الموقع العربي الاول للعبة Silkroad Online

الموقع العربي الاول للعبة Silkroad Online (https://silkroad4arab.com/vb/index.php)
-   Feronia (https://silkroad4arab.com/vb/forumdisplay.php?f=52)
-   -   تضخم اسعار الايتمات legend دجرى 13 اللــبـس و الاسلحه (https://silkroad4arab.com/vb/showthread.php?t=458816)

Hani 21-10-2012 04:29 PM

تضخم اسعار الايتمات legend دجرى 13 اللــبـس و الاسلحه

بصراحه .... انا لاعب جديد فى سيلكرود واعانى من ارتفاع الاسعار فى نورما فبل وبعد الدمج .. وكل ما اعرف انه اسعار الايتمات كانت رخيصه فى السابق بمعنى مقارنه الدجرى 13 ( الاحدث الان ) و دجرى 12 فى الوقت السابق عندما كان هو الاحدث - كما واعتقد انه الايتمات اسعارها ارخص فى السيرفرات الاخرى ...

ورايت افتح هذا الموضوع للنقاش و التحليل و الاستفاده لكي نصل معا الى حل جماعى فى خفض اسعار الايتمات فى سيرفر نورما ( كفرد واحد لا استطيع عمل شىء ) مع الاحترام لجبيع الاشخاص فى نورما اللذين يقمون بالبيــع بنسبه اكثر مما يقومون بعمليات بالشراء

مثلا : سعر staff legend دجرى 13 زائد + 12 يصل الى 30 بليون الى 40 بليون او 2500 سيلك
اي لبس set hand head chest دجرى 12 +12 ( دجرى13 زائد + 5 ) قد يصل الى 6 بليون جولد .... هل يوجد تضخم فى الاسعار ( الايتمات دجرى 13 اللــبـس و الاسلحه ) بعد دمج سيرفر مارس ونورما ما هى الاسباب فى رايك ...... هل هذا هو نفس السعر عندما كان الدجرى 12 ( نفس المواصفات ) اعلى شىء فى الجم

• هل بسبب العرض اقل من الطلب وندره المنتج ( الايتمات دجرى ++++ 13)
• هل السعر مناسب وطبيعى لك بسسب نزول دجرى 13 ( وهو الاحدث حتى الان )
• هل بسبب انه يوجد ناس دفيعـــه ( يمكنها الشراء باي مبلغ ... حتى لو كان غير منطقى ومبالغ فيه )
• هل اتعقد ان اسعار الايتمات اسعارها ارخص فى السيرفرات الاخرى .. مقارنه بنفس الايتمات فى سيرفر نورما
• هل الجشع والطمع سبب رئيسى فى زياده الاسعار
• هل الحاجه الى الماديه

• هل غلاء الايتمات ( اللبس و الاسلحه ) نتيجه فشل التبليــص و وصعوبه الوصول بالتيتم الى +12 وستخدام الكثير من البروف proof

• هل انت بائع اكثر .. ام مشتىرى وما هلى النسبه % ... ام انت محايد لا تشترى ولا تبيع
• هل بسبب ان كثيرين من اللاعبين تركوا سيلكرود وبيقوموا ببــيع الشخصيات و الايتمات على حده ومنفرده
• هل غلاء الاسعار بسسب كل النقاط السابق ذكرها
• اخرى

ما هى الحلول فى رايك اللتى تساهم فى خفض اسعار الايتمات اذا كانت غير مقبوله لديك

مشاركاتكم ورايكم يهمنى واتمنى ان يهم الجميع فى نورما

اختـــــلااف الـــــرأى لا يفســد للود قضــــــيه

اخوكم هانى

Sky_AnGel 21-10-2012 04:31 PM

فعلا الاسعار غالية جدا ومشكلة عدد لعبين بيقل اصلا مش فى سرفر بس لا دة فى لعبة كلها

حاجة غريبة وملهاش حل

Hani 21-10-2012 04:52 PM

عزيزى واخى الكريم

اتمنى وارجوا تعطينا رايك فى الاسئله خصوصا انك من اكثر الاشخاص خبره - رايك يهمنا جميعا
كل مشكله ولها حل الاستفاء هذا وارائكم من المؤكد ينتج لها حلول خصوصا اذا قمنا بفرز وتحليل الاراء ووضعنا يدنا على اساس المشكله اين هى

كلى رغبه من الجميع فى المشاركه و ابداء الرأى مهما كان وهذا للاستفاده و التفاعل فى الموقع و الخروج بحل ونتيجه

يمكن للجميع المشاركه بوضع % نسبه مئويه لجميع الاسئله المطروحه

inferno7676 21-10-2012 05:34 PM

من رئي ان الاسعار مش في هذا السيرفر بس كل السيرفرات كذا اسعارها و الاختلاف بينها شي بسيط فقط ,,

و السبب الرئيسي

new alchemy system

ايوا بالظبط نظام الكمياء الجديد ,, سعر البروف ستون ليجيند لــ D13 ما بين 800 ~ 1000 مليون ,,

يعني على سبيل المثال اذا جيت انا و حبيت اعمل شويت بلاسات على السلاح الي عندي ووصلته الى +12 ,, اكيد راح ابيعه بــ40B و يمكن اكثر ! ,, لان في كل محاوله او خلينا نقول في كل 15 ثانيه انا اصرف 1B عشان اوصل سلاحي +12 ,, طبعا حط فشل المحاوله او نجاح المحاولة في عين الاعتبار !!

انا لعبت على سيرفر Taurus

و حالين انتقلت الى سيرفر Corvus

و الاسعار هيه هيه مع اختلافات بسيطة فقط ,,

-----

على فكرة نظام الكيمياء الجديد فقط لــ D12 and D13 ,, و هم الاثنين الي اسعارهم مرتفع بس

يعني لو ترجع لــ اساس المشكلة ,, اساسها شركة JoyMax !!

و على كذا بدل ما نعمل نقاش و نهايتة موضوع مغلق ,, نكتب رسلة فيها مطالبة باعادة النظام القديم للكيمياء ,,

سلاااااام

MohandMomo 22-10-2012 02:03 PM

hmm yes i know weapons and item.s 5alyen

Hani 23-10-2012 09:12 AM

[]اخى الكريم inferno7676

اقتراحك وارائك ممتاز وعاجبتــــى – انت ضفت رؤيا اكثر لنا " يسلم يمناك – صحيح انك جديد بس دمااااغ

واضيف على فكرتك ومشروعك شىء بسيط

انت تتفق معي ان الشركه شركه ربحيه ( وليست جمعيه تعاونيه ) تهمها الماده بالدرجه الاولى وهذا مو عيب – اذا قررت ان نكتب رسلة فيها مطالبة باعادة النظام القديم للكيمياء

اقترح ان لا تكون بصيغه الاموار او الشكوى ( لن تجدى نفعا ولن يقبل )
انما تكون بصيغه ايجايه ومحفزه

اقترح مثلا
عند بدايه كل ايفنت ( الحدث event – ان تقوم الشركه بدعم الحدث وذلك عن طريق خفض اسعار الايتمات الخاصه بالحدث ( الايفنت ) - كمثال حاليا يوجد حدث 10% نسبه زياده للكيمياء او 20 % او30 - ما فايدتها اذا كانت اسعار البرووف Proof غاليه نسبيا وثابته على 32 سيك - خصوصا ان الايفنت 10% حظ لا يفى ولا يصل للحد الادنى من برغابات اللاعبين و اعملاء
بمعنى تعلن عن منتج ما " زيت مثلا " وتخلى سعره ثابت فى السوق النتيجه نفس كميه البيع انما لو الاعلان مدعوم بخفض السعر فى السوق تكون البيع اكثر

اتمنى من الجميع المشاركه فكره بسيطه تنتج منها مشاريع كبيره [/RIGHT]

X-T!GeR 23-10-2012 11:38 AM

حاجة رخمة -_-

Angel_Wizzy 23-10-2012 11:39 AM

الفكره كلها ان ناس كتير سابت سيلك رود دا اولا ثانيا انت تعمل D13+12 و Staff كمان دا معجزه لانه بيتصرف عليه سيلك كتير غير كدا الطلب قل اوى ع الايتم اصلا صعب انك تلاقى حد بيشترى

وكمان لاحظ ان D14 داخل علينا وكله عاوز يظبط ايتم جامده على اد ما يقدر علشان يعرف يظبط فى D14 يعنى اصبر كدا لما ينزل الليجند الجديد واتفرج على اسعار ايتم D13 هتلاقيها برخص التراب زى D12 كدا

العمليه مش مسأله جشع ولا طمع لان الايتم غاليه فى كل السيرفرات مش عندنا بس ودى مشكله الشركه بسبب نظام الكميا الجديد بس هنعمل ايه ؟؟

انا ب النسبه ليا الحل اللى بعمل بجيب ايتم نضيفه وبشتغل عليها انا احسن ماشتريها على الاقل يوم ماهصرف عليها هيكون ربع التمن اللى هشتريه بيها ...

الموضوع جميل ... ومفتوووووح للنقاش ....

Hani 31-10-2012 01:03 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Angel_Wizzy (المشاركة 4388800)
الفكره كلها ان ناس كتير سابت سيلك رود دا اولا ثانيا انت تعمل D13+12 و Staff كمان دا معجزه لانه بيتصرف عليه سيلك كتير غير كدا الطلب قل اوى ع الايتم اصلا صعب انك تلاقى حد بيشترى

وكمان لاحظ ان D14 داخل علينا وكله عاوز يظبط ايتم جامده على اد ما يقدر علشان يعرف يظبط فى D14 يعنى اصبر كدا لما ينزل الليجند الجديد واتفرج على اسعار ايتم D13 هتلاقيها برخص التراب زى D12 كدا

العمليه مش مسأله جشع ولا طمع لان الايتم غاليه فى كل السيرفرات مش عندنا بس ودى مشكله الشركه بسبب نظام الكميا الجديد بس هنعمل ايه ؟؟

انا ب النسبه ليا الحل اللى بعمل بجيب ايتم نضيفه وبشتغل عليها انا احسن ماشتريها على الاقل يوم ماهصرف عليها هيكون ربع التمن اللى هشتريه بيها ...

الموضوع جميل ... ومفتوووووح للنقاش ....

اخى الكريم
اولا : اجمل من الموضوع الحالى المفتوح للنقاش - وهو مشاركتك القيمه ( بدون مبالغه ) سواء لى او للاخرين كما ان رايك اوحى لى بموضوع اخر للنقاش - وسيكون قريب فى المنتدى

ثانيا :
توجد نقطه واحده قد اختلف معاك فيها - ولكي ارد سواء بالاتفاق او الاختلاف معك فى الرأى عليها نتقصنى معلومه ... احتاج منك رد عليها من فضلك وهى
لو عندك سلاح staff D13 + 0 كم تحتاج عدد Roof لكى ينجح معاك ويصبح D13 +12
العدد توقعى مابين كم اقل ( حظ تمام ) ...... عدد واكثر عدد ..... ( ونحس )

MR_LM_MoMo 31-10-2012 04:14 PM

:welcome(1):عنـدكـ ـ حـ ـقـ وللـ ـه

aymanok 31-10-2012 05:40 PM

ده كده الحاجه رخصت اوي الايتم يوصل لي 6 بيل ده كان اي حته D12 +12 ب 10 بيل و staff D12 +12 كانت ب 13 بيل وانت طالع منهم لله الحرميه هما الي نزلو اسعار الحاجه :saddest:
ربنا معاكو

Angel_Wizzy 02-11-2012 05:34 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Hani (المشاركة 4401424)
اخى الكريم
اولا : اجمل من الموضوع الحالى المفتوح للنقاش - وهو مشاركتك القيمه ( بدون مبالغه ) سواء لى او للاخرين كما ان رايك اوحى لى بموضوع اخر للنقاش - وسيكون قريب فى المنتدى

ثانيا :
توجد نقطه واحده قد اختلف معاك فيها - ولكي ارد سواء بالاتفاق او الاختلاف معك فى الرأى عليها نتقصنى معلومه ... احتاج منك رد عليها من فضلك وهى

فى البدايه انا بشكرك بس كل اللى بعمله لمصلحه السرفير اولا والمنتى ثانيا ودا بحكم واجبى

ثانيا بقى بالنسبه لو حظك كويس فى Proofs انا طلعت اتيم D13+12 ب 17 Proofs وعلى ما اعتقد لو حظك وحش اوى اوى اوى اوى هتطلع +12 ب 30 Proofs واحسبها

Angel_Wizzy 02-11-2012 05:40 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Hani (المشاركة 4401424)
اخى الكريم

ثانيا :

فى البدايه انا بشكرك بس كل اللى بعمله لمصلحه السرفير اولا والمنتى ثانيا ودا بحكم واجبى

ثانيا بقى بالنسبه لو حظك كويس فى Proofs انا طلعت اتيم D13+12 ب 17 Proofs وعلى ما اعتقد لو حظك وحش اوى اوى اوى اوى هتطلع +12 ب 30 Proofs واحسبها

Hani 03-11-2012 09:10 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة aymanok (المشاركة 4401851)
ده كده الحاجه رخصت اوي الايتم يوصل لي 6 بيل ده كان اي حته D12 +12 ب 10 بيل و staff D12 +12 كانت ب 13 بيل وانت طالع منهم لله الحرميه هما الي نزلو اسعار الحاجه :saddest:
ربنا معاكو

اخى الحبيب -

كلامك عن متوسك الاسعار صحيح ونتفق معك فى الراي -

ما اقول الجميع - انما الاغلبيه يتفقوا ان الاسعار عاليه وانت تقول رخيصه
اعتقد ( اذا انا لم اكن مخطىء ) - انت بتقارن بين اسعار الايمات نفسها فى فتره متقاربه - 3 - 4 اشهر

اما انا كان موضوعى بين فتره طويله - بمعنى على سبيل المثال للتقريب
الان افضل سلاح STAFF D13 + 12 يصل 30 - 40 بليون

هل ؟
عندما كان STAFF D12 +12 فضل سلاح قبل نزول الديجرى 13 هل كان نفس السعر الحالى للسلاح d13 +12

هذه هى مقارنى اللتى اعنيها

moha2x 03-11-2012 09:29 AM

بسم الله الرحمن الرحيم

انا حئولك الخولاصه

لعيبه سرفر مرس وميرسى كول واحد ابل ما السرفر يتجمعو على بعض محدش كان يعرف الأسعار فى السرفر التانى وهكذا كانو بيحسبو اى سرفر تانى اهبل مسلن سرفر مرس بيحسب سرفر ميرسى اهبل
وميرسى بيحسب سرفر مرس اهبل عشان كدا الاسعار غليت عشان اما حد بيبيع حاجه التانى ميعرفش سعرها ايه الى كان فى سرفر تانى فا بيشوف كولو واقف بسعر واحد فا بيشترى وخلاص فا السعر بيسبت فى الأيتم لحد اما بينزل وحده وحده ودى نتيجه الناس الهبل الى بيشترو حاجه غليه من الأول فا الثمن بيسبت على الايتم فا كولو اكيد حيبيع بنفس التمن

دا رأيى وانا اديم فى الجيم من زمان .. شكرا ..

الساعة الآن 04:42 PM.