حفظ بياناتي ؟

1/01/2023

22/05/2024_hema

22/05/2024_hema

END_shaher_08/02/2024

29_02_2023

ID:100_01_05_2024

END_tusk_04/01/2024

hossam_02_03_2023

END 14/6/2024

END 15/05/2024_9699

DIablo-END 14/05/2024

27/5/2024

END_27/05/2024

END 2/06/2024

ID:102_02/06/2024

ID:103_02/06/2024

ID:104_05/06/2024

ID:105_10/06/2024

25/01/2022

QueenSro

ID:100_01_06_2024

END_tusk_04/01/2024

9699_20_03_2024

END_Ibrahim_Abde_05/05/2024

END 14/6/2024

END_27/05/2024

END ID:101_17/05/2024

27/5/2024

Eslam-END 14/05/2024

END 2/06/2024

ID:102_02/06/2024

ID:103_02/06/2024

الـجـروب الـرسـمى لـلـمـنـتـدى FaceBook | Official Group 

شـريـط الاهـداءات

مـنـاقـشـات عـامـة حـول سيلك رود أون لايـن [ خاص بمناقشات احوال اللعبة وعن كل شىء جديد يتم طرحه فى اللعبة مؤخراً ]

قديم 16-10-2010, 03:04 PM   #16

no_one
عضو مميز

• الانـتـسـاب » Oct 2007
• رقـم العـضـويـة » 3534
• المشـــاركـات » 754
• الـدولـة »
• الـهـوايـة »
• اسـم الـسـيـرفـر »
• الـجـنـس »
• نقـاط التقييم » 10
no_one صـاعـد

no_one غير متواجد حالياً

طيب يا باشا انا معايه اكونت باى بال معمول من الكويت بس مفهوش رصيد بقاله شهرين او 3 هل ممكن اشحنه بالفيزا بتاعتى وله لازم فيزا من خارج مصر ؟
انا لى ناس فى المانيا و امريكا و تركيا و فرنسا فى السيرفر معايه و بيقوله الشحن عن طريق الفيزا ارخص من الكروت هل الكلام ده صح ؟

لو ينفع انا احت رصيد فى موقع الباى بال من الفيزا بتاعتى والله يبقاء اشطا :)

توقيع no_one :
مراقب عام معتزل

تاريخ التسجيل 10-8-2007
تاريخ الاعتزال 5-4-2009

ارجو اني اكون اديت مهمتي في فتره وجودي معاكم وان محدش يكون زعلان مني في حاجه

No_One

التعديل الأخير تم بواسطة no_one ; 16-10-2010 الساعة 03:07 PM

إعلانات google

قديم 16-10-2010, 03:35 PM   #17

ELjOkeR
عضو فضى

• الانـتـسـاب » Nov 2008
• رقـم العـضـويـة » 41012
• المشـــاركـات » 3,365
• الـدولـة » ™_ELMansora_™
• الـهـوايـة » Body Building
• اسـم الـسـيـرفـر » Private Server
• الـجـنـس » Male
• نقـاط التقييم » 271
ELjOkeR جـيـد جـداً ونـحـو الابـداعELjOkeR جـيـد جـداً ونـحـو الابـداعELjOkeR جـيـد جـداً ونـحـو الابـداع

ELjOkeR غير متواجد حالياً

151  

كلام سليم 100%
وانا اعتقد ان فعلا الE-Pin مضمون
وانا مجربة اكتر من مرة

قديم 16-10-2010, 03:53 PM   #18

♠ MiZoSpaDe ♠
عضو فعال

الصورة الرمزية ♠ MiZoSpaDe ♠

• الانـتـسـاب » Jul 2007
• رقـم العـضـويـة » 679
• المشـــاركـات » 488
• الـدولـة » Maadi
• الـهـوايـة »
• اسـم الـسـيـرفـر »
• الـجـنـس »
• نقـاط التقييم » 10
♠ MiZoSpaDe ♠ صـاعـد

♠ MiZoSpaDe ♠ غير متواجد حالياً

4  

إرسال رسالة عبر Yahoo إلى ♠ MiZoSpaDe ♠

عمري ما شحن غير E-Pin

هو غالي طبعا بالنسبة للمضروب , بس طالما انا عاوز العب يبقا اعمل حاجة واحافظ عليها

بالنسبة لو فيه طريقة لشراء ال E-Pin من على النت , يبقا ممكن ناس برضه تستخدم الفيز المضروبة في شراء الكروت ديه !

بالنسبة للحرام والحلال , أعتقد اسخدام البرامج المقرصنة اكيد مش حلال لان دا مجهود ناس عرضته للبيع بعكس لو عرضته ببلاش

اما نقطة اجيب اسطوانة واوزعها , كل حاجة بتشتريها بيبقا ليها سيريال ومكتوب عليه ان السيريال دا لو استخدمته على اكتر من جهاز هياخد بلوك , ودا معناه ان مش صح انك توزع حاجة

لكن هنعمل ايه لولا كدا هيتخرب بيوتنا في بلد زي ديه مين هيجيب تمن اسطوانة الويندوز 7 ال Basic التعبان بـ 700 جنيه او اكتر :(

ولو فكرت تستخدم سيستم مفتوح المصدر زي لينكس ومشتقاته اوبنتو هتلاقيه مش مريح والالعاب هتتعبك فيه جدا :(

وطبعا بما اني شايف ان البرامج كدا , يبقا اكيد اللي عملوا صاحبك دا مش حلال أكيد , انت لو سرقت تفاحة يبقا حرام , والتشارج باك كدا كدا بيبقا ليه مصاريف ادارية

توقيع ♠ MiZoSpaDe ♠ :

قديم 16-10-2010, 03:57 PM   #19

silkroadd
عضو فعال

الصورة الرمزية silkroadd

• الانـتـسـاب » Sep 2007
• رقـم العـضـويـة » 2305
• المشـــاركـات » 217
• الـدولـة »
• الـهـوايـة »
• اسـم الـسـيـرفـر »
• الـجـنـس »
• نقـاط التقييم » 10
silkroadd صـاعـد

silkroadd غير متواجد حالياً

1  

اقول رأيي بأختصار
ان اي فلوس بتتصرف على اللعبة فهي حرام وصاحبها هيتحاسب عليها
قبل الترفيه في أولويات كتير في حياتنا كا مسلمين ولو واحد خلاص يعني بيقول انه عامل كل الأولويات دي وفايض معاه فلوس ساعتها هيبقى اولى انه يتصدق بالفلوس دي على فقراء المسلمين
اللعبة ولا منها عائد نفسي ولا معنوي بل بالعكس مضيعة للوقت
# والله هنتحاسب

قديم 16-10-2010, 05:56 PM   #20

seta.man
عضو مجتهد

• الانـتـسـاب » Feb 2010
• رقـم العـضـويـة » 69014
• المشـــاركـات » 119
• الـدولـة »
• الـهـوايـة »
• اسـم الـسـيـرفـر »
• الـجـنـس »
• نقـاط التقييم » 10
seta.man صـاعـد

seta.man غير متواجد حالياً

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة CaptainMoro عفوا ,,, لايمكنك مشاهده الروابط لانك غير مسجل لدينا [ للتسجيل اضغط هنا ]
فعلا موضوع جامد جدا يا مان انا فعلا لحد دلوقتى مكنتش فاهم يعنى ايه سيلك غير شرعى ومجهود رائع وانا عن نفسى بفضل كروت السياك الاصليه اكيد دى اضمن حاجه
مشكور لمرورك وهوه ده فعلا الي انا موضحه فوق
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة WhiTe KnighT عفوا ,,, لايمكنك مشاهده الروابط لانك غير مسجل لدينا [ للتسجيل اضغط هنا ]
هوا احسن حجها السيلك المضمون والي نعرفو احسن من الي منعرفوش
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة BlueSky عفوا ,,, لايمكنك مشاهده الروابط لانك غير مسجل لدينا [ للتسجيل اضغط هنا ]
طب مهو ده كده هيسبب مشكله
دلوقتى بالنسبه للوكلا او الموزعين اللى بيبيعو السيلك بجولد طبعا مع احترامى الكامل للموثوق فيهم بس ده بيدى المجال لناس كتير انها تضحك عالناس و تقول انو بيشتغل مع شركه كبيره زى thepowerlevel ويكون بيشحن بطريقه خاصه بيه و بعد كده يعمل charge back
يعنى كده صعب اوى انك تثق فى حد خصوصا ان معظم الناس اللى بتلعب اللعبه زى حالاتى اخرها 50 سيلك مره فى العيد فبجيب كل حاجه بجولد انت كده ازاى تعرف تثق فى مين و متثقش فمين

انا مش بتهم الناس المحترمه فى حاجه طبعا كل اللى ليهم اعلانات فى المنتدى هنا انا بثق فيهم 100%

وبالنسبه لسؤالك طبعا ده غلط هو كده سرق رسمى يعنى شحن سيلك على اكونت و بعد كده لما بقى مش محتاجو خد الفلوس تانى بس معرفش عن حوار البرامج لانها ممكن تكون حلال على اساس ان الشركه عرضت البرنامج وواحد اشتراه و عدل فيه او سابو زى ما هو مثلا ووزعه مظنش ان دى فيها حاجه غلط ى ما كنا واحنا صغيرين تروح مثلا تشترى اسطوانة لعبه ب10 جنيه و بعد كده توزعها على صحابك

يا رب اكون فهمت سؤالك صح انا مخى بيقفل فى الحاجات دى :fisch:
بص يا سكاي انا كنت كاتبلك رد طويل عريض شارح فيه حاجات كتير بالتفصيل والكهربا قطعت ومعنديش استعداد اكتبه تاني بس باختصار بص على اللنك ده عفوا ,,, لايمكنك مشاهده الروابط لانك غير مسجل لدينا [ للتسجيل اضغط هنا ]
وبالنسبة لحكاية ازمه الثقه فانا عامل الموضوع ده مخصوص عشان الحته دي
عشان الناس الي بتبيع السلك ب 40 جنيه والي بتبدله مقابل جولد والكلام ده من ناس غير موثوق فيها ....
وعشان كمان حركة حصلت معايا ..... كنت بتعامل مع احد (الموزعين مش الوكلاء) وبياخد هوه شغل من وكيل هنا انا اعرفه بس انا خدت من الموزع عشان جمبي ..... المهم الراجل ده دفعتله الفلوس واداني بيانات الكارت جيت ادخله طلع غلط كلمته
وقلتله مش شغال قالي ازاي ومش ازاي هات البيانات ادخلهولك انا ... مع اني متاكد اني دخلته صح
وفعلا دخلهولي وكله تمام بس كنت حاسس انه عنده اصرار ان هوه الي يدخلهولي وكمان حسيت ان الاي بن رقم غلط مقصود والله اعلم شحنلي ازاي طبعا
جيت تاني يوم بدلت منه سلك بجولد لواحد صاحبي
فبقوله هات e-pin قالي لا ده عشان بتعامل مع موقع معين....حسيت (حسيت بس يعني متاكدتش) ان دي طريقه غير شرعية او مثلا في موقع بيشحنله بسعر اقل فهوه عشان كده غالطني في e-pin
والله اعلم برده

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة thefox500 عفوا ,,, لايمكنك مشاهده الروابط لانك غير مسجل لدينا [ للتسجيل اضغط هنا ]
موضوع رائع
مشكور على الفايده العظيمه
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة no_one عفوا ,,, لايمكنك مشاهده الروابط لانك غير مسجل لدينا [ للتسجيل اضغط هنا ]
طيب يا باشا انا معايه اكونت باى بال معمول من الكويت بس مفهوش رصيد بقاله شهرين او 3 هل ممكن اشحنه بالفيزا بتاعتى وله لازم فيزا من خارج مصر ؟
انا لى ناس فى المانيا و امريكا و تركيا و فرنسا فى السيرفر معايه و بيقوله الشحن عن طريق الفيزا ارخص من الكروت هل الكلام ده صح ؟

لو ينفع انا احت رصيد فى موقع الباى بال من الفيزا بتاعتى والله يبقاء اشطا :)
اعتقد انه لو نفع حتى مش هتعرف تشحن لنفسك من مصر
لانك هتلاقي طريقة الدفع بالباي بال مقفوله اساسا لازم حد يفتح من بره ويشحنلك ..... او في طرق تانية عن طريق برامج اخفاء الايبيهات والبروكسيات واكونتات الويندوز سيرفر وما الى اخره بس دي حاجات احنا في غنى عنها
بتهيالي عند وسائل كتير تقدر تدفع بيها
مع العلم انك لما تيجي تشحن الباي بال بتاعك بتشحن تقريبا الواحد دولار ب 5.75 ده مثلا سعر النهارده وده اوفر سعر من الوسطاء
اما لو جيت تحول من الفيزا بياخدو مبلغ ثابت
زي مثلا بنك الاليرت باي كان بياخد تقريبا 15 دولار على اي بلغ تحت الاف
يعني لو جيت احول من الاليرت باي لاي حساب بنكي هنا في مثلا ولنفترض مثلا مبلغ 100$
هيوصلوا حسابي هنا 85$
فانت بالنسبه ليك اوفر انك تجيب سلك عادي الا لو كان ليك نيه تانيه بقه

قديم 16-10-2010, 06:56 PM   #21

seta.man
عضو مجتهد

• الانـتـسـاب » Feb 2010
• المشـــاركـات » 119
• الـدولـة »
• الـهـوايـة »
• اسـم الـسـيـرفـر »
• الـجـنـس »
• نقـاط التقييم » 10
seta.man صـاعـد

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ™_Ahmed_™ عفوا ,,, لايمكنك مشاهده الروابط لانك غير مسجل لدينا [ للتسجيل اضغط هنا ]
كلام سليم 100%
وانا اعتقد ان فعلا الE-Pin مضمون
وانا مجربة اكتر من مرة
فعلا e-pin اضمنهم لاني زي ما قلت قبل كده دي بطاقات ادفع تمنها خلاص
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mizo007_90 عفوا ,,, لايمكنك مشاهده الروابط لانك غير مسجل لدينا [ للتسجيل اضغط هنا ]
عمري ما شحن غير E-Pin

هو غالي طبعا بالنسبة للمضروب , بس طالما انا عاوز العب يبقا اعمل حاجة واحافظ عليها

بالنسبة لو فيه طريقة لشراء ال E-Pin من على النت , يبقا ممكن ناس برضه تستخدم الفيز المضروبة في شراء الكروت ديه !

بالنسبة للحرام والحلال , أعتقد اسخدام البرامج المقرصنة اكيد مش حلال لان دا مجهود ناس عرضته للبيع بعكس لو عرضته ببلاش

اما نقطة اجيب اسطوانة واوزعها , كل حاجة بتشتريها بيبقا ليها سيريال ومكتوب عليه ان السيريال دا لو استخدمته على اكتر من جهاز هياخد بلوك , ودا معناه ان مش صح انك توزع حاجة

لكن هنعمل ايه لولا كدا هيتخرب بيوتنا في بلد زي ديه مين هيجيب تمن اسطوانة الويندوز 7 ال Basic التعبان بـ 700 جنيه او اكتر :(

ولو فكرت تستخدم سيستم مفتوح المصدر زي لينكس ومشتقاته اوبنتو هتلاقيه مش مريح والالعاب هتتعبك فيه جدا :(

وطبعا بما اني شايف ان البرامج كدا , يبقا اكيد اللي عملوا صاحبك دا مش حلال أكيد , انت لو سرقت تفاحة يبقا حرام , والتشارج باك كدا كدا بيبقا ليه مصاريف ادارية
في حتة شراء e-pin بفيزا مضروبه بصراحه ممرتش عليه قبل كده بس بتهيالي انها ممكنه بس ال e-pin مش هيكون مصري ده على اعتقادي وطالما مش مصري يبقى مش هتعرف تشحنه من مصر بطريقه رسمية
يعجبني صراحتك في حتة اسطوانات الويندوز.....وتقريبا قرأت حته في الفتوى مرتبطه بالحته دي
اقتباس:
"
لكن هنعمل ايه لولا كدا هيتخرب بيوتنا في بلد زي ديه مين هيجيب تمن اسطوانة الويندوز 7 ال Basic التعبان بـ 700 جنيه او اكتر :("
هوه فعلا انا تاكده انهم مش في نفس الدرجه بعد قراه الفتوى ال انا حطيت اللنك بتاعها في المشاركه السابقه وفعلا الشارج باك ليه مصاريف ادارية
في انتظار آراء الاخرين
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة silkroadd عفوا ,,, لايمكنك مشاهده الروابط لانك غير مسجل لدينا [ للتسجيل اضغط هنا ]
اقول رأيي بأختصار
ان اي فلوس بتتصرف على اللعبة فهي حرام وصاحبها هيتحاسب عليها
قبل الترفيه في أولويات كتير في حياتنا كا مسلمين ولو واحد خلاص يعني بيقول انه عامل كل الأولويات دي وفايض معاه فلوس ساعتها هيبقى اولى انه يتصدق بالفلوس دي على فقراء المسلمين
اللعبة ولا منها عائد نفسي ولا معنوي بل بالعكس مضيعة للوقت
# والله هنتحاسب
لك وجهة نظر تستحق الاحترام بس انا شايف انك متشدد شوية.... انا كان ليه واحد صاحبي الماني
هوه ومراته وابنه بيلعبوا اللعبه
ابن ده كان عنده 9 سنين....في مره في وسط الكلام بقوله ابنك الي علمك اللعبه ... قالي لأ انا ال علمتهاله فقلتله حد يعلم ابنه لعبه زي دي....قالي احسن ما اجيبله عجله ويلعب بيها ويقع ويتعور....
المقصود وال انا فهمته منه انه اختار لابنه نوع من الترفيه بطريقه تانية
العجله = ترفيه
اللعبه = ترفيه
صرف الفلوس على اللعبه انا مش شايف انها حرام لأن زيها زي ما تروح تشتري بلايستيشن مثلا
وعلى كلام حضرتك محدش هيشتري اي نوع من انواع الترفيه عشان الأولويات...
في تقريبا حته من حديث فيما معناها ساعه وساعه .... ان المفروض الشخص برده يستمتع بالحياه زي ما يستمتع بالعباده ....
انت ممكن تكون اللعبه بضيع وقتك بس في غيرك مش بيضيع وقته
غير كده في ناس حالها على قدها رغم ذلك تلاقيه بيودي ابنه رحلات في المدرسه .... جاب لابنه كمبيوتر .... فاهمني..؟؟
وكل واحد بيصرف على حسب طاقته
كلامك ده ممكن توجهه للشخص الي بيصرف كل فلوسه عليه وبيهمل كل اولوياته....غير كده وكده بصراحه ده مش موضوعنا خالص... وبتهيالي كان هنا في كذا موضوع عن حتت الشحن وما الى اخره والناس ابدعت في المواضيع دي....

ويا ريت يا جماعه منتسرعش بتحليل حاجه او بتحريم حاجه.....

مشكور لمروركم جميعا

قديم 16-10-2010, 07:51 PM   #22

anyw
عضو مجتهد

الصورة الرمزية anyw

• الانـتـسـاب » Aug 2008
• رقـم العـضـويـة » 30938
• المشـــاركـات » 106
• الـدولـة » Alex
• الـهـوايـة » SilkRoad
• اسـم الـسـيـرفـر » Gemini
• الـجـنـس » Male
• نقـاط التقييم » 10
anyw صـاعـد

anyw غير متواجد حالياً

34  

إرسال رسالة عبر Yahoo إلى anyw

الله ينور موضوع يستحق التثبيت

توقيع anyw :
"]عفوا ,,, لايمكنك مشاهده الروابط لانك غير مسجل لدينا [ للتسجيل اضغط هنا ]

قديم 16-10-2010, 11:02 PM   #23

no_one
عضو مميز

• الانـتـسـاب » Oct 2007
• رقـم العـضـويـة » 3534
• المشـــاركـات » 754
• الـدولـة »
• الـهـوايـة »
• اسـم الـسـيـرفـر »
• الـجـنـس »
• نقـاط التقييم » 10
no_one صـاعـد

no_one غير متواجد حالياً

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة seta.man عفوا ,,, لايمكنك مشاهده الروابط لانك غير مسجل لدينا [ للتسجيل اضغط هنا ]
اعتقد انه لو نفع حتى مش هتعرف تشحن لنفسك من مصر
لانك هتلاقي طريقة الدفع بالباي بال مقفوله اساسا لازم حد يفتح من بره ويشحنلك ..... او في طرق تانية عن طريق برامج اخفاء الايبيهات والبروكسيات واكونتات الويندوز سيرفر وما الى اخره بس دي حاجات احنا في غنى عنها
بتهيالي عند وسائل كتير تقدر تدفع بيها
مع العلم انك لما تيجي تشحن الباي بال بتاعك بتشحن تقريبا الواحد دولار ب 5.75 ده مثلا سعر النهارده وده اوفر سعر من الوسطاء
اما لو جيت تحول من الفيزا بياخدو مبلغ ثابت
زي مثلا بنك الاليرت باي كان بياخد تقريبا 15 دولار على اي بلغ تحت الاف
يعني لو جيت احول من الاليرت باي لاي حساب بنكي هنا في مثلا ولنفترض مثلا مبلغ 100$
هيوصلوا حسابي هنا 85$
فانت بالنسبه ليك اوفر انك تجيب سلك عادي الا لو كان ليك نيه تانيه بقه
انا اخوية فى الكويت لو كده هو هيقدر يشحن لى
بس هو السيلك عن طريق الفيزا ارخص وله الكروت الى فى مصر ؟

توقيع no_one :
مراقب عام معتزل

تاريخ التسجيل 10-8-2007
تاريخ الاعتزال 5-4-2009

No_One

قديم 17-10-2010, 02:37 AM   #24

seta.man
عضو مجتهد

• الانـتـسـاب » Feb 2010
• المشـــاركـات » 119
• الـدولـة »
• الـهـوايـة »
• اسـم الـسـيـرفـر »
• الـجـنـس »
• نقـاط التقييم » 10
seta.man صـاعـد

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة anyw عفوا ,,, لايمكنك مشاهده الروابط لانك غير مسجل لدينا [ للتسجيل اضغط هنا ]
الله ينور موضوع يستحق التثبيت
هوه يمكن يستحق القرأه بس مش لدرجة التثبيت خالص يعني ورحم الله امرا عرف قدر نفسه

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة no_one عفوا ,,, لايمكنك مشاهده الروابط لانك غير مسجل لدينا [ للتسجيل اضغط هنا ]
انا اخوية فى الكويت لو كده هو هيقدر يشحن لى
بس هو السيلك عن طريق الفيزا ارخص وله الكروت الى فى مصر ؟
بكل الاحوال الميت سلك مش هيقلو عن عشره دولار باي طريقه رسمية
يعني لو جيت تحسبها مش هتلاقي فيها توفير برضه
يعني انت لو فعلت الباي بال بالفيزا مثلا هياخدو منك اربعه دولار ويضيفوهوم في حسابك في الباي بال وده بس لضمان جديه التعامل وبعد كده انت بتشحن من الفيزا لحساب الباي بال المبلغ الي انت عايزه وبتشتري ميت سلك مثلا بعشره دولار
يمين شمال الميت سلك مش هيقل عن عشره دولار بالطرق الرسميه
بالنسبة للارخص فلو في حاجه هتبقى ارخص هتبقى مجرد ملاليم وهتفرق في اتنين تلاته جنيه
انا حسبتها بانك مثلا هتشحن 10$ من الوسطاء لحسابك في الباي بال (معظم الوسطاء بيرفضوا التعامل مع الحسابات الغير مفعله) متوسط سعر الشحن 5.75 جنيه للدولار في عشره دولار = 57.5 جنيه ..... ايهما اوفر تلف اللفه الطويله دي عشان توفر اتنين جنيه ونص ( ال هوه اساسا لو انت بتتعامل مع واحد علطول ممكن ينزلهوملك) ولا انك تنزل تشتري الكارت بنفسك
اتمنى اكون وضحت

قديم 17-10-2010, 02:44 AM   #25

no_one
عضو مميز

• الانـتـسـاب » Oct 2007
• رقـم العـضـويـة » 3534
• المشـــاركـات » 754
• الـدولـة »
• الـهـوايـة »
• اسـم الـسـيـرفـر »
• الـجـنـس »
• نقـاط التقييم » 10
no_one صـاعـد

no_one غير متواجد حالياً

يا لهوووى ده لفه سوده
شكر يا باشا على التوضيح
و المناقشة الجميله ده :flex:

توقيع no_one :
مراقب عام معتزل

تاريخ التسجيل 10-8-2007
تاريخ الاعتزال 5-4-2009

No_One

قديم 17-10-2010, 12:21 PM   #26

silkroadd
عضو فعال

الصورة الرمزية silkroadd

• الانـتـسـاب » Sep 2007
• رقـم العـضـويـة » 2305
• المشـــاركـات » 217
• الـدولـة »
• الـهـوايـة »
• اسـم الـسـيـرفـر »
• الـجـنـس »
• نقـاط التقييم » 10
silkroadd صـاعـد

silkroadd غير متواجد حالياً

1  

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة seta.man عفوا ,,, لايمكنك مشاهده الروابط لانك غير مسجل لدينا [ للتسجيل اضغط هنا ]
فعلا e-pin اضمنهم لاني زي ما قلت قبل كده دي بطاقات ادفع تمنها خلاص

في حتة شراء e-pin بفيزا مضروبه بصراحه ممرتش عليه قبل كده بس بتهيالي انها ممكنه بس ال e-pin مش هيكون مصري ده على اعتقادي وطالما مش مصري يبقى مش هتعرف تشحنه من مصر بطريقه رسمية
يعجبني صراحتك في حتة اسطوانات الويندوز.....وتقريبا قرأت حته في الفتوى مرتبطه بالحته دي

هوه فعلا انا تاكده انهم مش في نفس الدرجه بعد قراه الفتوى ال انا حطيت اللنك بتاعها في المشاركه السابقه وفعلا الشارج باك ليه مصاريف ادارية
في انتظار آراء الاخرين

لك وجهة نظر تستحق الاحترام بس انا شايف انك متشدد شوية.... انا كان ليه واحد صاحبي الماني
هوه ومراته وابنه بيلعبوا اللعبه
ابن ده كان عنده 9 سنين....في مره في وسط الكلام بقوله ابنك الي علمك اللعبه ... قالي لأ انا ال علمتهاله فقلتله حد يعلم ابنه لعبه زي دي....قالي احسن ما اجيبله عجله ويلعب بيها ويقع ويتعور....
المقصود وال انا فهمته منه انه اختار لابنه نوع من الترفيه بطريقه تانية
العجله = ترفيه
اللعبه = ترفيه
صرف الفلوس على اللعبه انا مش شايف انها حرام لأن زيها زي ما تروح تشتري بلايستيشن مثلا
وعلى كلام حضرتك محدش هيشتري اي نوع من انواع الترفيه عشان الأولويات...
في تقريبا حته من حديث فيما معناها ساعه وساعه .... ان المفروض الشخص برده يستمتع بالحياه زي ما يستمتع بالعباده ....
انت ممكن تكون اللعبه بضيع وقتك بس في غيرك مش بيضيع وقته
غير كده في ناس حالها على قدها رغم ذلك تلاقيه بيودي ابنه رحلات في المدرسه .... جاب لابنه كمبيوتر .... فاهمني..؟؟
وكل واحد بيصرف على حسب طاقته
كلامك ده ممكن توجهه للشخص الي بيصرف كل فلوسه عليه وبيهمل كل اولوياته....غير كده وكده بصراحه ده مش موضوعنا خالص... وبتهيالي كان هنا في كذا موضوع عن حتت الشحن وما الى اخره والناس ابدعت في المواضيع دي....

ويا ريت يا جماعه منتسرعش بتحليل حاجه او بتحريم حاجه.....

مشكور لمروركم جميعا
بعيد عن الحلال والحرام وان كان النقطة دي منتهي منها اصلاً قبل كده بفتاوي كتير
بس خليني اكلمك بوجهك نظرك
الترفيه ممكن يبقى ترفيه مفيد زي انك تشترك في نادي تمارس لعبة رياضية تعود على جسمك بالنفع
لكن ايه الترفيه في لعبة فيها شتيمة وألة أدب ووجع عنين ووجع ايدين وقلق ومضيعة وقت !
هتقول لي مش كله كده
هقول لك طب بردوا قول لي ايه الفايدة اللي رجعت عليك من الترفيه في اللعبة دي !

اقول لك انا بصراحة عن نفسي يمكن لأن عندي فراغ مش عارف اشغله في حاجة مفيدة ويمكن لحبي اني اعمل كراكتر جامد طب وبعدين ؟!
صدقني احنا افيد لنا لو وفرنا الفلوس دي ودفعناها اشتراك في نادي ولا جيم ولا حتى عملنا بيها حاجة مفيدة
واسف لو طولت عليك

قديم 17-10-2010, 08:10 PM   #27

seta.man
عضو مجتهد

• الانـتـسـاب » Feb 2010
• المشـــاركـات » 119
• الـدولـة »
• الـهـوايـة »
• اسـم الـسـيـرفـر »
• الـجـنـس »
• نقـاط التقييم » 10
seta.man صـاعـد

اقتباس:
يا لهوووى ده لفه سوده
شكر يا باشا على التوضيح
و المناقشة الجميله ده :flex:
العفو يا باشا ونورت الموضوع

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة silkroadd عفوا ,,, لايمكنك مشاهده الروابط لانك غير مسجل لدينا [ للتسجيل اضغط هنا ]
بعيد عن الحلال والحرام وان كان النقطة دي منتهي منها اصلاً قبل كده بفتاوي كتير
بس خليني اكلمك بوجهك نظرك
الترفيه ممكن يبقى ترفيه مفيد زي انك تشترك في نادي تمارس لعبة رياضية تعود على جسمك بالنفع
لكن ايه الترفيه في لعبة فيها شتيمة وألة أدب ووجع عنين ووجع ايدين وقلق ومضيعة وقت !
هتقول لي مش كله كده
هقول لك طب بردوا قول لي ايه الفايدة اللي رجعت عليك من الترفيه في اللعبة دي !

اقول لك انا بصراحة عن نفسي يمكن لأن عندي فراغ مش عارف اشغله في حاجة مفيدة ويمكن لحبي اني اعمل كراكتر جامد طب وبعدين ؟!
صدقني احنا افيد لنا لو وفرنا الفلوس دي ودفعناها اشتراك في نادي ولا جيم ولا حتى عملنا بيها حاجة مفيدة
واسف لو طولت عليك
اولا يعجبني جدا طريقتك في المناقشه وتقبلك رأي الغير
بس اسمحلي ارد عليك في حاجه بس....
في جزء من كلامك مظبوط اكيد اللعب في النادي احسن من اللعب على الكمبيوتر وفوائده هتبقى اكتر... بس في حاجه .... هيه كل الناس رياضيه ؟؟ كل الناس بتحب تلعب كوره مثلا؟؟ (مش بقول بتشجع) ؟؟ انا من الناس ال مش بحب الرياضه خالص ... يوم ما هلعب رياضه هلعب بلياردو مثلا ودي مش رياضه اوي يعني....فبالتالي انواع الترفيه الي بتفيد جسمي انا مش بحبها...عشان انا مش شخص رياضي...فاكيد هدور على اي نوع ترفيه تاني
وخد بالك انت ساويت اللعبه بحاجات كتير من غير ما تاخد بالك
سلكرود = بلايستيشن = اي لعبه اونلاين او مش اونلاين
بطريقه تانية مثلا باباك او اي كان لما جابلك الكمبيوتر ... هوه جابلك كمبيوتر عشان تذاكر عليه ؟؟؟ او حته لو هوه جابهولك بالحجه دي جيت مثلا تلعب نيد فور سبيد ولا حاجه وزعقلك عشان بتلعب لعبه؟؟ بكلم على لعبه عاديه اكيد لاه الا مثلا لو قاعد على اللعبه على حساب حاجه تانية....
عمر ما حد في البيت قبل كده جابلك اتاري مثلا او بلايشتيشن او عربية برمود كنترول وانت صغير او دبدوب؟؟ او اي لعبه مش رياضية ؟؟؟ اكيد جالك زي ما جالنا كلنا.... واكيد لو كانت الحاجات دي حرام ووحشه مكنش حد جبهالك....
في نقطه انا هوضحهالك عشان لو موضحتهاش ليك هنفضل نتناقش للصبح ومحدش هيقتنع براي التاني ابدا...
واضح من كلامك ان اللعبه بالنسبه ليك شتيمة وألة أدب ووجع عنين ووجع ايدين وقلق ومضيعة وقت
صح؟؟
ده لانك اتأثرت بيها زياده وبالنسبة للشتيمه وقلت الادب هرد عليك فيها بكلمه واحده " حيثما تعتقد...تكون " يعني لو انت مش عايز تشوف الكلام ده هتبعد عنه ... اما انت من كتر ما شفته بقت خلاص بالنسبة ليك اللعبه كده...مع ان ممكن بدماغك توصل من لفل واحد لحد لفل ميه وعشره من غير ما حد يقدر يقول عليك نص كلمه ولا يكلمك في يوم كلمه وحشه...
حد مش عاجبك ولسانه طويل عندك اجنور لست .... قلق بقه ووجع ايدين دي.... بيدل انك جيت في فتره وادمنتها.... انا نفسي اعرف ايه الي في اللعبه يخليني اقلق ؟؟!!! بكره الفورتريس وار مثلا...عادي ايه يعني ختها مختهاش انا داخل استمتع بالنص ساعه الي هقعد فيها .... اما الي يتعب اعصابه عشان اللعبه ده يبقى مدمن ولازم يبطلها فورا...والناس الي زي دي مش هيلاقيله حياه واقعية لانه نسيها....

حيثما تعتقد ... تكون
وابسط مثال على كده الماستر بتاعي في السيرفر الجديد راجل محترم صاحب شركه محترمه وسنه مش صغير ده اونلاين اربعه وعشرين ساعه وماستر جلد محترم في السيرفر ومعروف
الا انه مبيعدش قدام الجيم غير من ساعتين لتلاته في اليوم....فور فن شخص زي ده اللعبه عمرها ما تقلقه ذره مع انه الماستر يعني عنده مسؤوليات كتير في الجيم .... قولي ليه؟؟
عشان كل الي في الجلد زي حالاته كده ... عشان هوه حط نفسه في مكان محدش بيقلق فيه ولا يشتم ولا يقل ادبه ....
اما مثلا فلنفترض ان شاب دخل في سيرفر لقى جلد كله كله ناس شديده وعاليه بس اطفال ... معندهمش حياه .... اكيد لازم هيقلق وهيبقى عليه ضغط وتلاقي ده بيقولك تاكسي او ده يشوفك مزنوق ومش بيديك مليم.... وده ينفضلك في بارتي وكله همه مصلحته ....
والله احنا عندنا في الجلد كل يوم الماستر يدخل يقول حد عايز جولد.؟ والله ما حد بيرد عليه لدرجه انه بيقعد يكلمنا برايفت واحد واحد ومحدش بياخد منه واحد جولد الا لو متعسف جدا....

كله بيعتمد على حسب الناس الي انت حطيت نفسك معاهم في الجيم.... وبيعتمد اولا واخيرا على شخصيتك وقدرتك على السيطره على نفسك وعدم الانفعال
اديك كلمة تريحك.... في ناس بتصرف فلوس على اللعبه دي وفعلا الفلوس دي بتبقى حرام تتصرف هنا لانها بتعود عليه بالضرر.... اما الي اللعبه مش بتضره في اي حاجه... فايه الحرام في كده.....والحياه مش كلها صدقه وصوم وصلاه
وفي ناس فعلا قعادها على اللعبه دي حرام....عشان بييجي على نفسه وعلى والده ووالدته
اما مش كل الحالات زي بعض ويمكن لو حد حرم لعبه زي دي قبل كده فده اكيد اقنعوه ان كل الي بيلعبوها زي ما انت بتقول بس....والي انت بتقوله ده اسمه سوء استخدام وللاسف سوء الاستخدام ده بقه الطبيعي لكتير من الشباب الي بتلعب الجيم
اتمنى اكون افدتك ووصلتلك وجهة نظري
ومحدش معصوم من الخطأ حتى انا او انت او حتى الي افتى وقال ان اللعبه دي حرام....
ومشكور لمرورك مره تانية

قديم 18-10-2010, 12:34 AM   #28

xDD
عضو فعال

الصورة الرمزية xDD

• الانـتـسـاب » Mar 2009
• رقـم العـضـويـة » 56054
• المشـــاركـات » 306
• الـدولـة »
• الـهـوايـة »
• اسـم الـسـيـرفـر »
• الـجـنـس »
• نقـاط التقييم » 50
xDD جـيـد

xDD غير متواجد حالياً

76  

افتراضي thxx

بس موقع زى عفوا ,,, لايمكنك مشاهده الروابط لانك غير مسجل لدينا [ للتسجيل اضغط هنا ] معروف و لو عمل كدة محدش هيجيب منو حاجة معتقدش انهم يعملو

كدة اى موقع من دول لو عملو كدة محدش هيجيب منهوم حاجة تانى

شكرا على الافادة

قديم 19-10-2010, 03:54 AM   #29

seta.man
عضو مجتهد

• الانـتـسـاب » Feb 2010
• المشـــاركـات » 119
• الـدولـة »
• الـهـوايـة »
• اسـم الـسـيـرفـر »
• الـجـنـس »
• نقـاط التقييم » 10
seta.man صـاعـد

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة xdd عفوا ,,, لايمكنك مشاهده الروابط لانك غير مسجل لدينا [ للتسجيل اضغط هنا ]
بس موقع زى عفوا ,,, لايمكنك مشاهده الروابط لانك غير مسجل لدينا [ للتسجيل اضغط هنا ] معروف و لو عمل كدة محدش هيجيب منو حاجة معتقدش انهم يعملو

كدة اى موقع من دول لو عملو كدة محدش هيجيب منهوم حاجة تانى

شكرا على الافادة

كلام معقول
بس هقولك الي اعقل منه
انت لو بدلت منهم النهارده سلك وبعد اربعه واربعين يوم من البوتنج وتشغيل الودرات واللعب ف المديا والكلام ده جالك بلوك تفتكر انك هتبقى متاكد ان البلوك ده بسبب ان الي شحنلك او باعلك الاكونت عمل شارج باك للفلوس الي اشترالك بيها السلك؟؟؟؟؟!!
ولو مش بتستخدم اي حاجه ممنوعه اقلها البوت
دا انت حتى لو اس بوت مش هتبقى واثق ان ده بلوك من الشارج باك
وتقريبا من فتره كده كانت البلوكات على ودنو عاطل مع باطر ايام الاربعتاشر الف او الستاشر الف بلوك

فكرة موضوعي ان مفيش امان للحاجات دي عشان انت مش هتجرب وتعرف ... لأ.... انت هتجرب ومش هتعرف
اتمنى اكون عرفت اوصلها

قديم 20-10-2010, 12:31 AM   #30

البرنس u
عضو فعال

الصورة الرمزية البرنس u

• الانـتـسـاب » Nov 2009
• رقـم العـضـويـة » 66458
• المشـــاركـات » 234
• الـدولـة »
• الـهـوايـة »
• اسـم الـسـيـرفـر »
• الـجـنـس »
• نقـاط التقييم » 10
البرنس u صـاعـد

البرنس u غير متواجد حالياً

ممكن اديك أكونت لفل 1 تشحنلى 10000000000000000000 سلك وليك الحلاوة :
تقبل مروري

توقيع البرنس u :
أى حد عاوز يخلس البريميم بتعتو او عاوز يلفل فى أي موبس يكلمنى

عفوا ,,, لايمكنك مشاهده الروابط لانك غير مسجل لدينا [ للتسجيل اضغط هنا ]
عفوا ,,, لايمكنك مشاهده الروابط لانك غير مسجل لدينا [ للتسجيل اضغط هنا ]
_Retag_
4ever

يتصفح الموضوع حالياً : 1 (0 عضو و 1 زائر)