قديم 06-07-2009, 03:46 AM   #25

thelordabdo
عضو نشيك

• الانـتـسـاب » Feb 2008
• رقـم العـضـويـة » 11891
• المشـــاركـات » 98
• الـدولـة » السويس
• الـهـوايـة »
• اسـم الـسـيـرفـر »
• الـجـنـس »
• نقـاط التقييم » 10
thelordabdo صـاعـد

thelordabdo غير متواجد حالياً

بسم الله الرحمن الرحيم لقد كتبت هذا الموضوع من حوالى عام و اوشكت ان انساه و لكن يبدوا ان احد نبش فى الصفحات القديمة او اختاره مرة اخرى ليرجعه الى الحياه و شكرا على اى حال و ابدا بالردود

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة la lumière de la lun عفوا ,,, لايمكنك مشاهده الروابط لانك غير مسجل لدينا [ للتسجيل اضغط هنا ]
فى حاجه لفتت نظرى وانت بترد على التعليقات انت شايف انك الى عملتو صح وده طبعا واضح من ردك مدام انت مقتنع ليه اخدت راينا
تانى حاجه اسرائيل استعملت ذكائها عشان تاخد الارض والفلسطنين بطمعهم فرطو فى حقهم فاقو متاخر اوى
وكمان فى حاجه اكيد انت عارفها شعب اسرئيل فعلا ليه جزء من فلسطين اه هما يمكن اخدو اكتر من حقهم فى الارض بس الى ساعدهم فى كدا الفلسطنين وطبعا اكيد عارف ان اسرائيل دفعت كتير عشان تعرف تدخل وتاخد طبيعى تدافع عن نفسها لو المالك القديم جه يقول لا دة مكانى
تالت حاجه بقى ان فعلا اتعملت مع اسرائلين مش عاجبهم حكومتهم ولا تصرفتها مش كل ا لاسرائلين سوء كانو فعلا اسرائلين او مهاجرين بيحبو الدم والقتل واكيد طفل عندو 15سنه لما يشوف طفل فى سنو مات بطريقه وحشه وفى حرب بالمنظر ده هيقلك صح لازم يموت اصلو فلسطينى وبعدين اشمعنى اسرائيل بس الى انت كرها كدا اكره بقى انجلترا مهى احتلتنا وموتت مصرين كتير وبريطنيا وكل البلاد الى مصر حربتها مهو اكيد موتو مصرين كتير واكرها امريكا مهى ضربت العرق وموتت كلو مفرقتش بين طفل وست وجندى اكره مصر نفسها مافى ناس كتير بتدخل المعتقلات وبيموتوهم ومش هما بس هما واهلم بعد ما يبهدلوهم لمجرد ان له فكر سياسى او اعتراض على حاجه
ا لاخوات بتموت بعض والاب بيقتل اولاده هنسيب احنا كل ده وهنقول اصل اسرئيل حربتنا وموتت جنودنا وبتضرب الفلسطنين مع العلم ان الفلسطنين معظمهم خونه اصلا
خلينا فى الى احنا فيه لما نبقى نخلص من الى هنا نبقى نشوف الى هناك
اولا :لو كنت ارى ان ما فعلته خطا لم اكن لافعله اصلا و لكن يبدوا انى اخطات فى صياغة الموضوع و اردت ان اعدله فعلا و لكنى رايت ان هذا سيحدث خلا و فضلت ان اتركه هكذا و لا اعتقد ان هذة هى المشكلة الرئيسية

ثانيا : لا انكر ان اليهود من ادهى اهل الارض و ان بعض الفلسطنبين باعوا ارضهم لليهود و لكن الا تعلم انه كان هناك حى لليهود داخل مصر هل معنى ذلك انه اصبح من حقه ان يقيم دولة داخل دولة بل ان ينتزع السيادة منها ... اذا كان ما تقولة صحيحا اذا من حق كل اقلية ان تقيم لها دولة لانها اشترت الارض!!!!

ثالثا :اما اذا كنت تؤمن بان اليهود لهم حق فى فلسطين منذ فجر التاريخ كما يقولون ... فانا لن ادحض ادعائك بكتب ربما لم تسمع بعناوينها و لكن فقط هناك درس قراءه مقرر فى الثانوية العامة المصرية يسمى القدس مدينة عربية اسلامية فقط اقراه !
ثالثا : ربما اللبس الذى حدث لكثير من من هاجمنى ناتج ان نشاه اسرائيل هو شيى فريد من نوعه على الاقل فى التاريخ المعاصر و لكن ليس هناك وقت لمزيد من التفسير.... ولكن الاصرار على مقارنتها بدول الاستعمار الاخرى هو حق يراد به باطل ... انا الى ان اموت باذن الله لن اعترف بها و سأمنى نفسى باليوم الذى ينتهى فيه هذا الكابوس و لو بعد الف عام.... فعندما تقول ان هناك موالى للحكومة و معارض فالحقيقة كانك تقول ان هناك متطرف شديد و متطرف وسط ... كلهم يومنون بضرورة قيام دولة اسرائيل ولكنهم يختلفون على الطريقة

رابعا : اما قولك (مع العلم ان الفلسطنين معظمهم خونه اصلا
خلينا فى الى احنا فيه لما نبقى نخلص من الى هنا نبقى نشوف الى هناك) لا املك الا ان اقول سبحان الله لم تكتفى بان تدافع على الاسرائيلين بكل شدة ولكن تخون اغلب الفلسطينين !

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة 55snake55 عفوا ,,, لايمكنك مشاهده الروابط لانك غير مسجل لدينا [ للتسجيل اضغط هنا ]
أعتقد اللي سويتو تشويه لسمعه الاسلام
والسلام ختام
يوم القيامة يحكم الله بيننا

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة king of soul عفوا ,,, لايمكنك مشاهده الروابط لانك غير مسجل لدينا [ للتسجيل اضغط هنا ]
انا لقيت واحد اسرائيلى و كنت عايز اطلعة بس صاحبته و اديته تاكسى فرى عرفين ليه :
1- عشان محترم و مش بيشتم زي المصريين
2-عشان ملوش صحاب غير واحد اشرائيلى و مديلوا سوس كتير عشان بيساعدوا بعض (مش زينا)
3-عشان مش كل مواطن موافق على سياسة بلدة

فهمتم
خبر مش جديد قوى : هناك 30 الف شاب مصرى تم اسقاط الجنسية عنهم لانهم هاجروا الى اسرائيل و تزوجوا من اسرائيليات

نصيحة : كلنا ساقمون على حالنا و على حال البلد و لكن المصيبة انك تطلع غلك من البلد بمصيبة اكبر

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة اكرم عادل عفوا ,,, لايمكنك مشاهده الروابط لانك غير مسجل لدينا [ للتسجيل اضغط هنا ]
يا مان الى انت عملته ده صح 100/100 وعين العقل ولو اى واحد مصرى مكانك كان هيعمل اكتر من كده وانا ولو كنت مكانك كنت عملت كده وزياده كمان ولازم اى مصرى يعمل كده لاتقولى شعب والا حكومه مالناش دعوه هو مش ليه اب وام وبيفهمو طب مافى ناس ياما الحمد والشكر لله اسلمت من اليهود والاجانب دول على عينا وراسنا
من الاخر الى انت عملته ده صح والله يفتح عليك
وتقبل مرورى
اشكرك
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة flight_angel عفوا ,,, لايمكنك مشاهده الروابط لانك غير مسجل لدينا [ للتسجيل اضغط هنا ]
ماشاءالله عليك رغم صغر سنك بس تصرفت تصرف صح 100%
ربنا يحميك لأهلك ^.^
اولا انا عندى 19 سنة لكن يبدوا لان الصورة الشخصية كانت لى و انا طفل فاعتقدت ذلك ... لذلك انا غيرت الصورة الشخصية عشان خاطرك و شكرا

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة المصرى البورسعيدى عفوا ,,, لايمكنك مشاهده الروابط لانك غير مسجل لدينا [ للتسجيل اضغط هنا ]
واللله انت جدع اوىىىىىى تستحق الشكر بجد
شكرا ليك

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة nuker_5552 عفوا ,,, لايمكنك مشاهده الروابط لانك غير مسجل لدينا [ للتسجيل اضغط هنا ]
صح طبعا وش
اسرائيلى عاوز تعمل معا اية
تلفلة ولا اية
انا لو مكانك مش اياخد فلوس ولا لفل اب ولا حاجة
بس اهم حاجة متعملوش اسكام :)

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dalia_mostafa عفوا ,,, لايمكنك مشاهده الروابط لانك غير مسجل لدينا [ للتسجيل اضغط هنا ]
100%
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة zaydalbatal2 عفوا ,,, لايمكنك مشاهده الروابط لانك غير مسجل لدينا [ للتسجيل اضغط هنا ]
100%100
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة king of soul عفوا ,,, لايمكنك مشاهده الروابط لانك غير مسجل لدينا [ للتسجيل اضغط هنا ]
احسن كلاااام
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة lavaboy عفوا ,,, لايمكنك مشاهده الروابط لانك غير مسجل لدينا [ للتسجيل اضغط هنا ]
في فرق بين الحكومة و الشعب ممكن المواطن مش عاجبوا اللي بتعملو الحكومة هي مجرد اختلاف اراء انا في تاس اعرفهم من اسرئيل بيكرهوا حكومتهم كره العمى و مش عاجبهم اللي بيحصل و حتى اللي مع حكومتهم هما في حالهم اولا و اخرا الموضوع مجرد اراء ..........
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dody_dody_dody عفوا ,,, لايمكنك مشاهده الروابط لانك غير مسجل لدينا [ للتسجيل اضغط هنا ]
أنا أحب أرد عليك و أقول
(الصغير بيكبر)
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dody_dody_dody عفوا ,,, لايمكنك مشاهده الروابط لانك غير مسجل لدينا [ للتسجيل اضغط هنا ]
و أنا مش هاقول أكثر من أنك اللي أنتا عملتوا دا صح1000000%

عذرا لعدم الرد على باقى المشاركات و لكن اشكركم جميعا على ارائكم و اختم بلا تنسوا الاستطلاع و ملاحظة اخيرة انا فيه فى توقيعى علامة ان 2 من اسرائيل مروا على احد موضوعاتى .. انا لا اخون احد ولكنها فقط ملاحظة

لفته :

خبر قراته فى جريدة الاهرام قريبا : نقلا عن مقابلة تمت مع والد نيتانياهو (وزير الحكومة الاسرائيلى) شبه والده العرب و الاسرائليين بخروفين يمشيان على جسر ضيق و اسفله المياه ... ويتناطحان على احدهما ان يعبر و الخاسر يسقط .... ويقول معنى السقوط لنا نهايه حلمنا فى اسرائيل و معنى السقوط لهم هو فقدان قطعة صغيرة من ارضهم(تناسى ان فلسطين ليست مجرد ارض كاى ارض فى الوطن الاسلامى) .....و انا يسرنى ان اقول له و انتوا ايه اللى جابكم و حشركم و نصيحة يريت خرفكوا يتعلم العوم بسرعة :)

توقيع thelordabdo :
عفوا ,,, لايمكنك مشاهده الروابط لانك غير مسجل لدينا [ للتسجيل اضغط هنا ]

التعديل الأخير تم بواسطة thelordabdo ; 06-07-2009 الساعة 04:36 AM