29-05-2010, 12:34 PM
|
#15
|
|
• الانـتـسـاب » Feb 2010
|
• رقـم العـضـويـة » 67628
|
• المشـــاركـات » 494
|
• الـدولـة »
|
• الـهـوايـة »
|
• اسـم الـسـيـرفـر »
|
• الـجـنـس »
|
• نقـاط التقييم » 10
|
|
|
الحلقة الرابعة
القعدة قعدة ستات
رجع خالد مع أصحابه من السينما وهم يدخنون السجائر ويضحكون بصوت عالي ويعلقون على الفيلم الذي شاهدوه..
ودار هذا الحوار
احمد: بصراحة فيلم جامد موت.. ولاّ العربية اللي البطل كان راكبها دي ييجيلها بنص مليون جنيه
خالد: ياعم هي العربية بس؟ شفت الفيلاّ ولاّ الشالية اللي كانوا بيصيّفوا فيه؟ انا مش عارف العالم دي بتجيب الفلوس
منين؟
احمد: مش كان الواحد طلع لقى عنده اب متريّش كده بدل الفقر اللي احنا فيه؟
فرد خالد بضيق: انا عارف ايه البخت ده ياعم ده الواحد كل ما يشوف مسلسل ولا فيلم يلاقي الحوارات بتاعة الفيلل
والقصور كأن دي بلد تانية مأجّرينها
احمد: لا وييقولولنا ذاكروا وموّتوا نفسكم في الثانوية العامة.. علشان تدخل الجامعة وتقعد تذاكر كمان 4 او 5 سنين
وبعدين تقعد جنب والدتك تقشر بصل.. طيب ما نقشره من دلوقتي احسن
فقال خالد بانفعال: والله العظيم كل ما اقول ح أذاكر وابطل تكبير الدماغ ده اقول وأخرتها ايه يعني؟ وايه الفايدة؟ بلا وجع
قلب ياعم
احمد: لا وكمان مطلوب منك لما تتخرج انك تتجوز وتفتح بيت ده على اساس انك اصلا ح تكون اشتغلت وبتقبض ألفين
جنيه كمان.. يعني ممنوع ولا واحد يتجرأ دلوقتي ويفكر يحب ولا يتجوز.. ويقولّك يا عم حوار الجواز العرفي ده انتشر
لية؟ العالم دي مش حاسة بحاجة ولا بيهرّجوا؟
رد خالد باحباط شديد: خلاص ياعم احمد.. نكدّت علينا.. يالاّ انا مروّح أحسن أبويا زمانه بلغ البوليس!! سلاااااااام
*******
استقبله والده بقلق عاصف وغضب عارم: كنت فين ياباشا؟ كان مفروض ترجع من 3 ساعات وزيادة
استعد خالد لتأليف كذبة جديدة وقال ببراعة: معلش يابابا اصل مدرس الكيمياء اتأخر وبعدين بعد ما جه قسّمنا
مجموعتين وانا كنت في التانية وبعدين
أنقذته أمه من براثن أبيه وقالت: خلاص ياحبيبي ربنا يعينك.. اكلك جوة في المطبخ.. كل وادخل نام وح اصحيك الفجر
تذاكر شوية
لم يضيع خالد الفرصة واطلق ساقيه للريح وترك امه تواجه البركان وحدها
*******
الأب: والله العظيم ياسعاد الولد ده لو باظ يبقي دلعك فيه هو السبب
فردت باستكانة: هوّ احنا عندنا غيره ياابو خالد؟ ربنا يخليهولك.. ده راجلنا وسندنا من بعد عمر طويل لك يااخويا.. وبعدين
ماهو مموّت نفسه في الدروس والسهر اهو.. حيعمل ايه تاني؟
لم يرد.. وتركها ودخل غرفة نومه.. فدخلت وراءه وابتسمت لتلطيف الجو استعدادا لالقاء قنبلة جديدة: ربنا يخليك لينا
وتشيل ولاده وولاد سلمى وملك كمان
فرد بحزن وشرود: سلمى
وجدتها الفرصة المناسبة لتطلب طلبها: مالك سهّمت كده ليه؟.. بكرة ان شاء الله تتجوز وييجيلها عدلها وتفرح بولاد
ولادها.. بس هي لو تخرج وتشوف الدنيا يمكن العريس ييجي.. انت مش بتشوف البنات عاملين ايه في نفسهم
علشان يتجوزوا.. عارف سعاد اللي في العمارة اللي جنبنا؟ حِنّتها بكرة ومامتها عازمانا انا وسلمي وملك.. اصل
القعدة كلها ستات وبنات بس.. عارف
قاطعها بغضب: كفاية ياسعاد.. انتي عارفة اني مش باحب ادلل على بنتي علشان تتجوز.. ده رزق ربنا كاتبه باليوم
والساعة مش محتاج اننا نلف على الافراح علشان نجيبه
فردت عليه بتوسل: ياسيدي ادينا بنسعى للرزق ده!! وبعدين أهي فرصة البنت تخرج شوية بدل الحبسة اللي هي
فيها دي على طول.. علشان خاطري يا محمود ما ترفضش لو صحيح انا غالية عندك
رد باستسلام وهو يستعد للنوم: خلاص انتو أحرار اعملوا اللي تعملوه.. تصبحي على خير
طارت فرحا بموافقته التي انتزعتها منه وذهبت الى غرفة سلمى التي وجدتها تقرأ وقالت لها: سمسمة بابا وافق اننا
نروح حِنّة سعاد بكرة
فدق قلب سعاد لعرض امها لأنها تعلم توابعه وردت بقلق: معلش ياماما انتي عارفة اني مش باحب اروح افراح.. روحي
انتي وملك
هبط قلب الام في قدميها لرفض ابنتها بعد كل ما فعلته: ليه بس يا حبيبتي؟ اهو نغيّر جو البيت شوية وبعدين القعدة
كلها بنات مفيش رجالة مش عاوزة تروحي ليه؟
فعضت سلمى على شفتيها ولم تستطع ان تخبر امها كم تجرح كرامتها ونفسيتها في مثل هذه القعدات الحريمي
وردت باستكانة: اصلي ياماما ما اعرفش العروسة اوي وبعدين
فتوسلت امها اليها وهي تعلم سبب رفضها وقالت: علشان خاطري ياسلمي والدة العروسة اتحايلت عليّا.. يرضيكي
اكسفها؟ لو ليّا خاطر عندك روحي معايا وبعدين انتي عارفة المفعوصة ملك بتتعبني قد ايه في الخروج.. علشان خاطر
ماما ياسمسمة
ردت سلمى باستسلام بعد كل هذا الحصار: خلاص ياماما.. ح اروح معاكي بكرة ان شاء الله
|
|
|