حفظ بياناتي ؟

1/01/2023

22/05/2024_hema

22/05/2024_hema

END_shaher_08/02/2024

29_02_2023

ID:100_01_05_2024

END_tusk_04/01/2024

END_27/06/2024

END_02/12/2024

END 14/6/2024

ID:103_02/06/2024

ID:104_05/06/2024

ID:105_10/06/2024

ID:106_24/06/2024

END 27/06/2024

25/01/2022

QueenSro

ID:100_01_06_2024

END_tusk_04/01/2024

END_Ibrahim_Abde_05/05/2024

END 14/6/2024

END_27/06/2024

END ID:101_17/05/2024

END 19/06/2024

END 19/06/2024

END 22/08/2024

END 27/06/2024

END 02/07/2024

END 02/07/2024

الـجـروب الـرسـمى لـلـمـنـتـدى FaceBook | Official Group 

شـريـط الاهـداءات

مـنـاقـشـات عـامـة حـول سيلك رود أون لايـن [ خاص بمناقشات احوال اللعبة وعن كل شىء جديد يتم طرحه فى اللعبة مؤخراً ]

قديم 15-10-2010, 10:53 PM   #1

seta.man
عضو مجتهد

• الانـتـسـاب » Feb 2010
• رقـم العـضـويـة » 69014
• المشـــاركـات » 119
• الـدولـة »
• الـهـوايـة »
• اسـم الـسـيـرفـر »
• الـجـنـس »
• نقـاط التقييم » 10
seta.man صـاعـد

seta.man غير متواجد حالياً

مجرد مناقشه "السلك المضروب" تعريف واستطلاع راي

السلام عليكم
ازيكم يا شباب عاملين ايه
اولا الموضوع ده مفهوش مجال للاسبام
ثانيا الموضوع ده مجرد مناقشه يعني عندي معلومة بشاركها مع الاخرين اعرف آرائهم ونعمل حوار يليق بــ (البني آدميين)
ثالثا الموضوع ده في نقطة سلبية وفي نوعين من الي هيدخلو الموضوع يا اما واحد مش هيعرف يستفيد بالسلبية دي باي حاجه... يا اما واحد هيستغلها بطريقة سيئه وده انا برئ من امثاله والي هيعرف يعمل كده اكيد هيكون شخص بالغ وده يشيل مسؤولية نفسه....مع العلم ان الموضوع ده فيه ايجابيات كتير

اعتذر للمقدمة الطويله دي بس كل ده عشان الموضوع ياخد شكل اخر من الحوار

كتير من الناس تعرف ان السلك المضروب ده سلك بيتشحن وبيجيب بلوك واحيانا مبيجيبش
طب احنا سلمنا بكده على اساس ايه؟؟
ممكن نعرف ديناميكية الموضوع ماشيه ازاي
بداية السلك المضروب ده مفهوش اختراق لموقع الجوي ماكس ولا حاجه كل الفكره ان في واحد بيبقى عنده حساب PayPal وفي طرق عشان اي حد يعمل حساب باي بال من مصر وحتى لو مفيش مش صعبه ان حد من بره يعملهولك .....( النقطه الي جايه المهمه )
الشخص ال عنده الحساب ده هيعوز يشحن عليه رصيد عشان يشتري سلك من موقع الشركه
يقوم يشحنها من فيزا من بره مصر والفيزا دي ممكن تكون مسروقه وممكن تكون بتاع حد تبعه مثلا لو بتاع حد تبعه فساعتها السلك ده لحد دلوقتي مش مضروب لان كده الطريقة مفهاش اي خطأ
يا اما يشحنه بفيزا مسروقه مثلا وساعتها السلك ده برده لحد دلوقتي مش مضروب ... هوه بس شحن حسابه بفيزا مسروقه بس ده ميأثرش على السلك ولا يسمى ده مضروب
إلا إذا
لو عمل حاجه اسمها charge back ودي يعني مثلا لما حسابك في اي حته يتسرق البنك ساعات بيديك ميزة ترجيع الفلوس تاني .... بتكلم البنك وتقوله ان حسابي مثلا اتسرق
يقوم هوه يشوف التحويلات الي تمت من حسابك ومش انت الي حولتها ويرجعهالك تاني بس بيبقى في مصاريف ادارية وكده
بمعنى
ان ممكن اي حد معاه حساب Paypal شغال وفيزا بتاعته ممكن يشحنلك سلك مضروب وده بيتم في انه يشحنلك عادي وبعد شوية يكلم البنك ويقوله ان الفيزا اتسرقت مثلا وكده والشركه ليها شوية حوارات دايما بتخلص على ان الفلوس بترجع .... لما الفلوس بترجع بقه كده جوي ماكس يتاخد منها الفلوس الي جتلها في الاول الي هيه بتاعة السلك تقوم تلبسك بلوك وقتي
بمعنى برده
ان ممكن واحد يشحنلك من حساب Paypal ويكون شاحن الباي بال ده بفيزا مسروقه وصاحبها مياخدش باله او ينفض يكلم البنك لو مبلغ تافه او كده يعني وبالتالي جوي ماكس مش هيتاخد منها الفلوس بالتالي مش هتديك بلوك وبقى سلك سليم....... ولو صاحب الفيزا دي رجع الفلوس الي اتسرقت منه هيجيلك بلوك
أظن كده فهمنا ديناميكية البلوك مع السلك المضروب :D

ناس كتير مفهمتش طبعا
طب تعالو ناخد الخلاصه بقه
بالبلدي الكلام الي فوق ده معناه ايه

اي E-Pin مش مصري ممكن بعد ما يتشحنلك يتعمل رشارج باك وتلبس بلوك
توقع ان اي موقع من الي بيبدلو جولد بسلك يكون بيعمل معاك كده(عشان انت بتديله الاكونت وهوه ممكن يكون معاه فيزا وبيشحن بحساب باي بال وبعد كده يرجع الفلوس)
توقع ان اي موزع مش معتمد يكون بيعمل كده (زي ما قلت كروت e-pin وال one card مضمونه مليون % لأن البطاقات دي مدفوع حسابها مسبقا)
ممكن اي حد ييجي يبيع اكونت يشحن عليه الف سلك وانت تشتري الاكونت ويرجع الفلوس تاني بعد اسبوع مثلا وانت تلبس بلوك

بتهيألي انا كده شرحت الموضوع باستفاضه
والي انا كاتبه فوق ده مش قرآن يعني اكيد في اضافات كتير عليه ومش بيحصل زي ما انا قلت بالظبط انا كل الي انا عملته اني شرحت الهيكل بتاع الموضوع و بالنسبة للاخوه الحرامية مش هتمشي معاهم ميه في الميه كتير جدا بيبقى في الحوارات دي خساير وساعات الفلوس مبترجعش (الي هيه الناس الي بتشحن مضروب ومش بيجيلها بلوك).
دلوقتي مش عايزين فتاوي
ومفيش اي حاجه تبرر الحرام .... انا بس عندي سؤال عايز رأيكم فيه
في واحد انا اعرفه شحن لنفسه بنفسه هوه مش من مصر عموما
وطلع اكونت لفل 72 في سيرفر جديد وعمل بيه فارم وبعد ما خلص عمل شارج باك وخد الفلوس ومعاه سبع اكونتات كل واحد فيه مليون وتلتمية الف اس بي
ده صح ولا خطأ؟؟؟ طب لو كان خطأ وحرام ومينفعش هل ده معناه ان نفس الكلام بيطبق على كل البرامج المضروبه الي كلنا بنستعملها ونسخ الويندوز الي مش أصلية والمنتجات الي شبه دي؟؟؟
عايز رأيكم
وللعلم بس انا عمري ما جربت الطريقه دي ولا فكرت فيها مع اني عارفها من فترة
كل الفكره ان كان عندي خلفية نقلتهالكم
ويارب الموضوع ياخد شكل حواري يليق بالبني ادمين
والي عنده كلمه وحشه يخليها لنفسه هوه اولى بيها
والموضوع ده ملوش اي علاقه بالربح من الانترنت ولا بغطي على حد ولا بسوء سمعة حد
ده موضوع للفايده العامه وهيفيد ناس كتير من الي بتدي اكونتاتها لناس مش معروفه تشحنلها
وبكرر تاني برئ من اي سوء استخدام ده يعتبر زي موضوع الايميل الضامن وطرق ترجعيه وما الى ذلك يعني سلاح ذو حدين والي هيفهم ويقدر يطبق اكيد هيبقى بالغ ومسئول عن نفسه

إعلانات google

قديم 16-10-2010, 01:02 AM   #2

ALEX_MOON
عضو ذهبى

• الانـتـسـاب » Feb 2010
• رقـم العـضـويـة » 67387
• المشـــاركـات » 4,029
• الـدولـة » ▒▒▒Д└£χ▓▓▓ 3ĢaMy▒▒
• الـهـوايـة »
• اسـم الـسـيـرفـر »
• الـجـنـس » Male
• نقـاط التقييم » 26
ALEX_MOON صـاعـد

ALEX_MOON غير متواجد حالياً

51  

موضوع رائع و الله سلام دلوقتى يدوبك الحق اشحن سيلك مضروب هههههه

توقيع ALEX_MOON :

قديم 16-10-2010, 01:29 AM   #3

BlueSky
عضو مميز

الصورة الرمزية BlueSky

• الانـتـسـاب » May 2010
• رقـم العـضـويـة » 70952
• المشـــاركـات » 729
• الـدولـة »
• الـهـوايـة »
• اسـم الـسـيـرفـر »
• الـجـنـس »
• نقـاط التقييم » 10
BlueSky صـاعـد

BlueSky غير متواجد حالياً

اخيرا موضوع يستاهل المناقشه فى القسم
انت كنت فين من زمان يا راجل

فعلا موضوعك مفيد جدا ومبين سبب الناس اللى كانت بتاخد بلوك من غير ما تستخدم بوت والظواهر الغريبه دى و كده مبقاش فى حد تثق فيه غير اللى بيشحنو بe-pin او one card
بس حاسب لو واحد الأذيه بتجرى فى دمو شاف الموضوع ده هنروح فى داهيه

بس عندى سؤال
هو ايه اقصى مده ممكن تكلم بعدها البنك و تعمل charge back عشان لو واحد اشترى سيلك بطريقه من دول و فات عليه فتره معينه يعرف انو فى امان ولا لأ

وشكرا مره تانيه عالموضوع

توقيع BlueSky :
عفوا ,,, لايمكنك مشاهده الروابط لانك غير مسجل لدينا [ للتسجيل اضغط هنا ]

قديم 16-10-2010, 01:41 AM   #4

Che-Guevara
عضو جديد

الصورة الرمزية Che-Guevara

• الانـتـسـاب » Nov 2008
• رقـم العـضـويـة » 42088
• المشـــاركـات » 30
• الـدولـة »
• الـهـوايـة »
• اسـم الـسـيـرفـر »
• الـجـنـس »
• نقـاط التقييم » 10
Che-Guevara صـاعـد

Che-Guevara غير متواجد حالياً

شرح جميل و رائع .. ~

و مجهود كبير ..

و كلامك ممتاز .. بس .. ون كارد ؟؟ أختلف معاك

أولا : أشحن سيلك تركي أو أمريكي أو مسروق و خلافه .... طبعاً لا لأنه حرام و بس.. و ده كفاية أعتقد ...

ثانيا : أحسن طريقة للشحن ..؟؟

الحقيقة هو ده السؤال الهام .. ؟؟!! و اجابتة تختلف من واحد لواحد .. لأن كل واحد منا قد يكون له ظروف خاصة من حيث بيحب ايه ؟ أو فيه موزع قريب و لا لأ ؟ و حاجات كثير

انا عندي الكارت الـ e-pin من الموزع الرسمي لجوي ماكس أفضل 1000 مرة من ون كارت ..
و لو مفيش .. يبقى كارت كاش يو أحسن 1000 مرة من ون كارد ...
و لو مفيش ... كارت ugc أحسن ألف مرة من ون كارد ...
و على فكره بجد كل دول أحسن من ون كارد ...

أنا في كاش يو بشتري دولار .. 10 دولار مثلا بكذا جنية .. و تشتري اللي أنت عاوزة بدون خصم غير مبرر من الرصيد ..
و ال ugc أحسن بكثير جدا جدا جدا في شحن العاب الفيس بوك من كاش يو و من ون كارد

لكن سيلك رود أحسن حاجه فيها من وجهه نظري كارت الـ e-pin المباشر ... كمان فيه الكارت الجديد اللي ب 6 جنية
اللي هوة 10 سيلك ده .. مش محتاجه ..

قديم 16-10-2010, 01:46 AM   #5

™VuaPhaHoai™
عضو مميز

الصورة الرمزية ™VuaPhaHoai™

• الانـتـسـاب » Feb 2008
• رقـم العـضـويـة » 12020
• المشـــاركـات » 517
• الـدولـة » At Center Of SilkRoad
• الـهـوايـة » Play Silkroad
• اسـم الـسـيـرفـر »
• الـجـنـس »
• نقـاط التقييم » 10
™VuaPhaHoai™ صـاعـد

™VuaPhaHoai™ غير متواجد حالياً

معلم انا قريت الموضوغ كله طبعا والي هيقرا نصه هيشوط فيك شمال
ع فكره ال تشارج باك معروف لدي معظم الناس وده تسبب في مشاكل كتير
وفعلا الصراحه الموضوع يستاهل لأنك وضحت عيوب الشركات الي مش موثوقه ..
وللاسف الشباب الي زي دول الي يعرض شحن سيلك ويعمل تشارج باك ويبلك الاكونت ديه ناس لا تراعي ربنا وتلاقيه مبسوط بال 60 ولا ال 100 جنيه الي خدها من عيل صغير في اعدادي ومش فاهم حاجه عقولها مريضه بطريقه فوق الوصف
والحمد لله كروت ال e-pin كانت بتوصلي متغلفه يعني عباره عن زي ورقه صغيره فيها كل المعلومات وطبعا الكروت ديه تباع في الاماكن الرسميه فقط المعرض عنها في الموقع الرسمي
اما حوار ال paypal
الصراحه احنا مجربينه
بحب استكشف كل جديد
ولبسنا بلوك ع اكونت لفل واحد والتجربه انتهت بالفشل الزريع
بس ع فكره ال paypal هتاخد بان هتاخد بان مفيش اختيار تالت
في طرق تانيه لشحن سيلك مضروب ومبتجبش بلوك ع فكره وجه وقت في ناس كتير عرفتها واساءت استخدامها اصل لما احنا جربنا الحكايه كنا متأكدين بنسبه 90% من البان
اما الطريقه الاخري الصراحه شايف ان الكلام ده حرام لأنك بتأذي ناس ملهاش ذنب في انك معكشي فلوس تشحن سيلك اصلي
و ع فكره الكلام الي بتقول عليه بخصوص ال paypal
صحيح 100% ولا نقاش ع ذلك
اما بالنسبه لسؤالك بلو سكاي

الصراحه انا مجربتهاش رسمي ولكن اعتقد المده كبيره يعني اكتر من 6 اشهر والله اعلي واعلم لأني الكلام ده سألته لواحد صاحبي من بره في اللعبه لأننا كان عندنا اكبر حرامي للشارج باك في سيرفر تروي
لدرجه انه خاد بان بطريقه عجيبه وكان بيضرب راسه في الحيط ولغايه دلوقتي مش مصدق لأنه شخصيته الي كان بيعمل من عليها الشغل كانت ال main والصراحه كان ايميها معلم ع قفانا وانا منهم
مكنش في اي حل كانت تقريبا ايام d10 او في نهايه 9

تحياتيـــ ،،

توقيع ™VuaPhaHoai™ :

Whatever it is, whatever it was
I know you've done this before

I say whatever it is, whatever it was
I just gotta let it gooo

You're a heartbreaker, breaker
Tell me now, why the hell you gotta be a heart
Breaker, breaker

قديم 16-10-2010, 01:50 AM   #6

™VuaPhaHoai™
عضو مميز

• الانـتـسـاب » Feb 2008
• المشـــاركـات » 517
• اسـم الـسـيـرفـر »
• الـجـنـس »
• نقـاط التقييم » 10
™VuaPhaHoai™ صـاعـد

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Che-Guevara عفوا ,,, لايمكنك مشاهده الروابط لانك غير مسجل لدينا [ للتسجيل اضغط هنا ]
شرح جميل و رائع .. ~

و مجهود كبير ..

أولا : أشحن سيلك تركي أو أمريكي أو مسروق و خلافه .... طبعاً لا لأنه حرام و بس.. و ده كفاية أعتقد ...

الحقيقة هو ده السؤال الهام .. ؟؟!! و اجابتة تختلف من واحد لواحد .. لأن كل واحد منا قد يكون له ظروف خاصة من حيث بيحب ايه ؟ أو فيه موزع قريب و لا لأ ؟ و حاجات كثير

انا عندي الكارت الـ e-pin من الموزع الرسمي لجوي ماكس أفضل 1000 مرة من ون كارت ..

أنا في كاش يو بشتري دولار .. 10 دولار مثلا بكذا جنية .. و تشتري اللي أنت عاوزة بدون خصم غير مبرر من الرصيد ..

لكن سيلك رود أحسن حاجه فيها من وجهه نظري كارت الـ e-pin المباشر ... كمان فيه الكارت الجديد اللي ب 6 جنية
بالفعل وطرق الحصول عليه سهله حتي لو مكنتش قريب من اي موزع رسمي
اعتقد المعظم عنده اصحاب في مليون حته في مصر من اللعبه ممكن بكل سهوله التعامل معاه ويشحنلك
واحسن طريقه للشحن كروت ال E-pin
تليها شركات التي يتعامل معها الموقع الرسمي وما شاء الله ما اكثرها ويكون التعامل بينك وبين الموقع الرسمي
ديه اضمن شيء

توقيع ™VuaPhaHoai™ :

I just gotta let it gooo

Breaker, breaker

قديم 16-10-2010, 01:54 AM   #7

seta.man
عضو مجتهد

• الانـتـسـاب » Feb 2010
• المشـــاركـات » 119
• الـدولـة »
• الـهـوايـة »
• اسـم الـسـيـرفـر »
• الـجـنـس »
• نقـاط التقييم » 10
seta.man صـاعـد

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة alex_moon عفوا ,,, لايمكنك مشاهده الروابط لانك غير مسجل لدينا [ للتسجيل اضغط هنا ]
موضوع رائع و الله سلام دلوقتى يدوبك الحق اشحن سيلك مضروب هههههه
اكيد شفت فوايده واضراره ومش مضمون نهائيا سواء انك لو هتسرق نفسك او تسرق حد غريب
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة bluesky عفوا ,,, لايمكنك مشاهده الروابط لانك غير مسجل لدينا [ للتسجيل اضغط هنا ]
اخيرا موضوع يستاهل المناقشه فى القسم
انت كنت فين من زمان يا راجل

فعلا موضوعك مفيد جدا ومبين سبب الناس اللى كانت بتاخد بلوك من غير ما تستخدم بوت والظواهر الغريبه دى و كده مبقاش فى حد تثق فيه غير اللى بيشحنو بe-pin او one card
بس حاسب لو واحد الأذيه بتجرى فى دمو شاف الموضوع ده هنروح فى داهيه

بس عندى سؤال
هو ايه اقصى مده ممكن تكلم بعدها البنك و تعمل charge back عشان لو واحد اشترى سيلك بطريقه من دول و فات عليه فتره معينه يعرف انو فى امان ولا لأ

وشكرا مره تانيه عالموضوع
بصراحه انا معرفش المده ايه بالنسبة للفيز والكلام ده لانها اشكال والوان مش عارف اذا كان في قانون بيحكمها كلها ولا لأ
بس كان في بنك الكتروني كنت بتعامل معاه مع شركات الاستثمار فكانت لما تنصب بعمل رشارج باك بس اهم حاجه ميكونش عدى على المبلغ ده شهر
مش عارف اذا كان ده بيطبق في الحاجات دي ولا لأ

مشكور على المرور يا شباب
برده محدش اداني رأيه في الحته الاخيره

قديم 16-10-2010, 02:04 AM   #8

™VuaPhaHoai™
عضو مميز

• الانـتـسـاب » Feb 2008
• المشـــاركـات » 517
• اسـم الـسـيـرفـر »
• الـجـنـس »
• نقـاط التقييم » 10
™VuaPhaHoai™ صـاعـد

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة seta.man عفوا ,,, لايمكنك مشاهده الروابط لانك غير مسجل لدينا [ للتسجيل اضغط هنا ]
السلام عليكم
ازيكم يا شباب عاملين ايه
اولا الموضوع ده مفهوش مجال للاسبام
ثانيا الموضوع ده مجرد مناقشه يعني عندي معلومة بشاركها مع الاخرين اعرف آرائهم ونعمل حوار يليق بــ (البني آدميين)
ثالثا الموضوع ده في نقطة سلبية وفي نوعين من الي هيدخلو الموضوع يا اما واحد مش هيعرف يستفيد بالسلبية دي باي حاجه... يا اما واحد هيستغلها بطريقة سيئه وده انا برئ من امثاله والي هيعرف يعمل كده اكيد هيكون شخص بالغ وده يشيل مسؤولية نفسه....مع العلم ان الموضوع ده فيه ايجابيات كتير

اعتذر للمقدمة الطويله دي بس كل ده عشان الموضوع ياخد شكل اخر من الحوار

كتير من الناس تعرف ان السلك المضروب ده سلك بيتشحن وبيجيب بلوك واحيانا مبيجيبش
طب احنا سلمنا بكده على اساس ايه؟؟
ممكن نعرف ديناميكية الموضوع ماشيه ازاي
بداية السلك المضروب ده مفهوش اختراق لموقع الجوي ماكس ولا حاجه كل الفكره ان في واحد بيبقى عنده حساب PayPal وفي طرق عشان اي حد يعمل حساب باي بال من مصر وحتى لو مفيش مش صعبه ان حد من بره يعملهولك .....( النقطه الي جايه المهمه )
الشخص ال عنده الحساب ده هيعوز يشحن عليه رصيد عشان يشتري سلك من موقع الشركه
يقوم يشحنها من فيزا من بره مصر والفيزا دي ممكن تكون مسروقه وممكن تكون بتاع حد تبعه مثلا لو بتاع حد تبعه فساعتها السلك ده لحد دلوقتي مش مضروب لان كده الطريقة مفهاش اي خطأ
يا اما يشحنه بفيزا مسروقه مثلا وساعتها السلك ده برده لحد دلوقتي مش مضروب ... هوه بس شحن حسابه بفيزا مسروقه بس ده ميأثرش على السلك ولا يسمى ده مضروب
إلا إذا
لو عمل حاجه اسمها charge back ودي يعني مثلا لما حسابك في اي حته يتسرق البنك ساعات بيديك ميزة ترجيع الفلوس تاني .... بتكلم البنك وتقوله ان حسابي مثلا اتسرق
يقوم هوه يشوف التحويلات الي تمت من حسابك ومش انت الي حولتها ويرجعهالك تاني بس بيبقى في مصاريف ادارية وكده
بمعنى
ان ممكن اي حد معاه حساب Paypal شغال وفيزا بتاعته ممكن يشحنلك سلك مضروب وده بيتم في انه يشحنلك عادي وبعد شوية يكلم البنك ويقوله ان الفيزا اتسرقت مثلا وكده والشركه ليها شوية حوارات دايما بتخلص على ان الفلوس بترجع .... لما الفلوس بترجع بقه كده جوي ماكس يتاخد منها الفلوس الي جتلها في الاول الي هيه بتاعة السلك تقوم تلبسك بلوك وقتي
بمعنى برده
ان ممكن واحد يشحنلك من حساب Paypal ويكون شاحن الباي بال ده بفيزا مسروقه وصاحبها مياخدش باله او ينفض يكلم البنك لو مبلغ تافه او كده يعني وبالتالي جوي ماكس مش هيتاخد منها الفلوس بالتالي مش هتديك بلوك وبقى سلك سليم....... ولو صاحب الفيزا دي رجع الفلوس الي اتسرقت منه هيجيلك بلوك
أظن كده فهمنا ديناميكية البلوك مع السلك المضروب :D

ناس كتير مفهمتش طبعا
طب تعالو ناخد الخلاصه بقه
بالبلدي الكلام الي فوق ده معناه ايه

اي E-Pin مش مصري ممكن بعد ما يتشحنلك يتعمل رشارج باك وتلبس بلوك
توقع ان اي موقع من الي بيبدلو جولد بسلك يكون بيعمل معاك كده(عشان انت بتديله الاكونت وهوه ممكن يكون معاه فيزا وبيشحن بحساب باي بال وبعد كده يرجع الفلوس)
توقع ان اي موزع مش معتمد يكون بيعمل كده (زي ما قلت كروت e-pin وال one card مضمونه مليون % لأن البطاقات دي مدفوع حسابها مسبقا)
ممكن اي حد ييجي يبيع اكونت يشحن عليه الف سلك وانت تشتري الاكونت ويرجع الفلوس تاني بعد اسبوع مثلا وانت تلبس بلوك

بتهيألي انا كده شرحت الموضوع باستفاضه
والي انا كاتبه فوق ده مش قرآن يعني اكيد في اضافات كتير عليه ومش بيحصل زي ما انا قلت بالظبط انا كل الي انا عملته اني شرحت الهيكل بتاع الموضوع و بالنسبة للاخوه الحرامية مش هتمشي معاهم ميه في الميه كتير جدا بيبقى في الحوارات دي خساير وساعات الفلوس مبترجعش (الي هيه الناس الي بتشحن مضروب ومش بيجيلها بلوك).
دلوقتي مش عايزين فتاوي
ومفيش اي حاجه تبرر الحرام .... انا بس عندي سؤال عايز رأيكم فيه
في واحد انا اعرفه شحن لنفسه بنفسه هوه مش من مصر عموما
وطلع اكونت لفل 72 في سيرفر جديد وعمل بيه فارم وبعد ما خلص عمل شارج باك وخد الفلوس ومعاه سبع اكونتات كل واحد فيه مليون وتلتمية الف اس بي
ده صح ولا خطأ؟؟؟ طب لو كان خطأ وحرام ومينفعش هل ده معناه ان نفس الكلام بيطبق على كل البرامج المضروبه الي كلنا بنستعملها ونسخ الويندوز الي مش أصلية والمنتجات الي شبه دي؟؟؟
عايز رأيكم
وللعلم بس انا عمري ما جربت الطريقه دي ولا فكرت فيها مع اني عارفها من فترة
كل الفكره ان كان عندي خلفية نقلتهالكم
ويارب الموضوع ياخد شكل حواري يليق بالبني ادمين
والي عنده كلمه وحشه يخليها لنفسه هوه اولى بيها
والموضوع ده ملوش اي علاقه بالربح من الانترنت ولا بغطي على حد ولا بسوء سمعة حد
ده موضوع للفايده العامه وهيفيد ناس كتير من الي بتدي اكونتاتها لناس مش معروفه تشحنلها
وبكرر تاني برئ من اي سوء استخدام ده يعتبر زي موضوع الايميل الضامن وطرق ترجعيه وما الى ذلك يعني سلاح ذو حدين والي هيفهم ويقدر يطبق اكيد هيبقى بالغ ومسئول عن نفسه
عزيزي معلشي لعدم ردي ع السؤال
الي بيسرق الناس ديه يبقي بيضرهم ده اول شيء
اما برامج الويندوز ديه مش سرقه لأني مخدتش من حد فلوس ولا اي حاجه ثانيا في ناس متعرفشي تجيب الاصلي منين وبيبقي ع الاخر غالي
ثالثا شركات البرامج لا تبالي بارباحها في العالم العربي خاصه لأنها تعرف كل ما يحدث وبيحاولوا يمنعوا الكلام ده زي الي بتعملو شركه الكاسبر سكاي والتقنيه الحديثه اللي بيقولو هتنزل في 2013
اعتقد ان مش حرام من ناحيه البرامج الي بنستخدمها وع فكره معظم البرامج المجانيه بتكون مفيرسه:fear: ايون معظمها حتي المكركه
ولذلك في ناس تقول الجهاز عليه فيروسات وعندي انتي فيرس !! ومش عارف ليه
رايي الشخصي ممكن اي واحد لحمايه جهازه بيجيب انتي فيرس السنادي اصلي والتكلفه مش غاليه جداً وبيقعد شغال بيه احسن
اما الويندوزات فمتقدرش تقول حرام لأنه مسرقشي حد
بتكون اسطوانه اصليه وبيطلع منها نسخ سواء زي الاصليه او معدله

توقيع ™VuaPhaHoai™ :

I just gotta let it gooo

Breaker, breaker

قديم 16-10-2010, 02:17 AM   #9

faroky3000
عضو لامع

الصورة الرمزية faroky3000

• الانـتـسـاب » Nov 2009
• رقـم العـضـويـة » 66092
• المشـــاركـات » 1,300
• الـدولـة » ~¤¦¦§¦¦¤~ŦẦЙŤẴ~¤¦¦§¦¦¤~
• الـهـوايـة »
• اسـم الـسـيـرفـر »
• الـجـنـس »
• نقـاط التقييم » 10
faroky3000 صـاعـد

faroky3000 غير متواجد حالياً

إرسال رسالة عبر Yahoo إلى faroky3000

طبعا الاول نبدأ بسم الله الرحمن الرحيم

المشكلة دلوقتى فى ضعاف النفوس .. اللى يقولك يا عم دى شركة نصابة و بتاخد فلوس من الهوى و من العيال الصغيرة يبقى حلال فيها السرقة

و المشكلة التانية الاطفال اللى ميعرفوش الحلال من الحرام .. مدام هاخد سيلك يبقى طظ فى الدنيا .. حلال حرام مش مشكلتى ..

المفرود دلوقتى نفهم حاجة .. السرقة مفهومها ماتغيرش !

ياعنى تسرق سيلك كأنك بتسرق فلوس او اى حاجة تانية !

يبقى الواحد يفهم حاجة واحدة ..

معاك فلوس اشحن ..
مش معاك .. ماتشحنش ,, دور على لعبة تانية احسنلك

توقيع faroky3000 :
سبحان الله و الحمد لله و لا اله الا الله ,الله اكبر استغفر الله العظيم سبحان الله و بحمدة سبحان الله العظيم

اللهم اغفر للمسلمين و المسلمات المؤمنين و المؤمنات الاحياء منهم و الاموات
اللهم اتنا فى الدنيا حسنة و فى الاخرة حسنة و قنا عذاب النار

قديم 16-10-2010, 05:13 AM   #10

seta.man
عضو مجتهد

• الانـتـسـاب » Feb 2010
• المشـــاركـات » 119
• الـدولـة »
• الـهـوايـة »
• اسـم الـسـيـرفـر »
• الـجـنـس »
• نقـاط التقييم » 10
seta.man صـاعـد

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة che-guevara عفوا ,,, لايمكنك مشاهده الروابط لانك غير مسجل لدينا [ للتسجيل اضغط هنا ]
شرح جميل و رائع .. ~

و مجهود كبير ..

انا بصراحه مجربتش الون كارد لسه بس انا بقول انها مضمونه من نحية البلوك لانها بطاقة مسبقة الدفع ... يعني حقها ادفع خلاص
وانت برده عندك وجهة نظر تستحق الاحترام

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mido040 عفوا ,,, لايمكنك مشاهده الروابط لانك غير مسجل لدينا [ للتسجيل اضغط هنا ]
معلم انا قريت الموضوغ كله طبعا والي هيقرا نصه هيشوط فيك شمال
ع فكره ال تشارج باك معروف لدي معظم الناس وده تسبب في مشاكل كتير
وفعلا الصراحه الموضوع يستاهل لأنك وضحت عيوب الشركات الي مش موثوقه ..
وللاسف الشباب الي زي دول الي يعرض شحن سيلك ويعمل تشارج باك ويبلك الاكونت ديه ناس لا تراعي ربنا وتلاقيه مبسوط بال 60 ولا ال 100 جنيه الي خدها من عيل صغير في اعدادي ومش فاهم حاجه عقولها مريضه بطريقه فوق الوصف
والحمد لله كروت ال e-pin كانت بتوصلي متغلفه يعني عباره عن زي ورقه صغيره فيها كل المعلومات وطبعا الكروت ديه تباع في الاماكن الرسميه فقط المعرض عنها في الموقع الرسمي
اما حوار ال paypal
الصراحه احنا مجربينه
بحب استكشف كل جديد
ولبسنا بلوك ع اكونت لفل واحد والتجربه انتهت بالفشل الزريع
بس ع فكره ال paypal هتاخد بان هتاخد بان مفيش اختيار تالت
في طرق تانيه لشحن سيلك مضروب ومبتجبش بلوك ع فكره وجه وقت في ناس كتير عرفتها واساءت استخدامها اصل لما احنا جربنا الحكايه كنا متأكدين بنسبه 90% من البان
اما الطريقه الاخري الصراحه شايف ان الكلام ده حرام لأنك بتأذي ناس ملهاش ذنب في انك معكشي فلوس تشحن سيلك اصلي
و ع فكره الكلام الي بتقول عليه بخصوص ال paypal
صحيح 100% ولا نقاش ع ذلك
اما بالنسبه لسؤالك بلو سكاي

الصراحه انا مجربتهاش رسمي ولكن اعتقد المده كبيره يعني اكتر من 6 اشهر والله اعلي واعلم لأني الكلام ده سألته لواحد صاحبي من بره في اللعبه لأننا كان عندنا اكبر حرامي للشارج باك في سيرفر تروي
لدرجه انه خاد بان بطريقه عجيبه وكان بيضرب راسه في الحيط ولغايه دلوقتي مش مصدق لأنه شخصيته الي كان بيعمل من عليها الشغل كانت ال main والصراحه كان ايميها معلم ع قفانا وانا منهم
مكنش في اي حل كانت تقريبا ايام d10 او في نهايه 9

تحياتيـــ ،،
هوه تقريبا اقصى مده خمسه واربعين يوم دي حاجه لسه سائل فيها من شوية بس الله اعلم برده
و ع فكره انا فاهم اكتر منا كاتب :d بس ال فوق ده يكفي ان الناس تفهم الفكره :d
مشكور للمرور
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mido040 عفوا ,,, لايمكنك مشاهده الروابط لانك غير مسجل لدينا [ للتسجيل اضغط هنا ]
عزيزي معلشي لعدم ردي ع السؤال
الي بيسرق الناس ديه يبقي بيضرهم ده اول شيء
اما برامج الويندوز ديه مش سرقه لأني مخدتش من حد فلوس ولا اي حاجه ثانيا في ناس متعرفشي تجيب الاصلي منين وبيبقي ع الاخر غالي
ثالثا شركات البرامج لا تبالي بارباحها في العالم العربي خاصه لأنها تعرف كل ما يحدث وبيحاولوا يمنعوا الكلام ده زي الي بتعملو شركه الكاسبر سكاي والتقنيه الحديثه اللي بيقولو هتنزل في 2013
اعتقد ان مش حرام من ناحيه البرامج الي بنستخدمها وع فكره معظم البرامج المجانيه بتكون مفيرسه:fear: ايون معظمها حتي المكركه
ولذلك في ناس تقول الجهاز عليه فيروسات وعندي انتي فيرس !! ومش عارف ليه
رايي الشخصي ممكن اي واحد لحمايه جهازه بيجيب انتي فيرس السنادي اصلي والتكلفه مش غاليه جداً وبيقعد شغال بيه احسن
اما الويندوزات فمتقدرش تقول حرام لأنه مسرقشي حد
بتكون اسطوانه اصليه وبيطلع منها نسخ سواء زي الاصليه او معدله
اخي الفاضل حضرتك لو خت بالك انا كتبت قبل السؤال مش عايزين فتاوي ... ليه بقه قلت كده ؟؟ عشان منقعش فغلط واحنا كده وقعنا في الغلط
انا مقصدش بسؤالي اني عايز احلل حاجه او احرم حاجه انا بس عايز اعرف اذا كانو الاتنين زي بعض ولا لأه
انا شايف الحرام بجد اننا نحلل حاجه حرام....نسخ الويندوز او البرامج الي احنا كلنا بنستعملها دي ليها حقوق ملكية وفي شركات بتشتغل عشان تطلع المنتج ده واحنا بناخده ببلاش بتهيالي ده مش حلال خالص...كما ان لو حملات المصنفات دخلت على سايبر اول حاجه هتشوفها نسخ الويندوز مثلا لو مش اصليه بيتعمل محضر لصاحب المكان وبيتحبس ليله ويخرج تاني يوم من النيابه (يعاقب عليها القانون) كما ان في سياسه استخدام انت بتوافق عليها وانت بتنزل نسخة الويندوز من غير ما تاخد بالك وطبعا عمرك ما قرأتها ولا طبقتها
واماكن بيع الحاجات دي معروفه وغالي دي مشكلتك انت
و ع فكره طريقة الشحن الي انا اقصدها انك تسرق نفسك بنفسك ودي طبعا مخدش فلوس من اي حد ده لو كان ده مبررك زي ما كتبت فوق
الشركات دي لا تبالي بالمستخدم العربي لانه مبيدفعش وان دفع مره مش هيدفع تاني...بس عمر ما شركه طلعت وقالت ان احنا منزلين المنتج ده للعرب مجانا (متنازلوش عن حقهم)
وكمان النسخ المعدلة دي ام الحرام نفسه لانك بتاخد شغل ناس تعبت فيه وصرفت عليه ملاييين وبرنامج غبي وبسيط تكتب اسمك على كل حته فيها وتنسبها لنفسك وتعدل فيها مع ان ده ممنوع اساسا عشان هما عندهم المطورين بتاع المنتج ده والمفروض ان مش من حق اي حد تاني انه يعدل فيه
نفترض ان شركة ميكروسوفت بتكسب جنيه بتحط نص جنيه في جيبها والنص التاني بتصرفه على دعم فني وتطوير والى اخره طب لو كسبت عشره جنيه هتحط خمسه جنيه في جيبها وتصرف الخمسه التانية على دعم فني وتطوير وبرمجه الى أخره يبقى اكيد لما انت بتنزل نسخه ويندوز مسروقه بتضر الشركه زي ما هضر جوي ماكس كده بنفس
عشان نتفق بس على حاجه بالنسبة للسؤال بتاعي
الحاجتين الي انا قارنتهم ببعض حرام .... ايوه الاتنين حرام مفهاش كلام وعمري ما هقول كده الا لو كنت واثق من كده وبتهيالي كلامي ال فوق مقنع جدا ويكفي جملة حقوق الملكية ال كلنا بننتهكها
السؤال بشكل اوضح الحاجتين الحرام دول بيتساووا في نفس الدرجه ؟؟ دي النقطه ال عايزه توضيح

انا مش بشجع حد انه يعمل كده ولا انا هفكر اعمل كده بس هيه الفكره استطلاع رأي
عشان في شخصية بررتلي الموضوع بالطريقه دي النهارده ومعرفتش ارد
بس عشان خاطري يا جماعه ابعدو عن كلمة حلال وحرام انا مكنتش عايز افتح حتة حلال ولا حرام دي اساسا
في النهايه احترم الجميع على وجهات نظرهم

التعديل الأخير تم بواسطة seta.man ; 16-10-2010 الساعة 05:21 AM

قديم 16-10-2010, 05:28 AM   #11

seta.man
عضو مجتهد

• الانـتـسـاب » Feb 2010
• المشـــاركـات » 119
• الـدولـة »
• الـهـوايـة »
• اسـم الـسـيـرفـر »
• الـجـنـس »
• نقـاط التقييم » 10
seta.man صـاعـد

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة faroky3000 عفوا ,,, لايمكنك مشاهده الروابط لانك غير مسجل لدينا [ للتسجيل اضغط هنا ]
طبعا الاول نبدأ بسم الله الرحمن الرحيم

المشكلة دلوقتى فى ضعاف النفوس .. اللى يقولك يا عم دى شركة نصابة و بتاخد فلوس من الهوى و من العيال الصغيرة يبقى حلال فيها السرقة

و المشكلة التانية الاطفال اللى ميعرفوش الحلال من الحرام .. مدام هاخد سيلك يبقى طظ فى الدنيا .. حلال حرام مش مشكلتى ..

المفرود دلوقتى نفهم حاجة .. السرقة مفهومها ماتغيرش !

ياعنى تسرق سيلك كأنك بتسرق فلوس او اى حاجة تانية !

يبقى الواحد يفهم حاجة واحدة ..

معاك فلوس اشحن ..
مش معاك .. ماتشحنش ,, دور على لعبة تانية احسنلك
انا معاك فان الكلام الي بتقوله كله مظبوط .... فاستنتجت المعادله دي وياريت تقولي رايك فيها
شحن سلك مضروب = سرقة شخص في الواقع = سرقة نسخه الويندوز ونسخها
مشكور على مرورك

قديم 16-10-2010, 05:34 AM   #12

CaptainMoro
عضو فعال

الصورة الرمزية CaptainMoro

• الانـتـسـاب » Sep 2010
• رقـم العـضـويـة » 74543
• المشـــاركـات » 427
• الـدولـة » Egypt_Cairo
• الـهـوايـة » playing sro
• اسـم الـسـيـرفـر »
• الـجـنـس »
• نقـاط التقييم » 22
CaptainMoro صـاعـد

CaptainMoro غير متواجد حالياً

44  

إرسال رسالة عبر Yahoo إلى CaptainMoro

فعلا موضوع جامد جدا يا مان انا فعلا لحد دلوقتى مكنتش فاهم يعنى ايه سيلك غير شرعى ومجهود رائع وانا عن نفسى بفضل كروت السياك الاصليه اكيد دى اضمن حاجه

قديم 16-10-2010, 11:20 AM   #13

WhiTe KnighT

• الانـتـسـاب » Feb 2009
• رقـم العـضـويـة » 52120
• المشـــاركـات » 1,222
• الـدولـة » بـوص جـمـبك هتـلـقـيـنـي
• الـهـوايـة »
• اسـم الـسـيـرفـر »
• الـجـنـس »
• نقـاط التقييم » 10
WhiTe KnighT صـاعـد

WhiTe KnighT غير متواجد حالياً

إرسال رسالة عبر Yahoo إلى WhiTe KnighT

هوا احسن حجها السيلك المضمون والي نعرفو احسن من الي منعرفوش

قديم 16-10-2010, 01:31 PM   #14

BlueSky
عضو مميز

الصورة الرمزية BlueSky

• الانـتـسـاب » May 2010
• رقـم العـضـويـة » 70952
• المشـــاركـات » 729
• الـدولـة »
• الـهـوايـة »
• اسـم الـسـيـرفـر »
• الـجـنـس »
• نقـاط التقييم » 10
BlueSky صـاعـد

BlueSky غير متواجد حالياً

طب مهو ده كده هيسبب مشكله
دلوقتى بالنسبه للوكلا او الموزعين اللى بيبيعو السيلك بجولد طبعا مع احترامى الكامل للموثوق فيهم بس ده بيدى المجال لناس كتير انها تضحك عالناس و تقول انو بيشتغل مع شركه كبيره زى thepowerlevel ويكون بيشحن بطريقه خاصه بيه و بعد كده يعمل charge back
يعنى كده صعب اوى انك تثق فى حد خصوصا ان معظم الناس اللى بتلعب اللعبه زى حالاتى اخرها 50 سيلك مره فى العيد فبجيب كل حاجه بجولد انت كده ازاى تعرف تثق فى مين و متثقش فمين

انا مش بتهم الناس المحترمه فى حاجه طبعا كل اللى ليهم اعلانات فى المنتدى هنا انا بثق فيهم 100%

وبالنسبه لسؤالك طبعا ده غلط هو كده سرق رسمى يعنى شحن سيلك على اكونت و بعد كده لما بقى مش محتاجو خد الفلوس تانى بس معرفش عن حوار البرامج لانها ممكن تكون حلال على اساس ان الشركه عرضت البرنامج وواحد اشتراه و عدل فيه او سابو زى ما هو مثلا ووزعه مظنش ان دى فيها حاجه غلط ى ما كنا واحنا صغيرين تروح مثلا تشترى اسطوانة لعبه ب10 جنيه و بعد كده توزعها على صحابك

يا رب اكون فهمت سؤالك صح انا مخى بيقفل فى الحاجات دى :fisch:

توقيع BlueSky :

قديم 16-10-2010, 02:39 PM   #15

thefox500
عضو مميز

الصورة الرمزية thefox500

• الانـتـسـاب » Aug 2009
• رقـم العـضـويـة » 63973
• المشـــاركـات » 578
• الـدولـة »
• الـهـوايـة »
• اسـم الـسـيـرفـر »
• الـجـنـس »
• نقـاط التقييم » 10
thefox500 صـاعـد

thefox500 غير متواجد حالياً

إرسال رسالة عبر Yahoo إلى thefox500

موضوع رائع

يتصفح الموضوع حالياً : 1 (0 عضو و 1 زائر)