الموقع العربي الاول للعبة Silkroad Online

الموقع العربي الاول للعبة Silkroad Online (https://silkroad4arab.com/vb/index.php)
-   بـعـيـدآ عـن سـيـلـك رود (https://silkroad4arab.com/vb/forumdisplay.php?f=73)
-   -   السفر الى الماضي كفكرة ليست مستحيلة والطريقة موجودة وباقي فقط تطبيقها !!!!!!!!!!!!!!! (https://silkroad4arab.com/vb/showthread.php?t=449809)

walid15 29-08-2012 12:55 PM

السفر الى الماضي كفكرة ليست مستحيلة والطريقة موجودة وباقي فقط تطبيقها !!!!!!!!!!!!!!!

الســــــــــــــــــــــلام عليكم ورحمة الله وبركاته

الموضوع هو كيف تسافر عبر الزمن ولكن للماضي فقط اما المستقبل فلا يمكن معرفته اللا الله ....

شوية مقدمات لكي تفهموا الموضوع وعن ماذا اتحدث :-

1:- سرعة الضوء 300 الف كم/ثانية

2:- بعد الشمس عن الارض 4 دقائق ضوئية اي اذا اختفت الشمس فجاة ونحن ننظر للشمس ستبدو لنا عادية حتى بعد 4 دقائق من اختفائها سنلاحظ بانها اختفت بمعنى اخر اذا نظرت الان عبر تسلكووب الى الشمس انت تراها متاخرة 4 دقائق فالصورة والاشعة المنبثقة منها هي سرعة الضوء ويحتاج 4 دقائق للوصول الى الارض .

الان لنذهب الى كوكب يبعد عن الارض 1600 سنة ضوئية طبعا الوصول اليه ليست بمستحيلة فهنالك مادة تم اكتشافها اسرع من الضوء فقط ما نحتاجه مركبة اسرع من الضوء ولكن اذا وصلت الى ذلك الكوكب ونظرت الى الكرة الارضية بالتلسكووب هل تعلم ماذا سترى؟!!

♥ T๑ty♥ 29-08-2012 12:57 PM

شوقتنى ^^ هشوف ايه !!!

walid15 29-08-2012 01:02 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة totti600 (المشاركة 4309569)
شوقتنى ^^ هشوف ايه !!!

اقرا موضوعي اكثر من مررة وعمق تفكيرك ...... وهتعرف ^_^

♥ T๑ty♥ 29-08-2012 01:07 PM

فكــــــــــــــرة انو مش موجود ديه قلش منك ^^ بس ممكن يكون اللون الازرق بئا احمــــــــــر:crazy:

MịηaTσ 29-08-2012 01:08 PM

اقتباس:

مادة تم اكتشافها اسرع من الضوء فقط
مفيش مادة أسرع من الضوء
و لو قيه يا ريت اسمها

اقتباس:

اما المستقبل فلا يمكن معرفته الا الله ....
طبعا
و برده ما ينفعش الزمن يرجع للوراء عشان كده ممكن تغير الأحداث

فمن الاخر

السفر عبر الزمن مستحيل

دى وجهة نظرى

:pile:

~Soon~ 29-08-2012 01:20 PM

اقتباس:

طبعا
و برده ما ينفعش الزمن يرجع للوراء عشان كده ممكن تغير الأحداث

علي فكرة هو مش اصده تغيير الماضي لان دة شيء مستحيل لان ما حدث قد حدث ولا يمكنك تغيير القدر

انما هو قصده تشاهد الماضي وذلك بالاعتماد علي سرعة الضوء في الانتقال في الفضاء والموضوع ده صحيح 100% علي فكرة ويمكن تنفيذه بعد 100 - 200 سنة تقريبا :cry:

walid15 29-08-2012 01:22 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ~soon~ (المشاركة 4309578)
علي فكرة هو مش اصده تغيير الماضي لان دة شيء مستحيل لان ما حدث قد حدث ولا يمكنك تغيير القدر

انما هو قصده تشاهد الماضي وذلك بالاعتماد علي سرعة الضوء في الانتقال في الفضاء والموضوع ده صحيح 100% علي فكرة ويمكن تنفيذه بعد 100 - 200 سنة تقريبا :cry:

اييوه انا مقصدتش تغير الحقائق انا قصدت يمكنك ان ترى ما حصل بالماضي بكافة التفاصيل كما لو انها تحصل امامك وتسافر الى اي زمن تريد عبر بعد الكوكب عن الارض ^_^

walid15 29-08-2012 01:24 PM

[QUOTE=™_Mostafa_™;4309575]مفيش مادة أسرع من الضوء
و لو قيه يا ريت اسمها

اسمها النيوترينو ازا عايز تتعمق بالموضوع اكتبها بجوجل وعفكرة تم اكتشافها مش من زمان بس الاعلام عنا ماشاءالله عليه رايح عل ىالفن والمسلسلات ^_^

MịηaTσ 29-08-2012 02:18 PM

أوك
مش فاهم برده
:rotflmao:
انا بشوف الماضى عادى من دلوقتى مش هستنى 100 - 200 سنة
أصور نفسى و أشوفها كمان شوية يبقى شوفت الماضى
:rotflmao:

!_ToGoO_MorY_! 29-08-2012 02:48 PM

فاهم انت قصدك ايه ودى نظريه اصلا كان اينشتاين حكى عنها

انك لو اتحركت بسرعة 10 سنين فى الفضاء بسرعة الضوء

هترجع تلاقى الأرض عدى عليها 100 سنه

iBrokeRuleZ 29-08-2012 03:11 PM

شكرا على المعلومة الجديدة دى و سبحان الله الى ابدع فى العقل البشرى لى درجة انه خلاه يقدر يشوف الماضى

ღ♥Franky♥ღ 29-08-2012 03:56 PM

سبحان الله :eek1:

Metro 29-08-2012 06:25 PM

انا معتقدش انك ممكن تشوف الماضي ولا بعد مليون سنة !!

MelodyTrix 29-08-2012 08:08 PM

النظرية الأنا مؤمن بيها 100 % ان لو سافرت بسرعه الضوء (و ده شئ مستحيل التطبيق حتى الأن) الوقت هيعدى عليك ابطئ من ما بيعدى على الناس فى الأرض و كل الناس التعرفهم هيكونو اكبر منك و ليها حسبه بس انا مش فاكرها ...

!_ToGoO_MorY_! 29-08-2012 08:22 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة melodytrix (المشاركة 4310059)
النظرية الأنا مؤمن بيها 100 % ان لو سافرت بسرعه الضوء (و ده شئ مستحيل التطبيق حتى الأن) الوقت هيعدى عليك ابطئ من ما بيعدى على الناس فى الأرض و كل الناس التعرفهم هيكونو اكبر منك و ليها حسبه بس انا مش فاكرها ...

تمام ده الى الواحد قصده عليه

انت هيمر عليك وقت اقل من الى مر على البشر

ツ SmSm_Smile ツ 29-08-2012 10:11 PM

مستحيل !!!!!

~Soon~ 29-08-2012 10:34 PM

اقتباس:

أوك
مش فاهم برده

انا بشوف الماضى عادى من دلوقتى مش هستنى 100 - 200 سنة
أصور نفسى و أشوفها كمان شوية يبقى شوفت الماضى
طيب انا هبسطهالك انت دلوقتي تقدر تشوف واحد من الصحابة ولا واحد من الانبياء ؟؟ اكيد لا :no: بس بالطريقة دي ممكن وبالعكس هتبقي مفيدة جدا خصوصا في جرائم القتل خصوصا ان مش هيبقي فيه ادلة ولا حاجة دا انت هتشوف الجريمة بتحصل ادامك وتعرف القاتل وكدا

وهتفيد في حاجات تانية كمان كتييييييييييييير اوي :handlebarssmiley:

™ No_Name ™ 29-08-2012 11:11 PM

العلماء قالو من زمان ان فى المستقبل هايكون فى سفر عبر الزمن

وادى اول خطوه ..

بس مش هاتغير فى الاحداث هتشاهد بس : )

MịηaTσ 29-08-2012 11:14 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ~Soon~ (المشاركة 4310224)
طيب انا هبسطهالك انت دلوقتي تقدر تشوف واحد من الصحابة ولا واحد من الانبياء ؟؟ اكيد لا :no: بس بالطريقة دي ممكن وبالعكس هتبقي مفيدة جدا خصوصا في جرائم القتل خصوصا ان مش هيبقي فيه ادلة ولا حاجة دا انت هتشوف الجريمة بتحصل ادامك وتعرف القاتل وكدا

وهتفيد في حاجات تانية كمان كتييييييييييييير اوي :handlebarssmiley:

لو كده فعلاهتبقى مفيدة

و نفس الوقت صعبة جدااااااا أقرب الى المستحيل

:mfr_bl2:

™ ¤New mind¤ ™ 30-08-2012 12:41 AM

هي نظريا مقبوله بس مستحيله انك تلاقي حد ينفذ الكلام ده عارف يعني ايه سفر بالسرعه دي لا وكمان هيفضل لحد ميشوف ايه اللي حصل دي عايزه اكتر من معجزه .:chair:

MAXx__warrioR 30-08-2012 08:31 AM

النظريه دى صح
انك لو عايز تشوف حاجه حصلت من 100 سنه لازم تسافر 100 سنه ضويه فى مسار الضور بسرعه الضوء وتلحق الانعكاس بتاع الضوء فى ال 100 سنه دى
انتا بتشوف الحاجه ازاى الضوء بينعكس على الشئ وبيكون صورته وبعدين الانعكاس بيعدى على عينيك بتشوف الصوره وبعدين بيكمل طرقه الى ما لا نهايه فى الفضاء
لو انتا عرفت تلحق الانعكاس دا بقا بعنيك وجريت وراها بسرعه الضوء هتفضل شايف الصوره وهيبقى بالنسبالك الزمن واقف لكن فى الحقيقه هو مش واقف
يا ريت تكونوا فهمتوا

! FiRe ! 30-08-2012 04:29 PM

بص يبنى
لما يبص بالتليسكوب على الارض من الكوكب ده هيشوف نفس الأحداث اللى كان معاصرها وكأن مفيش حاجة حصلت
لانه بكل بساطة الضوء اللى بينقل المعلومات دى ماشى جنبيه ووبنفس سرعته
الفرق هيكون كلام فارغ
وكده ده مش سفر فى الزمن
ده تعطيل معلومات زى ما يكون ارسال الدش متأخر عن ارسال الأرضى !
ده كان اولا
ثانيا فعلا مفيش مادة اسرع من الضوء
اللى اكتشفوه هو جسيم داخل الذرة أصغر من الفوتون وشحنته ثابته وسرعته اسرع من الضوء بمقدار ضئيل جدا
زى مايكون مثلا 1/987986565 من الثانية
ده مثلا
انما مفيش مواد اسرع من الضوء
ثالثا ، عند سرعة الضوء جزيئات اى جسم بتبدأ تتفكك من بعضها وتصل لابسط المكونات وهى الفوتونات
ومعروف ان الفوتون جسيم من الطاقة طالما فى حالة حركة له كتله
انما اذا توقف تتلاشى كتلته وتتحول لطاقه وضع يكتسبها الوسط المحيط
من الآخر
صلى عالنبى مفيش الكلام ده
السفر الوحيد فى الزمن حسب النظرية النسبية
بس طبعا بعد اهمال جمل عطاليه كتير جدا وقوانين كتير فشخ
انك لما سرعتك بتصل لما يقارب سرعة الضوء يبتدى الزمن يتباطئ
وآلة الزمن المتوقعة من النتائج السابقة
انك هيحطوك جوا آلة زمن
تشبه الغسالة الـFull Automatic
هتقعد تدور جواها بسرعات تقارب سرعة الضوء ويبدأ الزمن بالنسبالك انتا يتباطئ
يعنى قدامنا انتا بتلف بقالك 30 سنة
بينما بالنسبالك جوا
العملية مخدتش اكتر من 3 ثوانى ولا حاجة
وصلت؟؟؟؟؟؟؟

PUFFY 30-08-2012 11:54 PM

بأعتقادي ان علشان تسافر عبر الزمن لازم توقف دوران الأرض حولين نفسها و دورنها حول الشم
اعتقد يعني

MAXx__warrioR 31-08-2012 12:18 AM

ههههههههههههههههه
بص احنا مش بنكلم عن السفر خلال الزمن دا الوقتى مستحيل
احنا بنكلم عن رويه الماضى كانك عايش فيه فقط
دى حاجه لازم تعرفها اولا علشان تفهم
دلوقتى و ببساطه لما تكون انتا بتتفرج على برنامج امريكى مثلا مش بيوصل متاخر ثانيتين او حاجه علشا المسافه ؟ صح ؟
ليه بقى ...خدها واحده واحده
ارسال الراديو دى موجات كهرومغناطسيه ماشيه المصدر امريكا الشعب الامريكى كله سمع الكلمه الى الموجات شايلاها وبعدين الموجات عادت المحيط وبعدين الجزائر المغرب ليبيا وصلت هنا قمت انتا سامع نفس الكلمه بس متاخر ثانيتين عقبال ما الاشاره عدت المكان ده كله
تعرف انك كدا سمعت الماضى ؟
الموجه دى بعد ما وصلت مصر ب 1 ثانيه كمان وصلت الهند وفضلت ماشيه عدت كوكب الارض ومش فى الفضاء الى ما لا نهايه
لو انتا صنعت مركبه فضاء وجريت وراها فى الاتجاه الى هى مشت فيه ومش بسرعتها بقى لاء اسرع منها علشان تلحقها لما هتوصل للمكان الى هى فيه هتسمعها
نفس الحكايه بس لموجات اسرع زى الضوء والصوت
صاحب الموضووع كان بيقول
ان لو الشمس اتفت احنا على كوكب الارض هنعرف بعدها ب 4 دقايق ودا صح
لان اخر شعاع ضوء هيطلع من الشمس قبل ما تنطفئ هيقضل يمشى يمشى يمشى 4 دقايق لحد ما يوصل للارض فا انتا هتشوفها منوره و على فكره برده لما الشمس نورت اول مره على الارض فضلنا 4 دقايقفى ضالمه لحد ما شفنا نورها او على المشترى مثلا علشان ابعد هيكون بعدها ب ساعتين
فى الاربع دقايق الى انتا شايف الشمس منوره فيهم دول انتا كدا بتتفرج على الماضى برده
لو مفهمتش قولى

Mohamed.com 31-08-2012 12:24 AM

اية الالش دة
هوة في حاجة اسمها لو انت علي كوكب تاني الوقت هيمر عليك ابطأ من الوقت الي هيمر علي الناس علي الارض

:tongue2:

Patrenda 31-08-2012 12:24 AM

أعـتـقـاد الـسـفـر عـبـر الـزمـن ده مـش مـستـحـيـل -- هـو هـيـيـجـي فـى وقـت هيـكـون تـم فـيـه أختـراع آلـة الـزمـن ديه هيـكـون عـبـر الـمـاضـي فـقـط . علـشـان الـمـسـتـقـبـل طـبـعـآ مـحـدش عـالم بـيـه غـيـر ربـنـا وحـده .
--
اللى عـايـز يـشـوف فـيـلـم عـنـهـا أسـمـه

Love StorY 2050 - هـنـدي .

:snitch:

Mohamed.com 31-08-2012 12:27 AM

و اللة عشان مظلمش حد ممكن يكون معاك حق في كلامك و ممكن لا

:biggrin:

Mohamed.com 31-08-2012 12:41 AM

لحظة واحدة

انت لما تبوص في التلسكوب هتشوف الماضي ازاي و انت لا يمكن تشوف من علي كوكب تاني اي تفاصيل علي الارض

واللة انا محترم نظريتك و يارب تكون صح

Patrenda 31-08-2012 02:44 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Mohamed.com (المشاركة 4311864)
لحظة واحدة

انت لما تبوص في التلسكوب هتشوف الماضي ازاي و انت لا يمكن تشوف من علي كوكب تاني اي تفاصيل علي الارض

واللة انا محترم نظريتك و يارب تكون صح

آلـة الـزمـن ديـه عـبـاره عـن حـاجـه شـبـه كـرتـونـه كـده بـس بـشـكـل متـطـور أوى .. أنـت هـتـدخـل جـواهـا . و تـكـتـب الـعـام و الـيـوم اللـى عـايـز تـرجـع لـيـه . و بـتـبـدأ تـعـمـل إشـارتها و تـطـلـع الـدخـان ده =)) :busted_red: و تـخـتـفـى و تـنـزل فى الـمـكـان و السنه و الـيـوم اللـى طـلـبتـهـم و تـشـوف الـيـوم ده و تعـيـشـه كـمـان , بتقـعـد فـى الـزمن اللى انت اتنقلت ليه لمدة شهـر , و تكون الآله جاهزه علشان ترجع بيها للزمن بتاعك تانـي . -- أنـا مـتـوقـع انـهـا هتـبقـى كـده 100% :icon15:

SŦorm 31-08-2012 04:28 AM

بوصو من الاخر السفر عبر الزمن مستحيل دا كلام نظريات ومش هيطبق

يعنى عايز تعرفنى انك ترجع 1500 سنة لورا تروح تشوف الرسول والصحابة دا شىء مستحيل

وبعدين الرسول موجود فى بيت الله الحرام وزى ماكلنا عارفين ان الرسول موجود هناك وجسمة الارض متحرم عليها تحللو

يعنى زى مانتا متقدرش تشوف الرسول دلوقتى متقدرش تشوفة زى مانتا بتقول عبر اله ازمن دى:whistling1:

وبعدين انتا ازاى تروح زمن انتا اصلا انتا مش موجود فية متولدش فية يعنى

ومن الاخر الوحيد الى متحكم بلزمن هو الله انا شايف كدا

غير كدا كلام يعنى زى ما العلماء بيقولو نظريات مش اكتر

Angel_Wizzy 31-08-2012 08:02 AM

هتشوف الفراعنه وهما بيبنوا الاهرامات xD

بس عل ما اعتقد انها مش كدا يعنى انت لو سافرات فى الفضاء بسرعه الضوء او اسرع صعب ان الزمن اللى انت سافرت منه يتلاشى ويرجع كمان لزمن قديم انما انت بالظبط هتكون كما انك سافرت للمستقبل ورجعت للماضى وليس الحاضر انا عارف محدش فاهم حاجة xD

4lwaysReady 31-08-2012 08:22 AM

صح كلامه صح :111 (13):
بس انا بقول ان المفروض انك ترجع يوم
انت عشته و بس مش اى يوم تانى يعنى انت اتولد 1980 يبقى مينفعش ترجع 1979 هو ترجع من بعد يوم ميلادك ولا ايه؟

Mandoza 31-08-2012 09:21 AM

سمير وشهير وبهير
وانا الدكتور بصير :111:

CrazySoraqa 31-08-2012 09:34 AM

اللى مش فاهم النظريه يشوف فيلم GasoN X

™~BeSo~™ 31-08-2012 09:34 AM

هو موضوع علمي جدا بس مستحيل انك تشوف الماضي

و ديه حاجه بي ايد ربنا سبحانه و تعالي

! FiRe ! 31-08-2012 12:39 PM

دانا ولا كأنى قلت حاجة
طيب هعمله فى موضوع تانى وامرى لله

الساعة الآن 11:39 PM.