قديم 18-05-2011, 03:56 AM   #1

gahanabobo
عضو مميز

الصورة الرمزية gahanabobo

• الانـتـسـاب » Nov 2010
• رقـم العـضـويـة » 76163
• المشـــاركـات » 585
• الـدولـة »
• الـهـوايـة »
• اسـم الـسـيـرفـر »
• الـجـنـس »
• نقـاط التقييم » 10
gahanabobo صـاعـد

gahanabobo غير متواجد حالياً

افتراضي صورة البطاقة الشخصية تثير* ‬غضب الفيس بوك

حالة من الاستياء المتواصل تسود المواطن المصري حينما ينظر إلي بطاقته الشخصية فيجد صورته فيها كما لو كان شخصا مشبوها أو مسجل خطر،* ‬لذا لم يقف شباب الفيس بوك مكتوفي الأيدي تجاه استمرار نمط البطاقة الشخصية كما هو قائم،* ‬حيث دشن بعضهم حملة جديدة تحمل عنوان*: »‬حملة إقالة الراجل اللي بيصور في السجل المدني عشان مطلع نص الشعب عاهات*«‬،* ‬و طالبوا من خلالها أيضا بتنظيم وقفة ضد كمبيوتر الداخلية الذي يظهر المصريين كأنهم مسجلون خطر في البطاقة*.‬

وفي رد فعل زوار الصفحة،* ‬يقول عادل إمام*: ‬عندما ذهبت إلي السعودية عام* ‬1993و جدت السعوديين يحملون الهوية أي البطاقة،* ‬ووجدتها بالألوان وواضحة تماما،* ‬أما نحن مازلنا في مصر إلي الآن بطاقاتنا مرعبة ومهينة وأنا لا أستطيع مشاهدة صورتي في البطاقة لأنها أشبه بمجرم حرب*.‬

وتقول ندي سامي*: »‬أنا الراجل صورني فجأة،* ‬ملحقتش حتي أضحك*.. ‬بجد الصورة بشعة*.. ‬أنا شايفة إننا نجيبلهم صورة حلوة لينا وهما يحطوها ولازم تبقي الصورة بالألوان*«.‬

و تقول إنجي أدهم*: »‬الله يسامحه طلعني وحشة بشكل مخيف،* ‬بس أملي الوحيد إني أغيرها ساعة جوازي لحسن جوزي يفتكر كان عندي إعاقة ذهنية واتعالجت*«.‬

ويقول صهيب الشيمي*: »‬يا جماعة المفروض مش إقالته بس*.. ‬المفروض يتحاكم محاكمة عسكرية*.. ‬الراجل دا قاصد*.. ‬تبقي قاعد كويس وأول ما تيجي الصورة وحشة أو تغمض عينيك ياخد الصورة*!«.‬

ويقول عمدة حمدي*: »‬عاهات دي كلمة قليلة،* ‬قول متشردين*.. ‬بلطجية،* ‬أنا مش هنسي الخضة اللي اتخضتها يوم ما استلمت البطاقة فضلت أحلفلهم إنهم مصورين حد تاني*!«.‬

أما مودي أمين فكان له رأي مختلف فقال*: »‬اللي صورتني كانت ست،* ‬وكمان صورتي طلعت زي القمر،* ‬لأني جبت استمارة مستعجل و دخلت المكتب بتاع الناس اللي بتدفع*«.‬

و كان موقف جهاد أسامة من الناس المعجبين بصور بطاقاتهم أنهم* »‬مش مصريين أو ثورة مضادة*!«.‬

أما أبو محمد المصري فطالب بأن يتم إشراف خبراء من كليات هندسة الكمبيوتر لتحديث أجهزة و برامج الكمبيوتر بالسجلات المدنية*. ‬
عفوا ,,, لايمكنك مشاهده الروابط لانك غير مسجل لدينا [ للتسجيل اضغط هنا ]

توقيع gahanabobo :

عفوا ,,, لايمكنك مشاهده الروابط لانك غير مسجل لدينا [ للتسجيل اضغط هنا ]

إعلانات google