King ♥.•° 28-02-2012 12:40 PM

:bye1:
تسلم

لا حول ولا قوة الا بالله

JungleRule 28-02-2012 02:07 PM

اقولك على حاجه وربنا شاهد عليا اهو وانا بقوول الكلام ده انا لما بشووووف واحد بيسب الدين فى سيلك رواد او بره سيلك رواد او فى اى حته واقسم بربى بزعقلو وممكن كمان توصل للعراك معاه لانى هو الى بيعصبنى منو انو بيقول ايه يابن دين ......... انتو عارفنها يعنى هو بيشتم ربنا سبحانه وتعلاا استغفر الله العظيم بتشتم ربك استغفر الله العظيم ده ربك الى خلقك الى منغيرو ماكنتش هتبقى موجود فى الدنيا اصلا
ولا كان هيبقى لييك وجووووووود منغيرو لاكان هيبقى معاك ولا فلوس ولا سكن ولا حتى يبقى ليك صحاب
منغيرو كان زمانك مرمى فى الشارع ماحدش يسأل فيك ولا يعبرك منغيرو ماكنتش هاتشووف اهلك ولا كان هيبقى ليك ولا اب ولا ام ولا كنت هتبقى موجود اصلا فايريت لكل واحد بيسب الدين فكر شويه فكر شويه معنى الكلمه الى طالعه منك فكر فى الكلمه الى انتا هاتقولها معناها ايه فكر كويس ماهى يابن الحلال مش شاطره منك انك تقوول ينعل ......... مش شطاره منك ولا حد هايقولك برافو جدع
با لعكس ابسولوتلى (حلوه ابسولوتلى ديه :lol3:) ده الصاحب الى يشوفك بتسب الدين ويضحك ده يبقى مش بيتمنالك الخير لانو عارف عقاب سب الدين ايه ولا هايقولك بطل ولا مش بطل
وفى اخر كلامى رسااااااااااااااااااااااله للشباب او البنات الى بتسب الديييييييييييييين او تقووول شتيمه او تقوول اى حاجه
جمله واحده بس
(فكر فى الكلمه قبل ماتقوله واعرف معناها كويس
انا كده خلصت

SnipZz 28-02-2012 04:48 PM

و الله مش عارف ارد اقولك ايه ...

Sky_AnGel 28-02-2012 04:58 PM

موضوع هايل جزاك الله كل خير

Love_Wizard 28-02-2012 05:13 PM

Thx
جزاك الله غير:thumb_yello:

poiu 28-02-2012 07:23 PM

سب الدين بقا عامل زي البانة في بق أي عيل ‏:‏@‏