قديم 17-10-2010, 08:10 PM   #27

seta.man
عضو مجتهد

• الانـتـسـاب » Feb 2010
• رقـم العـضـويـة » 69014
• المشـــاركـات » 119
• الـدولـة »
• الـهـوايـة »
• اسـم الـسـيـرفـر »
• الـجـنـس »
• نقـاط التقييم » 10
seta.man صـاعـد

seta.man غير متواجد حالياً

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة no_one عفوا ,,, لايمكنك مشاهده الروابط لانك غير مسجل لدينا [ للتسجيل اضغط هنا ]
يا لهوووى ده لفه سوده
شكر يا باشا على التوضيح
و المناقشة الجميله ده :flex:
العفو يا باشا ونورت الموضوع

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة silkroadd عفوا ,,, لايمكنك مشاهده الروابط لانك غير مسجل لدينا [ للتسجيل اضغط هنا ]
بعيد عن الحلال والحرام وان كان النقطة دي منتهي منها اصلاً قبل كده بفتاوي كتير
بس خليني اكلمك بوجهك نظرك
الترفيه ممكن يبقى ترفيه مفيد زي انك تشترك في نادي تمارس لعبة رياضية تعود على جسمك بالنفع
لكن ايه الترفيه في لعبة فيها شتيمة وألة أدب ووجع عنين ووجع ايدين وقلق ومضيعة وقت !
هتقول لي مش كله كده
هقول لك طب بردوا قول لي ايه الفايدة اللي رجعت عليك من الترفيه في اللعبة دي !

اقول لك انا بصراحة عن نفسي يمكن لأن عندي فراغ مش عارف اشغله في حاجة مفيدة ويمكن لحبي اني اعمل كراكتر جامد طب وبعدين ؟!
صدقني احنا افيد لنا لو وفرنا الفلوس دي ودفعناها اشتراك في نادي ولا جيم ولا حتى عملنا بيها حاجة مفيدة
واسف لو طولت عليك
اولا يعجبني جدا طريقتك في المناقشه وتقبلك رأي الغير
بس اسمحلي ارد عليك في حاجه بس....
في جزء من كلامك مظبوط اكيد اللعب في النادي احسن من اللعب على الكمبيوتر وفوائده هتبقى اكتر... بس في حاجه .... هيه كل الناس رياضيه ؟؟ كل الناس بتحب تلعب كوره مثلا؟؟ (مش بقول بتشجع) ؟؟ انا من الناس ال مش بحب الرياضه خالص ... يوم ما هلعب رياضه هلعب بلياردو مثلا ودي مش رياضه اوي يعني....فبالتالي انواع الترفيه الي بتفيد جسمي انا مش بحبها...عشان انا مش شخص رياضي...فاكيد هدور على اي نوع ترفيه تاني
وخد بالك انت ساويت اللعبه بحاجات كتير من غير ما تاخد بالك
سلكرود = بلايستيشن = اي لعبه اونلاين او مش اونلاين
بطريقه تانية مثلا باباك او اي كان لما جابلك الكمبيوتر ... هوه جابلك كمبيوتر عشان تذاكر عليه ؟؟؟ او حته لو هوه جابهولك بالحجه دي جيت مثلا تلعب نيد فور سبيد ولا حاجه وزعقلك عشان بتلعب لعبه؟؟ بكلم على لعبه عاديه اكيد لاه الا مثلا لو قاعد على اللعبه على حساب حاجه تانية....
عمر ما حد في البيت قبل كده جابلك اتاري مثلا او بلايشتيشن او عربية برمود كنترول وانت صغير او دبدوب؟؟ او اي لعبه مش رياضية ؟؟؟ اكيد جالك زي ما جالنا كلنا.... واكيد لو كانت الحاجات دي حرام ووحشه مكنش حد جبهالك....
في نقطه انا هوضحهالك عشان لو موضحتهاش ليك هنفضل نتناقش للصبح ومحدش هيقتنع براي التاني ابدا...
واضح من كلامك ان اللعبه بالنسبه ليك شتيمة وألة أدب ووجع عنين ووجع ايدين وقلق ومضيعة وقت
صح؟؟
ده لانك اتأثرت بيها زياده وبالنسبة للشتيمه وقلت الادب هرد عليك فيها بكلمه واحده " حيثما تعتقد...تكون " يعني لو انت مش عايز تشوف الكلام ده هتبعد عنه ... اما انت من كتر ما شفته بقت خلاص بالنسبة ليك اللعبه كده...مع ان ممكن بدماغك توصل من لفل واحد لحد لفل ميه وعشره من غير ما حد يقدر يقول عليك نص كلمه ولا يكلمك في يوم كلمه وحشه...
حد مش عاجبك ولسانه طويل عندك اجنور لست .... قلق بقه ووجع ايدين دي.... بيدل انك جيت في فتره وادمنتها.... انا نفسي اعرف ايه الي في اللعبه يخليني اقلق ؟؟!!! بكره الفورتريس وار مثلا...عادي ايه يعني ختها مختهاش انا داخل استمتع بالنص ساعه الي هقعد فيها .... اما الي يتعب اعصابه عشان اللعبه ده يبقى مدمن ولازم يبطلها فورا...والناس الي زي دي مش هيلاقيله حياه واقعية لانه نسيها....

حيثما تعتقد ... تكون
وابسط مثال على كده الماستر بتاعي في السيرفر الجديد راجل محترم صاحب شركه محترمه وسنه مش صغير ده اونلاين اربعه وعشرين ساعه وماستر جلد محترم في السيرفر ومعروف
الا انه مبيعدش قدام الجيم غير من ساعتين لتلاته في اليوم....فور فن شخص زي ده اللعبه عمرها ما تقلقه ذره مع انه الماستر يعني عنده مسؤوليات كتير في الجيم .... قولي ليه؟؟
عشان كل الي في الجلد زي حالاته كده ... عشان هوه حط نفسه في مكان محدش بيقلق فيه ولا يشتم ولا يقل ادبه ....
اما مثلا فلنفترض ان شاب دخل في سيرفر لقى جلد كله كله ناس شديده وعاليه بس اطفال ... معندهمش حياه .... اكيد لازم هيقلق وهيبقى عليه ضغط وتلاقي ده بيقولك تاكسي او ده يشوفك مزنوق ومش بيديك مليم.... وده ينفضلك في بارتي وكله همه مصلحته ....
والله احنا عندنا في الجلد كل يوم الماستر يدخل يقول حد عايز جولد.؟ والله ما حد بيرد عليه لدرجه انه بيقعد يكلمنا برايفت واحد واحد ومحدش بياخد منه واحد جولد الا لو متعسف جدا....

كله بيعتمد على حسب الناس الي انت حطيت نفسك معاهم في الجيم.... وبيعتمد اولا واخيرا على شخصيتك وقدرتك على السيطره على نفسك وعدم الانفعال
اديك كلمة تريحك.... في ناس بتصرف فلوس على اللعبه دي وفعلا الفلوس دي بتبقى حرام تتصرف هنا لانها بتعود عليه بالضرر.... اما الي اللعبه مش بتضره في اي حاجه... فايه الحرام في كده.....والحياه مش كلها صدقه وصوم وصلاه
وفي ناس فعلا قعادها على اللعبه دي حرام....عشان بييجي على نفسه وعلى والده ووالدته
اما مش كل الحالات زي بعض ويمكن لو حد حرم لعبه زي دي قبل كده فده اكيد اقنعوه ان كل الي بيلعبوها زي ما انت بتقول بس....والي انت بتقوله ده اسمه سوء استخدام وللاسف سوء الاستخدام ده بقه الطبيعي لكتير من الشباب الي بتلعب الجيم
اتمنى اكون افدتك ووصلتلك وجهة نظري
ومحدش معصوم من الخطأ حتى انا او انت او حتى الي افتى وقال ان اللعبه دي حرام....
ومشكور لمرورك مره تانية