الموقع العربي الاول للعبة Silkroad Online

الموقع العربي الاول للعبة Silkroad Online (https://silkroad4arab.com/vb/index.php)
-   قسم الشروحات و البرامج المستخدمة في عمل السيرفرات الخاصة (https://silkroad4arab.com/vb/forumdisplay.php?f=289)
-   -   مناقشة علي GameServer OpCodes (https://silkroad4arab.com/vb/showthread.php?t=616316)

Hamza FiGo 07-06-2017 06:21 PM

مناقشة علي GameServer OpCodes

مناقشة علي GameServer OpCodes

ازيكم ياشباب.. بما اننا فاضيين ومش لاقيين جديد نعمله فا جت في دماغي فكرة كدة انا عن نفسي مجربتهاش قبل كدة

حوار مثلا زي BadWords .. احنا بكل بساطة بنقفلها في فلاتر الحماية علشان نريح دماغنا

لكن ليها كذا طريقة تتعمل بيها.. يعني انت مانع مثلا كلمة Hamza. فية كذا طريقة اقدر اكتبها . طبعا مش هقول عليها ^^

فا الحل الامثل هو اننا نمنعها في الجيم سيرفر زي الصورة دي

لكن اولا انا مش متاكد انها في الجيم سيرفر ولا لا .. ثانيا لو في الجيم سيرفر انا مش عارف الكود بتاعها علشان نمسك اول الخيط

فا اللي عنده فكرة عن الموضوع دا يفيدنا بية

ملحوظة: اول الكلام قولت انا مجربتوش قبل كدة. يعني لو الموضوع قديم محدش يفتي ويقول دانتا قديم
فيدنا وبس

تحياتي

™Ozoo-Eboda™ 07-06-2017 08:46 PM

رد: مناقشة علي GameServer OpCodes

ملف swear filter اللي بيكون ف الميديا
واحد صاحبي عمل الموضوع دا و برضو زي مع حضرتك قولت فيه اكتر من طريقة تقدر تلغي بيها كل دا و تكتب اي كلمة ممنوعة من السيرفر بسهوله
اخر حاجة عرفتها انه عمل زي تشفير للملف بحيث ان محدش يقدر يعدل فيه و بالفعل نجحت ...دا كل اللي عرفتة عن الموضوع دا

™Shi6on 09-06-2017 07:56 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ™Ozoo-Eboda™ (المشاركة 5319653)
ملف swear filter اللي بيكون ف الميديا
واحد صاحبي عمل الموضوع دا و برضو زي مع حضرتك قولت فيه اكتر من طريقة تقدر تلغي بيها كل دا و تكتب اي كلمة ممنوعة من السيرفر بسهوله
اخر حاجة عرفتها انه عمل زي تشفير للملف بحيث ان محدش يقدر يعدل فيه و بالفعل نجحت ...دا كل اللي عرفتة عن الموضوع دا

abusefilter.txt بيبقي ف الmedia بالفعل
server_dep\silkroad\textdata

™Ozoo-Eboda™ 10-06-2017 12:56 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ™Shi6on (المشاركة 5319884)
abusefilter.txt بيبقي ف الmedia بالفعل
server_dep\silkroad\textdata

تمام..
انا قصدى علي طريقة ان احنا ازاى نقدر نمنع ان حد فى السيرفر ياخد الملف من الميديا و يعدل عليه و يقدر يكتب الكلام الممنوع من السيرفر بدون مشاكل ...
.
واحد صاحبي قدر انه يعمل حاجة زى تشفير الملف بحيث ان مفيش تعديل خارجي يتم فيه ..شكرا

-Prestige.. 10-06-2017 02:49 AM

مش فاهم منين عايز تمسك البكيت و منين عيزها في موديول نفسو يريت توضح اكتر ...
ما علينا .. لو عايز تمنع كلمات معينه .. abusefilter في ملفات السرفر .. حيمنعها علطول من الموديول نفسو ..
في abusefilter فلميديا .. حيمنعها في الكلينت لاكن ملهاش علاقع بلموديول .. بمعنا لو حد خرجو من الميديا و مسح الفي حيقدر يكتب الكلمه و مش حتتمنع ..

بلنسبا للفيلتر .. باكيت الشات كان 0x7025 علي ما افتكر .. اظن انت تعرف تتصرف من هنا :whistling::whistling::whistling:

Legendr 10-06-2017 03:14 AM

انا كنت فاكر انا في داتبيز وكنت بعمله منغير فلتر

™Shi6on 11-06-2017 03:56 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ™Ozoo-Eboda™ (المشاركة 5319925)
تمام..
انا قصدى علي طريقة ان احنا ازاى نقدر نمنع ان حد فى السيرفر ياخد الملف من الميديا و يعدل عليه و يقدر يكتب الكلام الممنوع من السيرفر بدون مشاكل ...
.
واحد صاحبي قدر انه يعمل حاجة زى تشفير الملف بحيث ان مفيش تعديل خارجي يتم فيه ..شكرا

بالظبط .. بس لو اتشفر و دخلتو ف الميديا عادي جداً مش ممكن اعمل new text بنفس الاسم و يكون فاضي خالص و بردو هينفع يكتب كل لي هو عاوزو و بكده بردو المشكله متحلتش
+
ان تشفير الميديا نفسها بقي اصغر واحد مبتدأ يقدر يفكها ..

سؤال تاني هل ينفع ان تغير مكان التيكست ده خالص من الميديا يكون مثلاا ف مسار تاني ؟

mido22421 11-06-2017 11:51 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة -Prestige.. (المشاركة 5319936)
مش فاهم منين عايز تمسك البكيت و منين عيزها في موديول نفسو يريت توضح اكتر ...
ما علينا .. لو عايز تمنع كلمات معينه .. abusefilter في ملفات السرفر .. حيمنعها علطول من الموديول نفسو ..
في abusefilter فلميديا .. حيمنعها في الكلينت لاكن ملهاش علاقع بلموديول .. بمعنا لو حد خرجو من الميديا و مسح الفي حيقدر يكتب الكلمه و مش حتتمنع ..

بلنسبا للفيلتر .. باكيت الشات كان 0x7025 علي ما افتكر .. اظن انت تعرف تتصرف من هنا :whistling::whistling::whistling:

1+

بلنسبا للفيلتر : افضل بكتير

text هيكون في ال guard

وكده محدش هيعرف يتحكم في الكلام ال في text

,شكرا

™ EgY_KhaN ™ 17-06-2017 01:09 AM

حل الجارد اسهل
الحل التاني زي ما الناس قالت AbuseFilter.txt في الميديا + نفس الملف في السيرفر فايلز وبكده حتي لو حد خرج الملف وعدل عليه ورجعو الميديا السيرفر فايلز هتقرأ من الملف الي موجود فيها مش من الميديا اصلا الميديا مجرد شكل خارجي وبس

الساعة الآن 10:19 AM.