الموقع العربي الاول للعبة Silkroad Online

الموقع العربي الاول للعبة Silkroad Online (https://silkroad4arab.com/vb/index.php)
-   بـعـيـدآ عـن سـيـلـك رود (https://silkroad4arab.com/vb/forumdisplay.php?f=73)
-   -   من أضرار الميكروويف (( هـــــــــام جدا )) (https://silkroad4arab.com/vb/showthread.php?t=67401)

Ahmed shafiq 11-01-2009 03:18 PM

من أضرار الميكروويف (( هـــــــــام جدا ))

خل بالك على أهلك وعيالك

يروي أحد الأشــخاص القصة التالية:

ذات يوم قرّر ابني (26 عاماً) ان يعمل كوب من القهوة. ملأ الكوب بالماء ووضعه داخل المايكروويف لتسخينه، كما اعتاد ان يفعل في السّابق. انا لست مُتأكّدا كم هو طول الوقت الذي وضعه في الفرن، ولكنه اخبرني انّه اراد ان يُصبح الماء مغليّاً. عندما توقف المايكروويف حسب الوقت المطلوب، اخرج ابني الكوب من الفرن.

نظر ابني الى الكوب ليتاكد من علامات غليان الماء ولكنّه لاحظ ان لماء لم يكن يغلي! وفي هذه الأثناء فجأة انفجر الماء المغلي بدرجة شديدة في وجه ابني وبصعوبة تخلّص من الكوب الذي التصق بيده. غطى الماء المغلي اجزاء كثيرة من وجهه واصيب بحروق من الدرجة الأولى والثّانية وهي حروق قد تبقي آثار دائمة مستقبلا. بالإضافة لذلك قد يكون اصيب بفقدان جزئي بالبصر في عينه اليُسرى.

بينما كان ابني في المستشفى ذكر الطبيب المعالج ان هذه الحالة تحدث بشكل مستمر بين النّاس، وأن الماء لوحده لا ينبغي ان يوضع في المايكرويف لتسخينه. واوضح انّه اذا اضطر احد لوضع الماء في المايكروويف، يجب وضع شيء آخر في الكوب لإمتصاص الطاقة مثل ملعقة تحريك خشبيّة او كيس من اكياس الشاي الصغيرة، وغيرها. ودون شك ان تسخين الماء بالطريقة المعروفة بالإبريق على الأفران العاديّة هو آمن بكثير.

قام الشخص المصاب بالإتصال على شركة جنرال الكتريك المصنعة للماكروويف واســتلم التوضيحً التالي:

شكرا على الإتصال بنا. الإيميل الذي استلمته صحيح. الماء والسّوائل الأخرى لا تُظهر فقاعات او علامات الغليان عند تسخينها عن طريق المايكرويف. بل انه قد يصل غليان هذه السوائل الى درجة عاليه جدا من الغليان ومع ذلك لا يُظهِر ذلك اي فقاعات غليان!. وهذه السوائل المغلية بشدة ستُظهر فقاعاتها بشدّة (خارج الكوب) عندما يتم تحريكها او وضع اشياء مثل ملعقة او كيس شاي داخله (بعد الغليان).

لمنع مثل هذا من الحدوث مما قد يسبب اصابات، لا تُسخّن اي سائل لأكثر من دقيقتين للكوب الواحد. وبعد التسخين، اترك الكوب داخل المايكروويف لمدة لا تقل عن 30 ثانية قبل تحريكه او اضافة اي شيء له.

نأمل ان يكون في هذا التّوضيح اجابة على تساؤلك.

نظرا لأهميّة الموضوع ولإنتشار اجهزة المايكروويف التي تدور حولها الكثير من المخاوف، نرجوالمســاعدة لنشــرهذه المعلومة لأخذ الحذر واتباع التعليمات عند اسـتخدام اجهزة المايكروويف

أخيكم
أحمد شفيق

angel2022 11-01-2009 03:41 PM

موضوع اكثر من رائع من رجل اكثر من رائع

انتا كدة هتكسب ثوااااااب كبير لكل الى هيقرأ الموضوع

بس انا كان عندى كام استفسار .

-‏ السائل المغلى امتى يحتفظ بالطاقة بتعتو ( تحت انهى ظروف )
-‏ اية اسباب حدوث الظاهرة دى علميأ

معلش لو تقلت عليك فى الاسألة بس انتا عارف ان المعلومات دى ممكن تكون مفيدة لية فى الدراسة

Ahmed shafiq 12-01-2009 08:34 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة angel2022 (المشاركة 698323)
موضوع اكثر من رائع من رجل اكثر من رائع

انتا كدة هتكسب ثوااااااب كبير لكل الى هيقرأ الموضوع

بس انا كان عندى كام استفسار .

-‏ السائل المغلى امتى يحتفظ بالطاقة بتعتو ( تحت انهى ظروف )
-‏ اية اسباب حدوث الظاهرة دى علميأ

معلش لو تقلت عليك فى الاسألة بس انتا عارف ان المعلومات دى ممكن تكون مفيدة لية فى الدراسة

أولا شكرا ليك علي الرد الجميل بتاعك
ثانيا الموضوع بإن الميكروويف بيشتغل علي تكوين المياه يعني لما بييجي يسخن أي حاجه بيسخن عنصر السوائل الموجوده في الحاجه دي
وبالتالي بيعمل علي تسريع الإلكترونات في الدوران حوالين النواه الموجوده داخل كل ذره ولكن الذره لاتتحرك من نفسها ويكون التسريع داخلي فيها فقط قيس علي ذلك في كل الذرات الموجوده في المياه
فيكون السائل محتفظ بدرجه حراره هائله ولكنه ساكن ...... عرفت
بس لما يتم تحريك أو دخول اي جسم فيه زي الملعقه مثلا فيتم التحريك الكلي للسائل فينفجر في الكوب
ده تحليلي المتواضع للموضوع

وشكرا لك مره تانيه يا أبو حميد
احمد شفيق

ahmed3afroto 12-01-2009 08:51 AM

مشكوووووووووور لانك افدتنا

EL MoSeKaR 12-01-2009 09:42 AM

شكرا على المعلومه المفيده

كورابيكا 12-01-2009 10:43 AM

مشكووووووور
وفعلا الميكرويف ليه حاجات عجيبة :d
بس سرييع و بيوفر وقت كبيير

و كلامك مظبوط انا بلاحظ المياه مش بتغلى ولاكن بتعمل فقاعات حول جدار الكوب

علشان كدا مش بحب اغلى المياه فيه ( لأنى كنت اعتقد انها كدا موصلتش درجة حرارتها لـ 100 مئوية)
و فى نفس الوقت بخاف ازود الوقت علشان الكوب ميتكسرش

مشكوور :)

7osso 12-01-2009 11:19 AM

الكلام دة صح وجالي قبل كدة على الاميل

EgyHero 12-01-2009 12:56 PM

مشكوربس
هحكيلك علي حاجه فيوم كنا جيبين كباب وكفته
وانا كنت في كورس
فحطولي حاجتي في الثلاجه
فلما رجعت سخنتهم بالميكرويف فاديتهم 3 دقايق ببص علي الكباب لقيته سايح زي الميه ومش متبقي منه غير حاجه صغيره
والريش بعد ماطلعتها بقت طريه جدا بقت بتتني كاءنها مفيهمش عضم

وكمان سمعت ان لو اتحط فيه معدن بينفجر
طولت عليك يا ا احمد

mjohncena45 12-01-2009 02:38 PM

شكرا على المعلومه
ثم انا معنديش ميكروويف

alex_staf 12-01-2009 02:47 PM

هو حصل كدة عشان المياة موصلتش لدرجه الحراره العاديه عند الغليا و الجو الي حوليها سخن فحصل كده

و اشكرك جدا جد جدا علي الموضوع لحو الي افادن كلنا

lovelyag1 12-01-2009 04:27 PM

شركا لك على الموضوع و المعلومه فعلا مفيد و ممكن اى حد مننا يقع ف الظرف دا........

foxoo7 12-01-2009 04:41 PM

شكرا على الموضوع الاكثر من رائع ده

askarnet 12-01-2009 10:45 PM

موضوع جميل وانشاء الله هاخد بالى
بس اجيب ميكرووووويف الاول

RamboKing 12-01-2009 11:22 PM

شكرآ على مواضيعك

cina2005 17-01-2009 11:21 PM

تسلم ايدك يا استاذ احمد
مشكور يا باشا
ننتظر المزيد من
المواضبع الرائعة