الموقع العربي الاول للعبة Silkroad Online

الموقع العربي الاول للعبة Silkroad Online (https://silkroad4arab.com/vb/index.php)
-   بـعـيـدآ عـن سـيـلـك رود (https://silkroad4arab.com/vb/forumdisplay.php?f=73)
-   -   ولا تيمو ولا عمور (https://silkroad4arab.com/vb/showthread.php?t=389309)

WELFA 28-09-2011 01:36 AM

ولا تيمو ولا عمور

الاخ اللى كل شوية يعمل موضوع عن تامر و فالق اهلنا بيه
انت مش ملاحظ ان انت بتعمل مشاكل فى القسم
و مش ملاحظ ان انا بسيب الموضوع كل مرة و ده كرم منى بس فى الاخر ايه اللى بيحصل !!

بصوا يا ولاد
اولا : انا اسف للمشرفين ان انا مأخدتش رأهم فى القانون ده
ثانيا : القانون ده كان موجود زمان و اتشال عشان الاعضاء كانوا رجاله بس اظن دلوقتى مش كله ( الا من رحم ربى )

ممنوع وضع اى موضوع عن تامر او عمرو لاى سبب
ده لو الاتنين راحوا حجوا و مسكوا ريس اللى حيعمل موضوع حيتمسح
و لو الوضع تمادى عن كده حايبئا فى عقوبة ادارية

و الله الموفق و المستعان

MaxGame 28-09-2011 02:05 AM

ده على أساس إيه بس بص أنا محترم قرارك علشان مصلحة المنتدى بس بعد إذنك إنت مكن تعمل تعديل بسيط وهو ممنوع أى حد من محبى تامر يتكلم فى مواضيع يردعمرو دياب وممنوع أى حد من محبى عمرو دياب يرد فى مواضيع تخص تامر حسنى
وعليه يتم حذف الرد المخالف فى هذه المواضيع

MadOmar 28-09-2011 02:08 AM

هوا فعلا مفررووض القانون يتعدل مثل مثلا حذف اي مشاركه فيها اثاره مشاكل او كده ولو زاد الموضوع من العضو ممكن يتحظر لكن منع المواضييييع اساسا ممكن تكون مش صح اوي

poiu 28-09-2011 02:10 AM

و الله إنت كدا جبت النهية

GOOD_WIIZARD 28-09-2011 02:32 AM

بص هو الموضوع بيبقى حلو في الاول
بس مش عارف ليه الناس بتسخن على بعض :crybaby:

Just_Warrior 28-09-2011 04:28 AM

والله أنت برنس
المواضيع المعوقة دى بتقفل اليوم بدرى
تسلم يا بوب

Alone iN The Sky 28-09-2011 04:56 AM

مين تامر ومين عمرو اللى الشباب ملحوسة عقولهم عليهم

انزل يابنى انت وهو اشتغلو وللا ذاكرو كلمتين تنفعكو

عالم فاضية فعلا مافيش حاجة تشغلهم

™ ¤New mind¤ ™ 28-09-2011 05:00 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة alone in the sky (المشاركة 3856033)
مين تامر ومين عمرو اللى الشباب ملحوسة عقولهم عليهم

انزل يابنى انت وهو اشتغلو وللا ذاكرو كلمتين تنفعكو

عالم فاضية فعلا مافيش حاجة تشغلهم

عندك حق ولو بتحب مغني معين بلاش تكرهونا فيه وخلي المواضيع عادية

! FiRe ! 28-09-2011 12:40 PM

القانون واضح يا جدعان
الحظر على مواضيع الاخبار وبس
انما واحد منزل البوم ليه يتقفل؟
انما اى اخبار عن ده او ده هيتم الحذف
واى موضوع هنلاقى الكلام سخن فيه هيتمسح وانذارات للمشاركين

SoOHisokaOoS 28-09-2011 12:54 PM

تمام اوىىىىىىىىىىىىىىى والله عشان نستريح

™_MIZ0_™ 28-09-2011 04:10 PM

احلى كلام

poiu 28-09-2011 04:29 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة soohisokaoos (المشاركة 3856334)

يعني إنت إلي بتتكلم !!!!!!!

يعني إنت إلي طول عمرك بتجيب أخبار تامر حسني و إنت برده إلي تقول " و الله عشان نستريح "

تيجي منين يعني .............:111 (17)::111 (17):

☜ ĂиTaKą ☞ 28-09-2011 04:58 PM

:111::111:

نسيب عمرو و تامر ونمسك بقى فى امال ماهر

هعهعهعهعهعهعهعهع

يا ابنى انتا و هو اسمعوا هيفاء وهبى ... بابا فين ... او ... بوس الواوا :guitar:

MadOmar 28-09-2011 06:09 PM

اييييييييييييييييييييييييوه كده فين الكلام ده من زمااااان هيا هيفاء والشعب يريد هيفا ي يا ادمن

WadCool 28-09-2011 06:12 PM

اقتباس:

لا يا راجل !! سبحان الله اللي يشوف مواضيعك ما يشوف الرد العسل ده ^^

عموما القانون تمام يا عمر فعلا زمان كان فيه شباب محترمه بتحترم الفن ايا كان مين اللي بيغني لكن دلوقتي

كل عيل ماسك في مطرب ومتعصب له يبقي بلاش منها افضل

واللي بيقول المفروض الادمن او المراقب

كل مشرف قسم يعتبر ادمن في قسمه وبيعمل اللي فيه المصلحه للقسم

teto333 28-09-2011 09:24 PM

ولله اصلي ياعم :thumbup1:

تامر وعمرو مين اللي هياخدو وقت من حيات الواحد ددول في ناس مجنونه بيهم :afro2:

ii_MaTRiX_ii 29-09-2011 12:56 AM

طيب الحمد لله الواحد صوته اتبح ,,,

بس فكره موفقه وموقف كويس يحسب للاشراف

lion heart 29-09-2011 01:59 PM

عندك حق

Sad_Angel 29-09-2011 08:56 PM

تمام والله

SoOHisokaOoS 29-09-2011 10:31 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة poiu (المشاركة 3856655)

يعني إنت إلي بتتكلم !!!!!!!

يعني إنت إلي طول عمرك بتجيب أخبار تامر حسني و إنت برده إلي تقول " و الله عشان نستريح "

تيجي منين يعني .............:111 (17)::111 (17):

hديك قولت انا بعمل مواضيع ل تامر مش بشتم فيها على حد واللى مش عاجبوا ما يردش بس
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة WadCool (المشاركة 3856776)

لا يا راجل !! سبحان الله اللي يشوف مواضيعك ما يشوف الرد العسل ده ^^

عموما القانون تمام يا عمر فعلا زمان كان فيه شباب محترمه بتحترم الفن ايا كان مين اللي بيغني لكن دلوقتي

كل عيل ماسك في مطرب ومتعصب له يبقي بلاش منها افضل

واللي بيقول المفروض الادمن او المراقب

كل مشرف قسم يعتبر ادمن في قسمه وبيعمل اللي فيه المصلحه للقسم

مواضيعى مالها انا مواضيعى مالهاش دعوه باى حاجه هوا لازم عيل مالوش لزمه يدخل يولعها
وبعدين اعدل كلامك اى كل عيل انا حطيط موضوع عن خبر جديد اللى مش عاجبو ما يردش دا اللى انا اعرفوا بس

WELFA 30-09-2011 01:31 AM

لا و الله
اولا ردودك مستفزة فى مواضيعك
ثانيا كفاية موضوع عمرو بتاع الشريط
يعنى للعلم شريط تيمو للاسف كان .....
و احسن شريط السنة دى بتاع حمزة نمرة
ثالثا اظن ان انت عارف ان انا عامل اساسا الموضوع ده عشانك من الاخر يعنى
عشان بجد الواحد جاب اخره

moooodylove 30-09-2011 10:12 AM

تمااام اوى الله ينور عليييييييييييييك

SoOHisokaOoS 30-09-2011 10:15 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة WELFA (المشاركة 3858926)
لا و الله
اولا ردودك مستفزة فى مواضيعك
ثانيا كفاية موضوع عمرو بتاع الشريط
يعنى للعلم شريط تيمو للاسف كان .....
و احسن شريط السنة دى بتاع حمزة نمرة
ثالثا اظن ان انت عارف ان انا عامل اساسا الموضوع ده عشانك من الاخر يعنى
عشان بجد الواحد جاب اخره

lن الواضح جدا من كلامك انك ضد تامر حسنى تماما ومش عامل الموضوع دا عشان مشاكل القسم لان مشاكل القسم دى من زماااااااااااااان موجوده وثانيا انا ردودى المستفزه بتكون على الىل داخل يتريق طيب انتا واحد مش عاجبك ما تردش الموضوع مش بيشدك ولا بيتحايل عليك عشان ترد
انا والله مواضيع عن عمرو ديا مش برد ولا ببص عليها اصلا عشان اتجنب المشاكل ولو مش مصدقنى خش شوف مشاركاتى و هاتلى كومنت واحد عن عمرو دياب سواء حلو او وحش
وبعدين هاتلى موضوع ليا مخالف للقوانين ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
وابقى قول عشانك ولا اى
اه معلش موضوع عمرو بتاع الشريط دا انا حاطيطوا عشان لقيتو خبر جديد ومش مخالف لانى جايبوا من مصدر موكد
ومعنى كلامك ان اى حد يحط موضوع عن تامر فيه مثلا حاجه زى كدا يتحذف الموضوع عشان مخالف ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ولا حلال ل عمرو وتامر لا ؟

AMEIN202020 30-09-2011 10:38 AM

الحمد لله والصلاة والسلام على رسول الله وعلى آله وصحبه، أما بعـد:

فإنه لا يحل لأحد أن يحلل، ولا أن يحرم انطلاقاً من رأيه المجرد دون استناد إلى دليل من الشرع، قال الله تعالى: وَلاَ تَقُولُواْ لِمَا تَصِفُ أَلْسِنَتُكُمُ الْكَذِبَ هَذَا حَلاَلٌ وَهَذَا حَرَامٌ لِّتَفْتَرُواْ عَلَى اللّهِ الْكَذِبَ{النحل:116}، وقد بينا حكم الغناء وأنواعه في فتوى سابقة برقم: 987 فلتراجع.

وليعلم أنه قد ثبت في السنة ما يؤكد على البعد عن سماع صوت آلات المعازف في جملة من الأحاديث الثابتة، منها: قوله صلى الله عليه وسلم: ليكونن من أمتي أقوام يستحلون الحر والحرير والخمر والمعازف. رواه البخاري في صحيحه معلقاً بصيغة الجزم، وقد رد العلماء على ابن حزم في تضعيفه لهذا الحديث، كما بينه ابن الصلاح وابن حجر والعراقي والألباني.

ومنها ما روى البزار في مسنده والضياء المقدسي في الأحاديث المختارة، عن أنس بن مالك رضي الله عنه: أن النبي صلى الله عليه وسلم قال: صوتان ملعونان في الدنيا والآخرة: مزمار عند نعمة، ورنة عند مصيبة قال المنذري في الترغيب والترهيب: رواته ثقات. وكذا قال الهيثمي في مجمع الزوائد، والحديث صححه الألباني في تحريم آلات الطرب.

AMEIN202020 30-09-2011 10:40 AM

الغناء أنوع، ولكل نوع حكم، وإليك التفصيل:
أولاً: إذا كان الغناء مشتملاً على آلة عزف ولهو (آلة موسيقى.) فهذا الغناء يحرم استماعه من الرجل والمرأة بالإجماع. وقد حكى الإجماع على تحريم استماع آلات العزف ـ سوى الدف ـ جماعة من العلماء، منهم الإمام القرطبي، وأبو الطيب الطبري، وابن الصلاح وابن رجب الحنبلي، وابن القيم، وابن حجر الهيتمي. قال الإمام القرطبي:
"أما المزامير والأوتار والكوبة (الطبل) فلا يختلف في تحريم استماعها، ولم أسمع عن أحد ممن يعتبر قوله من السلف وأئمة الخلف من يبيح ذلك. وكيف لا يحرم! وهو شعار أهل الخمور والفسق ومهيج الشهوات والفساد والمجون، وما كان كذلك لم يشك في تحريمه، ولا تفسيق فاعله وتأثيمه". انتهى. نقله ابن حجر الهتيمي في الزواجر عن اقتراف الكبائر (الكبيرة السادسة والسابعة والثامنة والتاسعة والأربعون، والخمسون والحادية والخمسون بعد الأربعمائة: ضرب وتر واستماعه، وزمر بمزمار واستماعه وضرب بكوبة واستماعه).
وقد دل على ذلك الكتاب والسنة، فمن ذلك حديث أبي مالك الأشعري رضي الله عنه أن النبي صلى الله عليه وسلم قال: "ليكونن من أمتي أقوام يستحلون الخمر، والحر، والحرير، والمعازف" أخرجه البخاري تعليقاً بصيغة الجزم، فهو صحيح. ولفظ (المعازف) عام يشمل جميع آلات اللهو، فتحرم إلا ما ورد الدليل باستثنائه كالدف فهو مباح.
وقوله صلى الله عليه وسلم (يستحلون) من أقوى الأدلة على تحريم المعازف إذ لو كانت المعازف حلالاً فكيف يستحلونها!.
وأيضا: دلالة الاقتران في الحديث تفيد التحريم حيث قرن المعازف مع الخمر والحرير والحر: (الزنا) وهي محرمات قطعاً بالنص والإجماع.
ومن الأدلة على تحريم الغناء قوله تعالى: (ومن الناس من يشتري لهو الحديث ليضل عن سبيل الله بغير علم ويتخذها هزواً أولئك لهم عذاب مهين) [لقمان: 6]، قال الإمام ابن كثير في تفسير هذه الآية، قال ابن مسعود في قوله تعالى: (ومن الناس من يشتري لهو الحديث ليضل عن سبيل الله) قال: هو والله الغناء. وهناك أدلة أخرى تركناها للاختصار يمكنك الاطلاع عليها في كتاب إغاثة اللهفان عن مصايد الشيطان، للإمام ابن القيم رحمه الله. والله أعلم.

وأما الضرب بالدف فالصحيح جوازه للنساء في الأعياد والأعراس، شريطة أن يكون الكلام المصاحب له حسن المعنى، غير فاحش، ولا مهيج للغرائز، وأن يكون مقتصراً على النساء.
ثانياً: إذا كان الغناء بدون آلة، وهذا نوعان.
الأول: أن يكون من امرأة لرجال، فلا شك في تحريمه ومنعه، كما منعتها الشريعة من الأذان للرجال، ورفع الصوت بالقراءة في حضورهم فإن غنت لنساء، بكلام حسن، في مناسبة تدعو إلى ذلك كعرس ونحوه جاز ذلك.
الثاني: أن يكون الغناء من رجل: فينظر في نوع الكلام، فإن كان بكلام حسن يدعو إلى الفضيلة والخير فقد أباحه جماعة من العلماء، وكرهه آخرون، لا سيما إن كان بأجرة، والصحيح جواز النافع من الشعر والحداء، مع عدم الإكثار منه، وإن كان بكلام قبيح يدعو إلى الرذيلة، ويرغب في المنكر، ويصف النساء أو الخمر ونحو ذلك فهو محرم كما لا يخفى.
والله أعلم.

ii_MaTRiX_ii 30-09-2011 03:12 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة soohisokaoos (المشاركة 3859337)
lن الواضح جدا من كلامك انك ضد تامر حسنى تماما ومش عامل الموضوع دا عشان مشاكل القسم لان مشاكل القسم دى من زماااااااااااااان

يا عم الله يهيديك بقى تامر مين وعمر مين .. والله انت بتحسسنى من كلامك انه رسول استغفر الله العظيم

اهدى يا نجم .. القانون واضح واللى هيخالفه بأذن الله ان شاء الله هـــيـــطـــرد

كل ما الواحد يدخل موضوع يلاقى خناقة علشان تمورة بيه .. ما هو ده اللى ناقص .. حتى الموضوع ده .. حضرتك عايز تجره لخناقة علشان خاطر تمورة

قانون جـامـد يا welfa دووس يا كــبــيــر

WELFA 30-09-2011 03:55 PM

هههههههههههههه
للعلم بس انا بسمع لده و بسمع لده
بس بكره الجوز كره العمى
عشان مايشرفنيش ان دول يمثلوا اسمنا ادام العالم
و خلاص انا قلت كلة عايز تقول عليا بستخدم سلطتى قول ولا يفرق
^^

__AVATAR__ 01-10-2011 01:26 PM

تامر مين وى عمرو مين دول ولا حاجة كلهم بيقلو كلام واحد الواحد زهق مفيش جديد هو هو الكلام بيتعاد وى الغانى كولها معنها واحد مفيش جديد

SoOHisokaOoS 01-10-2011 02:06 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة welfa (المشاركة 3859884)
هههههههههههههه
للعلم بس انا بسمع لده و بسمع لده
بس بكره الجوز كره العمى
عشان مايشرفنيش ان دول يمثلوا اسمنا ادام العالم
و خلاص انا قلت كلة عايز تقول عليا بستخدم سلطتى قول ولا يفرق
^^

لا مش بقول بتستخدم سلتطك على فكره وانا مش فارقه معايا يعنى انى احط موضوع انا بس برد على كلامك اللى قولتلوا مش اكتر
وبعدين انتا عارف كويس ان انا مكنتش برد على حد باستفزاز الا لما يتريق
وانا والله شايف ان دى احسن حاجه عملتها عشان دى كانت من اكبر مشاكل القسم

الساعة الآن 02:31 AM.