قديم 08-08-2012, 06:26 PM   #1

PrinceOfTheHell
عضو فعال

الصورة الرمزية PrinceOfTheHell

• الانـتـسـاب » May 2010
• رقـم العـضـويـة » 71039
• المشـــاركـات » 455
• الـدولـة » البيت ^_^
• الـهـوايـة »
• اسـم الـسـيـرفـر »
• الـجـنـس »
• نقـاط التقييم » 10
PrinceOfTheHell صـاعـد

PrinceOfTheHell غير متواجد حالياً

إرسال رسالة عبر Yahoo إلى PrinceOfTheHell

اذا كنت مسلم يبــقـــي لازمــــ تـــدخـــــل

بما اننا في شهر رمضان يبقي ده الوقت المناسب لللاستغفار و التوبه الي الله وانصح كل انســــــان قد ارتكب اي زنب ســـواء كان كبـــيــــراو صغيـر انه يتوب الي الله ويعـــــهد نفسه ويعاهـــــد الله انه هيــتو ب ان شاء لله توبه نصوحه ومش هيــــرجع تاني الي ذنـــوبه القـــديمه ومن ضمن التوبه هو انـــكـ تبعد عن الشتـــائم سواء كانت عاديه او مش عاديه وســـــواء كانت بهزار او كانت بجـــد وبالذات سب الديـــــــــــــــــن والي بيعتبره البعد ان سب الدين شتيمه زي اي شتيمه كده عاديه ومعرفش لما هو يسب الدين يـــكـــــون اذنب ذنب عظيـــــم وكبيـــــــــــــــــــــــــــر جـــــــــــــــــــــــــــــــــــــدا يعني والله انا ممكن معرفش اوصفلكم الذنب ده كبيــــر ازاي وانا عايــــزك كده تعقد مع نفسك وتتامــل نفســك وتشوف بتعمل ايه غلط في شهر رمضان وهل الاخطــــاء الي انتا بتعمل بتتبعها بي توبه ولا لاء ولو كنت بتتبعها بتوبه هل التوبه خالصه الي الله ولا بترجع تاني للخطاء وبعد عايز تعرف ان خلاص الوقت بقي ضيق اوي للتوبه يعني لازم توبه بســــرعه جدا وان محدش ضامن هيموت امتي وفين وازاي فلازم ترجع الي الله وتوب توبه خالصه الي الله وقول لنفسك انا ممكن اكــون عملت خطاء دلوقتي وتوبه عليه بعيده علطــــــول وربنا توفاني في اليو الي بعيده بيقي كده انا توبت الي الله وربنا توفاني وانا معترف الي الله بزنبي وتوبت منه وان شاء الله يكون ربنا سامحننــــــي وغفرلي وتاني حاجه لازم تعرف ان للتوبه شروطـ وهي الاخلاص في التوبه- العزم علي عدم الرجوع للذنب- ارجاع الحقوق والامنات الي اصحابها وعلــــــي فكره مهـــم جدا انك تعرف ان علامات يوم القيامه ظهر منها معظم العلامات الصغرى وانه خلاص مبقباش فيه وقت انك تقول هتوبه بكره او بعده لانك متعرفش هتموت امتي تاني حاجه المواظبه علي الصلاه لان اول الاعمل الذي يسال انســـان فيها في القبر هي الصلاه فاذا صاالحت صالحت سائر اعمله واذا فسدت فسدت سائر اعمله وكمان لان الصلاه تفرق بين المسلم والكفر والذي ينام عنها او لا يؤدها متعمدا يعتبر كافرا وعند مماته لايدفن في مدافن الملسمين ولو كل الكلام ده مقصرش فيك شوف الفديو ده وان شاء الله انا اول واحد فيكم تائب الي الله من زنوبي واعهاد الله امامك وامام الله وامام نفسي اني ان شاء الله مش هرجع للذنوب دي وباذن الله هواظب علي الصلاه

عفوا ,,, لايمكنك مشاهده الروابط لانك غير مسجل لدينا [ للتسجيل اضغط هنا ]

توقيع PrinceOfTheHell :
"اللهم ربي لا اله الا انت خلقتني وانا عبدك وانا علي عهدك ووعدك ما استطعت اعوذ بك من شر ماصعنت وابوء لك بنعمتك علي وابوء بزني فااغفر لي فانه لا يغفر الذنوب الا انت امين وصلي اللهم وسلم علي سيدنا محمد وعلي اله وصحبه وسلم " "سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم"

التعديل الأخير تم بواسطة PrinceOfTheHell ; 08-08-2012 الساعة 06:36 PM

إعلانات google