الموقع العربي الاول للعبة Silkroad Online

الموقع العربي الاول للعبة Silkroad Online (https://silkroad4arab.com/vb/index.php)
-   قسم الاسئلة و الاستفسارات لعمل السيرفرات الخاصة (https://silkroad4arab.com/vb/forumdisplay.php?f=226)
-   -   DC كتير من غير سبب كل فتره (https://silkroad4arab.com/vb/showthread.php?t=633310)

M@hmoud 11-11-2019 10:00 PM

DC كتير من غير سبب كل فتره

DC كتير من غير سبب كل فتره كدا بلاقى نفسى اخدت DC وناس عندى فى سيرفر بتشتكى من الحوار دا
ياريت لو اعرف ايه اسباب DC دا والحل بتاعه وجربت AgentServer_no_xtrap و AgentServer نفس الحوار برضه المشكله ما اتحلتشى

محمد منتصر 11-11-2019 11:04 PM

رد: DC كتير من غير سبب كل فتره

غير ملفات السيرفر دي + ممكن يكون الD.C في مكان معين !! ولا في اي مكان عادي !!!
شوف لو كنت عملت اي كويري في الاخر من وقت المشكلة
اتأكد من الفلتر انه مفيهوش مشاكل

M@hmoud 12-11-2019 02:23 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد منتصر (المشاركة 5374725)
غير ملفات السيرفر دي + ممكن يكون الD.C في مكان معين !! ولا في اي مكان عادي !!!
شوف لو كنت عملت اي كويري في الاخر من وقت المشكلة
اتأكد من الفلتر انه مفيهوش مشاكل

فيه 2 روم عامل فيهم يونيك دى سى هناك كتير باقى الجيم فيه دى سى برضه بس مش كتير زى 2 روم دول روم اسمها Pirson والتانيه اسمها Taklamakan ملفات السيرفر عندى تمام انا شاريها

محمد منتصر 12-11-2019 04:14 PM

كدة يبقي مشكلتك ف الداتا بيز بقي :/
بص عشان محدش يفتي ولا انا افتي عليك موضوع الD.C ده ليه اسباب كتييير جدااا ممكن يكون ملفات او داتا او مكان معين او كويري عملته او اللوج او حاجات متناقضه في الداتا والميديا او الفلتر وهكذا وده بتتفاداه لما تشتغل بداتا تبعك او عارف كل حاجه فيها ومتجربه فشوف بقي لو معاك باك اب قبل ما تحصلك المشكلة دي اعمله او ممكن تكون من vps او النت او ip :) حاول تحدد مشكلتك فين بالظبط

M@hmoud 12-11-2019 11:50 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد منتصر (المشاركة 5374745)
كدة يبقي مشكلتك ف الداتا بيز بقي :/
بص عشان محدش يفتي ولا انا افتي عليك موضوع الD.C ده ليه اسباب كتييير جدااا ممكن يكون ملفات او داتا او مكان معين او كويري عملته او اللوج او حاجات متناقضه في الداتا والميديا او الفلتر وهكذا وده بتتفاداه لما تشتغل بداتا تبعك او عارف كل حاجه فيها ومتجربه فشوف بقي لو معاك باك اب قبل ما تحصلك المشكلة دي اعمله او ممكن تكون من vps او النت او ip :) حاول تحدد مشكلتك فين بالظبط

ماهو لو عارف المشكلة فين بالظبط كنت حلتها لكن المشكلة انى مش عارف من ايه :]
مافيش طريقة اقدر اوصل بيها لسبب المشكلة

محمد منتصر 13-11-2019 08:38 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة M@hmoud (المشاركة 5374754)
ماهو لو عارف المشكلة فين بالظبط كنت حلتها لكن المشكلة انى مش عارف من ايه :]
مافيش طريقة اقدر اوصل بيها لسبب المشكلة

انا عارف انك متعرفش فين المشكلة والا مكنتش سألت بس انا برضه قولتلك كل حاجه ممكن تعملك المشكله دي :) جرب حلول منها بقي

M@hmoud 13-11-2019 01:43 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد منتصر (المشاركة 5374766)

انا عارف انك متعرفش فين المشكلة والا مكنتش سألت بس انا برضه قولتلك كل حاجه ممكن تعملك المشكله دي :) جرب حلول منها بقي

شكرا ها حاول ادور على حل

elbattawy1st 13-11-2019 01:56 PM

موضوع dc له اسباب كتير جددددددددددددا طيب انت مفروض تعمل ايه تحدد كل الاسباب دى و تبدا تجرب سبب سبب هتقولى ازاى يعنى هقولك مثلا :

1 - فى الاغلب بيكون مشكله Agent Server:
هتروح و تدور على Agent على نت و يفضل تدور فى مواقع اجنبيه و متستناش حد يجبلك حاجه من الاخر.

2 - شاكك فى داتا بيز:
يبقى تروح منزل داتا بيز تانيه من على نت يكون ناس مشكره فيها فى تعليقات او تاخد داتا بيز من حد تبعك معرفه و
طبعا مع كلينت اكيد و تجرب و تشوف dc راح ولا لاء لو راح يبقى كدا مشكله داتا بيز ساعتها بقى ترجع داتا بيز
بتاعتك لو هى تهمك و تشوف ايه اخر حاجه عملتها مثلا.

3 - مشكله فى كلينت ساعات بيكون حاجات فى NavMesh ناقصه :
طبعا هيبان معاك بعد ما تغير داتا فى خطوه الا فوق دا برده بيكون سبب من الاسباب.

4 - ساعات بيكون من فلتر:
هتروح موقف فلتر الا عندك و تجرب اى فلتر تانى من الا على نت او من اى حد من صحابك ساعتها هتعرف
مشكله من فلتر ولا ايه بالظبط.

5 - ساعات بيكون من ملفات سيرفر:
هتروح منزل مثلا ملفات سيرفر بتاعت HamzaFigo دى انا مجربها
بنفسى و شغاله و تشوف مشكله هتتحلل ولا لاء.

6 - تتاكد ان نت عندك كويس:
دى سهله ممكن تخلى حد من صحابك يجرب معاك و يشوف لو فى dc عنده ولا لاء او تتاكد عن طريقك بقى ان
نت تمام و مفهوش مشاكل :Emoji23::Emoji23::Emoji23:.

7 - واخر حاجه خالص لو دنيا تمام و لسه مشكله موجوده:
مش قدامك غير اتك تغير vps و تجيب من حد تانى و تشوف بس خطوه بتكون صعب جدا ان هى تكون مشكله
dc الا بيحصل عندك فى سيرفر.

**** انا حاولت اجمع لك مشاكل الخاصه ب DC بس دا على حد علمى مش اكتر يعنى ممكن يكون فى اسباب تانيه
بس انا مش فاكر :Emoji8::Emoji8: بس ان شاء الله لو عملت check على كل سبب من الاسباب
الا انا قولت عليها فوق مشكله هتعرفها منين و بالتالى هتنحل و بالتوفيق ان شاء الله.

محمد منتصر 13-11-2019 02:01 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة elbattawy1st (المشاركة 5374772)
موضوع dc له اسباب كتير جددددددددددددا طيب انت مفروض تعمل ايه تحدد كل الاسباب دى و تبدا تجرب سبب سبب هتقولى ازاى يعنى هقولك مثلا :

1 - فى الاغلب بيكون مشكله Agent Server:
هتروح و تدور على Agent على نت و يفضل تدور فى مواقع اجنبيه و متستناش حد يجبلك حاجه من الاخر.

2 - شاكك فى داتا بيز:
يبقى تروح منزل داتا بيز تانيه من على نت يكون ناس مشكره فيها فى تعليقات او تاخد داتا بيز من حد تبعك معرفه و
طبعا مع كلينت اكيد و تجرب و تشوف dc راح ولا لاء لو راح يبقى كدا مشكله داتا بيز ساعتها بقى ترجع داتا بيز
بتاعتك لو هى تهمك و تشوف ايه اخر حاجه عملتها مثلا.

3 - مشكله فى كلينت ساعات بيكون حاجات فى NavMesh ناقصه :
طبعا هيبان معاك بعد ما تغير داتا فى خطوه الا فوق دا برده بيكون سبب من الاسباب.

4 - ساعات بيكون من فلتر:
هتروح موقف فلتر الا عندك و تجرب اى فلتر تانى من الا على نت او من اى حد من صحابك ساعتها هتعرف
مشكله من فلتر ولا ايه بالظبط.

5 - ساعات بيكون من ملفات سيرفر:
هتروح منزل مثلا ملفات سيرفر بتاعت HamzaFigo دى انا مجربها
بنفسى و شغاله و تشوف مشكله هتتحلل ولا لاء.

6 - تتاكد ان نت عندك كويس:
دى سهله ممكن تخلى حد من صحابك يجرب معاك و يشوف لو فى dc عنده ولا لاء او تتاكد عن طريقك بقى ان
نت تمام و مفهوش مشاكل :Emoji23::Emoji23::Emoji23:.

7 - واخر حاجه خالص لو دنيا تمام و لسه مشكله موجوده:
مش قدامك غير اتك تغير vps و تجيب من حد تانى و تشوف بس خطوه بتكون صعب جدا ان هى تكون مشكله
dc الا بيحصل عندك فى سيرفر.

**** انا حاولت اجمع لك مشاكل الخاصه ب DC بس دا على حد علمى مش اكتر يعنى ممكن يكون فى اسباب تانيه
بس انا مش فاكر :Emoji8::Emoji8: بس ان شاء الله لو عملت check على كل سبب من الاسباب
الا انا قولت عليها فوق مشكله هتعرفها منين و بالتالى هتنحل و بالتوفيق ان شاء الله.

الله ينور عليك هو ده اللي بحكي فيه من بدري :Emoji12:

mahmoudtarekmahmoud 13-11-2019 06:16 PM

هوا اية الفلتر دا

الساعة الآن 10:15 AM.