![]() |
مديرة غابت عن المدرسه يومين شوفوا ايش صار ؟؟؟ قصة مضحكه + عبر
بسم الله الرحمن الرحيم مديرة غابت عن المدرسه يومين شوفوا ايش صار ؟؟؟ قصة مضحكه welcome السلام عليكم ورحمة الله تدور القصة حول مديرة مدرسة عزباء غابت عن المدرسة يومين ولما عادت لمدرستها قابلتها المدرسات سلامات وينك يامديرة ؟ قالت باركولي تزوجت قالو مبروك يامديرة ولكن منهو زوجك ؟ قالت بصراحة زوجي هو زوج إحداكن !! المدرسات تكفين علميننا أي وحدة منا ؟ قالت المديرة والله ما أعلمكن المهم لزمو عليها فقالت أنا منيب متكلمة اللي تبي تعرف هل هو زوجها وإلا لا تجيب بكرا معها خمسمية ريال وإذا جت توقع تحط الخمسمية على الطاولة واللي آخذ خمسميتها فهي مهو زوجها واللي أخلي خمسميتها على الطاولة ولا آخذها فهو زوجها عيب علي أتزوج زوجها وآخذ بعد منها خمسمية ريال وافقن المدرسات على الطريقة ويوم جاء بكرا وكل وحدة مزهبه معها الدراهم جت الأوله والثانية والثالثة والرابعة حتى العاشرة والمديرة تاخذ الدراهم يوم جت المدرسة الـ 11 وبدت المديرة تأفف .. المهم حطت الدراهم على الطاولة وقالت لها تكفين خذيها يالمديرة قالت المديرة اعذريني قالت المدرسة كأنها قليلة حطيت ألف بدال الخمسمية قالت المديرة أووووووووووووه معليش أثرك أنتي جواهر والله إني آسفه غلطت يوم تنفست المدرسة وقالت الحمد لله يعني بتاخذين الفلوس المهم أخذتها المديرة ودخلو بقية المدرسات حتى الـ 23 والمديرة تلعب بأعصاب كل وحده وفي النهاية تاخذ الخمسمية المهم بقي مدرسة وحدة فقط ماجت يوم اتصلو عليها المدرسات هاه وينك ياأستاذه قالت والله اني تعبانه وماني جايه قالت المدرسة الغايبة : هاه من صار زوجها اللي متزوج المديرة ؟ قالو لين الحين مابين شي والمديرة عيت تاخذ الفلوس لين نحضر كل المدرسات ( يلعبن عليها بس يبونها تجي عشان يتطمنون إنها هي لأنه مابقى إلا هي ) وقالو المدرسات لازم تجين تكفين المهم جت تسحب رجليها بالقوة ويوم جت تدخل المدرسات كل وحده مبسوطة أنها مهي هي وبدن يسمن على المدرسة الـ 24 عشان ماتنصدم دخلت المدرسة الأخيرة غرفة المديرة وحطن باقي المدرسات أيديهن على قلوبهن وحطت المدرسة الخمسمية على الطاولة وضفتها المديرة يوم طلعت لقنها عادية وما صار شي وفلوسها أخذتها المديرة قالو يابنات فيه وحده منكن ماخذت المديرة دراهمها ؟ قالو لا والله كلنا أخذت دراهمنا ودخلو المدرسات على المديرة وقالو أخذتي الفلوس من كل المدرسات تلعبين علينا !! منهو زوجك !! قالت المديرة المهم الدراهم ( 12000 ريال ) ماراح ترجع وأنا والله لا تزوجت ولاشي لين الحين عزوبية ووالله كنت مريضة هاليومين ولكني اطلبككن قبل شهر تدفعن على مية ريال نصلح المصلى ولا وحدة منكن دفعت .. قلت والله لأدفعكن 500 ريال نصلح المصلى ونشتري مصاحف وقف للمسجد قالو المدرسات بردها الله بالعافية فداك الدراهم ولو تبين زود عطيناك هو صدق بس رجالنا ماتزوجوا علينا مايستفاد من القصة 1- المرأة تدفع فلوس الدنيا كلها ولا يتزوج زوجها عليها 2- المدير الناجح هو من يفكر في عمل مفيد إجتماعياً ويستطيع فرضه بإقناع 3- عمل الخير موجود في النفس المسلمة ولكن يحتاج إلى إيقاظ في بعض الأوقات 4- من واجبات مدراء ومديرات المدارس والمدرسين الاهتمام بالمصليات |
قصة جميلة بس مفهمتهاش كلها
|
مش فاهم منها حاجه
|
جميلة يا باشا...الف شكر على الموضوع
|
من الاخر المديره كانت عايزه تصلح المسجد بتاع المدرسة طبعا ولا واحد من المدرسات دفعت فهي التلهم انها اتجوزت واحد بس الواحد ده جوز واحدة فهي االت ان الي عايزة تعرف اتجوزت جوزها ولا لا تدفع خمس مئة ريال ( عملة السعودية ) ولو اخدتها تباا متخوزتش جوز المدرسة دي المهم كلهم دفعو واخدت من كل واحدة الفلوس واطمنوا ان بش جوزها هو الي اتجوزها وفي اللاخر اللها انت ليه عملتي كدا اللهم علشان محدش كان عايز يدفع ودففعتك من غير ما تعرفوا وبس
|
تسلم
بس عايزة مترجم ^^ |
بس مش جامدة
بس فكرة زكية |
يعني وام الترجمة الي انا حطتطها انتو ايه حتجنينوني:woot_jump:
|
انا مش فاهم اي حاجه من اللغه الغريبه دي
بس الي انا حاسو ان المديره عملت خير |
هي مجملها جميل بس اللي انا فهمته كان 75% عشان مكونش كذاب :)
|
وللهى ما فهمت حاجة :s
|
هيا قصة جميلة و مقنعة وفيها عبر
بص ارجوك تقبل نصحتى اكتب بالهجة المصرية مش الخليجية علشان كلو يعرف يقراها تقبل نصيحتى و مرورى و دمتم |
انا فهمتها و هى جااااامدة جدا
|
بص
شكرا ع التوبيك و خلاص :icecream: |
جميله جدا القصه دى :eek1:
|
اقتباس:
اقتباس:
اقتباس:
اقتباس:
اقتباس:
اقتباس:
اقتباس:
اقتباس:
والله العظيم انتو موتوتونى من الضحك =)) اسف ياصاحب الموضوع بس بجد أنا لولآ إنى عايش فى مرسى مطروح وعايش فى وسط ناس بدو بيتكلمو قريب من اللغه الخليجيه والله ماكنت هافهم الموضوع :D ************************************* يارجاله الموضوع جميل جداً والله وتسلم أيد صاحبه وبعد إذنه انا هاحكى القصه بالمصرى علشان الكل يفهمها علشان بجد ديه قصه جميله ومفيده : بسم الله الرحمن الرحيم فى يوم من الأيام مديره غابت عن المدرسه شوفو أيه اللى حصل ؟؟!! welcome السلام عليكم ورحمة الله تدور القصة حول مديرة (مدرسة) عزباء غابت عن المدرسة يومين ولما رجعت لمدرستها قابلتها المدرسات حمدلله على السلآمه كنتى فين؟ يامديرة ؟ قالت باركولي أنا أتجوزت قالو مبروك فقالت المدرسات: يامديرة ولكن أنتى اتجوزتى مين ؟ قالت بصراحة انا أتجوزت واحد زوج واحده فيكم !! المدرسات:كفايه بس قوليلنا أنهى واحده فينا:@ ؟ قالت المديرة :والله مانا قايله المهم زنو عليها وقعدوا يسألوها هوا مين هوا مين ؟! فقالت شوفو بقى اللى عايزه تعرف هل هو زوجها ولآ لأ تجيب بكرا معاها 500جنيه ولما تيجى تمضى الحضور والأنصراف تحطهم على الطربيزه واللي آخذ منها ال500جنيه يبقى مش ديه اللى انا اتجوزت زوجها واللى اسيب ال500جنيه بتوعها على الطربيزه ومخودهاش يبقى انا متزوجه زوجها ووافقو المدرسات على الطريقة وفى تانى يوم جت كل واحده فيهم ومعاها 500جنيه جت الأولى والثانية والثالثة والرابعة حتى العاشرة والمديرة تاخذ منهم ال500جنيه وتسكت و يوم جت المدرسة الـ 11 والمديره بدأت تزهق وتتخنق وتقول أوففف .. المهم حطت ال500جنيه على الطربيزه وقالت لها كفايه كده خديها بقا متوقعيش قلبى :D المديرة:اعذريني قالت المدرسة كأنها قليلة حطيت ألف بدل 500 جنيه قالت المديرة أووووووووووووف معلش خطوتك انتى تساوى دهب والله انا غلطت أنى اتكلمت فى المدرسة وقلت حاجه فقالت الحمدلله يعني هتاخدى الفلوس المهم أخذتها المديرة ودخلو بقية المدرسات حتى الـ 23 والمديرة بتلعب بأعصاب كل واحده شويه وفي النهاية تاخذ ال500جنيه المهم بقي مدرسة واحدة ماجتش فى يوم اتصلو بيها المدرسات ألو انتى فين ياأستاذه قالت والله اني تعبانه وماني جايه قالت المدرسة الغايبة : ها طلع زوج مين اللى أتجوزته المديرة ؟ قالو لسا مقالتش حاجه والمديرة عماله تاخذ الفلوس لحد ما نحضر كل المدرسات ( بيضحكو عليها علشان تجي ويطمنو إنها هي لأنه مابقاش فى حد غيرها ) وقالو المدرسات لازم تيجي كفايه كده! المهم جت تسحب رجليها بالقوة ويوم ماجت المدرسات كل واحده فيهم مبسوطة أنها مش هيا وبدأو يسمو الله على المدرسة الـ 24 عشان ما حدش فيهم يتصدم دخلت المدرسة الأخيرة غرفة المديرة وحطو باقي المدرسات أيديهم على قلوبهم خايفين لطلع واحده فيهم:D وحطت المدرسةالأخيره ال500جنيه على الطاولة وخدتها المديره!!! فطلعت لقوها عادية وما حصلش حاجه وفلوسها أخذتها المديرة!! قالو يابنات في واحده منكم ماخذتش المديرة فلوسهاَ ؟ قالو لا والله كلنا أخذت منا الفلوس ودخلو المدرسات على المديرة وقالو أخذتي الفلوس من كل المدرسات انتى بتضحكى علينا !! مين هوا زوجك !! قالت المديرة المهم الفلوس ( 12000 جنيه ) مش هترجع تانى وأنا والله لا إتجوزت ولاغيره لحد دلوقتى لسا عزباء ووالله كنت مريضة فى اليومين اللى انا غيبت فيهم دول بس انا بقالى اكتر من شهر بطلب منكم تدفعو 100جنيه كل واحده علشان نصلح الجامع وولآ واحده فيكم دفعت ....قلت والله لآدفع كل واحده فيكم 500جنيه مش 100بس ! علشان نصلح الجامع ونشترى مصاحف للمسجد. قالو المدرسات يااه ربنا يديكى الصحه والله عندك حق ولو احتاج زياده هنديكى واهم حاجه إن ازواجنا متجوزوش علينا مايستفاد من القصة ديه الراجل موضحها يعنى مش محتاجه وأسف على الأطاله فى الرد لكن ده للتوضيح. شكراً للقصه ياحبى وربنا يهدينا جميعاً تحياتى وتقبل مرورى:) |
ههههههههههههههههههه
حلوه |
TY
|
اقتباس:
هذا ترجم لكم القصة ونسقها شكراً على مجهودك شكراً للجميع على المرور نورتوا الصفحة |
هوا كام / كام ^^
|
لا جامده يا برنس تسلم |
انا فاهم منها 90% بس كويس ^^
قصه جميله وفيها عبر ^__^ |
nIcE bRo
|
:DD
|
:drink_nl:
|
هيا حلوة بس محتاجة حد يفهمها
|
يا ريت توضحها باللغه العاميه :snitch:
|
| الساعة الآن 05:45 PM. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.11
Copyright ©2000 - 2025, vBulletin Solutions, Inc.