|
• الانـتـسـاب » Jul 2010
|
• رقـم العـضـويـة » 71993
|
• المشـــاركـات » 8,274
|
• الـدولـة » El - Giza
|
• الـهـوايـة » NET \ Europe Football \ Pes13 \ Silkroad4Arab
|
• اسـم الـسـيـرفـر » No Server
|
• الـجـنـس » Male
|
• نقـاط التقييم » 158
|
|
|
(*•.¸(`•.¸ يـومـيــات أســـلام وأصـحـابــه ( الجـزء الـثـانـى ) ¸.•´)¸.•*)
عفوا ,,, لايمكنك مشاهده الروابط لانك غير مسجل لدينا [ للتسجيل اضغط هنا ]



To :-
Silkroad4AraB

- أعزائى الزوار , وأحـبائى الاعضاء .
- أهلا بكم فى الجزء الـثــانى مـن :-
(*•.¸(`•.¸ يـومـيــات أســـلام وأصـحـابــه ¸.•´)¸.•*)
- يمكنك متـابعه الجـزء الاول مـن هـنـا :-
عفوا ,,, لايمكنك مشاهده الروابط لانك غير مسجل لدينا [ للتسجيل اضغط هنا ]
- وأرجـو أن تـستمتعو بـالجزء الـثـانى وأن يـنال اعـجابكـم .

- الجـزء الأول كـان بـنفس عنوان الموضوع !!
- أمـا الجزء الـثانى سـيكون عنوانه :-
" تـغــيـرات واضـحـه "

- تـوقـفـنا فـى الجزء الـسـابق , لمـا الاستاذ أتفق معاهم على أنهم هيخدو درس على واحد قريب منهم وأنهم مش هيعملو مشاكل !.
- الـيوم الـتالى فـى المدرسه .
الاسـتاذ : أسـلام عـلاء محمد , تـعالـو .
التـلاته : حــاضــر !!
الاسـتاذ : الدرس النهردا الساعه 6 .
علاء : تـمام ^-^ , الميعاد كويس .
- وأتـفقو عـلى المكان الى هيتقبلو فـيه .
والـساعه 5:55
ووصــل محــمد .
والسـاعه 6:02
ووصـل الاسـتــاذ
والـساعه 6:13
ووصــل أسلام وعـلاء !!
الاسـتـاذ : يـابنى أنت ديما كده مـتأخر !؟
مـفـيش فى مره تلتزم بمواعيدك !؟
علاء بنداله : ده أسلام !! , نص ساعه بيلبس , ونص ساعه بيسرح شعره , وربع ساعه أستراحه 
أسلام : معلش يا أستاذ أعسرنى , أقصد أعزرنى 
الاستاذ : ماشى !! , يـلا عـشان مـتأخرين .
- وفضلو ماشيين لحد ما وصلو البيت , وتقريـبا فى نفس المنطقه بتاعه اسلام وعلاء .
طلـعـو الـبيت الدور الـتـانى .
محمد : أيـه ده !! الاستاذ قال اننا هناخد عند ولد مش عند بنت !! ولوحديها !
علاء : أيوه صح دى بنت ^_^ , بس أنا حاسس انى شفتها قبل كده 
أسلام : وأنـا كمان والله يا علاء !!
محمد : الـحــق !!!ويمـهس لأسلام , دى نـور بـتاعه مدرسه أبتدائى !!
( نـور بنت جميله جدا جدا ومحترمه , والحب الأول والحقيقى لأسلام , وحاول كتير يكلمها أو يوصلها ولكنه مش عرف ! وقعد سنتين بيحاول ولكنه فشل !)
أسلام هامسا لمحمد : لا ياعم مش هيا !! نور مكنتش محجبه ! , بس فيها شبه منها ! .
محمد : ماهى فى 3 أعدادى , وكبرت فا اتحجبت !!
علاء : أيوه يا عم هـيا !!
- والاسـتاذ بيكلم نور ومش مركز معاهم ولا سامع الى بيقولو
الاستاذ : أحب اعرفكم بزملتكم نــور .
الاستاذ : أسلام , علاء , محمد !
- أسلام أول ما سمع أسمها أتـأكد انـها هـيا
- وخلص الدرس وأسلام متنح ومكنش قادر يشيل عينه من عليها ومستغرب فى نفس الوقت !!
- بعد أنتهاء الدرس وهما مروحيــن البيت
محمد : سبحان الله يـا أخـى !! بقالك سنتين بتجرى وراها عشان تبصلك بس , وشوف الصدفه ! , أنك تبقى معاها فى نفس الدرس وعندها فى البيت , والغريبه أنك مكنتش موافق اصلا على الدرس ده !!
تفتكر ربنا بعتك ليها !؟
اسلام : أنا مش عارف ومش فاهم أى حاجه يا محمد , أنا من بين كل البنات الى عرفتها , حبيت نور دى بجد .
علاء : طيب أحنـا لازم نعمل حاجه تخليها تعرفك , وأنت عليك الباقى !.
أسلام : من الحصه الجايه , هيبقى فيه تخطيط ودقه وتنفيذ
محمد : شكلك فاهم يا نصه ^-^
- الــيوم الـتـالى فـى المدرسه .
أسلام : أنـا مش قادر أتخيـل أنها معايا فى الدرس , أنا منمتش من أمـبارح !!
علاء : يـا قلبى !! , تصدق صعبت علـيا !!

محمد : هدير بتشورلك هناك اهـى .
أسلام : فكك مـنها , هبقى اشوفها عاوزه ايه بعدين .
محمد وعلاء بتعجب ! : طـيب
- وبعد المدرسه لـعـبو بـلاى ستيشن كالعاده !
وعدا 3 أيـام أسلام ميكنش بينام فيهم
وكان بيفكر على طول فى نور , وأزاى يلفت نظرها ليه , ويتعرف عليها
- وجـيه يـوم الدرس , وهما لسه فى المدرسه !!
فـى حـصه دراســات .
الاسـتاذ : وتتميز مصر بصناعه القطن وهوا من أجود انواع القطن فى العالم !!
أسلام : عندك أفكار تلفت نظر نـور لـيا !؟
محمد : أنت تحاول تلفت نظرها بخفه الدم والهزار والذى منه !!
أسلام : يابنى انا أول ما هشوفها هتنح كالعاده ومش هعرف اقول حاجه !!

محمد : طيب خد دى وأدعيلى !!
أسلام : ربنا يستر .
محمد : أنت هتعود فى الكرسى الى قدامها بالظبط !! , وهتودى رجـلك من تحت الطربيزه لرجلها , وتحط رجلك على رجـلها وكـأنك مش قاصد ^-^ , سـعـتها هتتكسف تقول للأستاذ وتسكت وكأن مفيش حاجه !! , بس هتبقى بدايه تاخد بالها منك حتى لو حاسه انك رخم , بس تحطك فى دماغها , وبعد ما تتعرفو هتعرف انك مش رخم ولا حاجه !! بس المهم تبقى فى دماغها .
أسلام : والله أنا حاسس أنى هروح ورا الشمس بسببك !!
محمد : لا متخفش !! , أحنا هناخد الدرس بـليل

الاسـتاذ : أنـتو بـتقولو ايـه لـبعض !!؟
أسلام : ده انـا بقولو أن اللحاف الى بيستغطى بيه ده جوده مصريه بريفكس .
الاستاذ : وزاى ما قولنا أن مصر الدوله الاولى فى صناعه القطن فى افريقيا .
- بعد أنتهاء الحصه وفى الفسحه .
أسلام : خد يا علاء جنيه اهه , أنزل عند عم محمد هاتلى كيس شيبسى بالجبنه وشكولاته لونها بنى وبسكويت لمبادا , وهاتلك حاجه بالباقى !
محمد : هاتلى حاجه بالجنيه بتاع أسلام ^_^
علاء : حاضر !! , ومش هنسى الباقى .
- وبعد انتهاء المدرسه , ومحمد رايح لأسلام عشان يروحو الدرس .
محمد : أزيك يا طنط أم أسلام , خلى أسلام يلبس عشان نلحق الدرس ^-^
أم أسلام : أسلام راح من شويه يا محمد
محمد متعجب !! : مقليش يعنى ؟ , طيب انا هعدى على علاء ونروح مع بعض .
ووصل محمد عند بيت علاء .
محمد : يـا علااااااااااااااء , يــا علاااااااااااااء , يـا علااااااااااااء
علاء : أيــوه يـاعم المـسحراتـى , نزلك أهــو !!
علاء : يـلا بـينا نعدى على أسلام , عشان منتأخرش
محمد !: عديت عليه , مامته قلتلى انو راح من شويه !!
علاء : عـلى فكـره أسـلام مـتغير مـن ساعه ما شاف نور , فـاكر لما هدير كانت بتنادى عليه , وهوا قالنا سيبوكو منها دلوقتى , الاول كان بيروحلها على طول !!
وأول مره ينزل بدرى ويروح الدرس .
والغريب انو مبقاش يرخم على استاذ الرياضيات زاى الاول , وبيقول انو مش بينام
محمد : مـانا أكيد واخد بـالى .
ووصـلوا للشارع بتاع الدرس , لقو أسلام قاعد على عربيه قدام البيت .
محمد : أيـه يا عمونا , وصلت من بدرى !؟
اسلام : لا من شويه , أصلى روحت مشوار انا وصحابى فا لقتنى هبقى قريب من الدرس قلت اخد الكتب واطلع من بره بره ^-^
علاء : لا مصدقك ^-^ .
والاسـتاذ وصل على أول الشارع فى معاده .
الاسـتاذ : السلام عليكم ورحمه الله
التلاته : وعليكم السلام ورحمه الله
الاستاذ : غريبه !!, بـقالى 3 سنين بديكو دروس وأول مره تيجو بدرى !!
أسلام : أصلى جايب كوتشى جديد , فا قلت أنزل بدرى الينها شويه ^-^
محمد : هيا أيـه دى الى تلينها 
أسلام : الكوتشى يـا عم , دايما تفهم غلط كده !!
الاستاذ : طيب يلا نطلع عشان منتأخرش .
- وبعد ما طلعو , أسلام قعد فى وش نور وجنـبيه محمد وبعد كده علاء .
والاسـتاذ قعد جنب نور .
الاستـاذ : الواجب يا شباب !!
أسلام : أتفضل يـا أسـتاذ , وهوا متنح لنور ومبتسم ^_^ .
الاستاذ : برافو يـا أسلام , مش قلتلك خطك حلو قبل كده وانك لو اهتميت هتعمل واجب نضيــف !!
وكـتـبله الاستاذ لأول مره ( ممـتـاز ) و ( حـمار مـع مـرتبه الـبهائم ) 
- علاء ومحمد مندهشيـن !! , أسلام عمل واجب !؟؟
محمد هامسا لأسلام : يلا زاى ما أتفقنا !!
أسلام بخوف شديد : يقرب رجله ويقرب ويقرب ويقرب لحد ما رجـله لمست بـنطلون وعرف انو كده وصل , نزل شويه شعند صوابع رجلها وحط رجله على صوابعها , ولكـنها مـش عملت أى حاجه , ولا اندهشت حـتى !!
فـا عرف أن محمد كان عنده حق أنها هتتكسف تتكلم , ولكنه ظن أنها بتحبه هيا كمان فا مش مضايقه , وخد أعتباره على رأيـه !!
فا فضل حاطط رجله على رجلها مع حركه خفيفه , لكـنها مـش مستغربه ولا فى أى تعبير عليـها !!
زهق أسلام , فا راح متقل رجله شويه صغيره
الاسـتاذ : قـاى شيل رجلك يا حيوان , صـباعى أتـهرس !!!
ومحمد هـيموت على نفسه من الضحك 
أسلام : أيـه يامحمد مش تاخد بالك , لم رجلك شويه !!
وأبتسمت نور أبتسامه بسـيطه
الاسـتاذ : المهم أن الواجب تمام !!
أسلام : خلاص بقى يا أستاذ خـلينا هـنا , بلاش تدور على مجموعه جديده , هـنا قريب من بـيتنا !!
الاسـتاذ : قريـب من بيتنا بردو !!؟ مـاشى كـويس .
اسلام : بس فيه مشكله صغيره !!
الاستاذ : أيـه هـيا !!؟
أسلام : مـفيش بواب للعمــاره

هوا عم عويس عامل ايه صحيح !؟
الاستاذ : أبـعدو عـنه بس وهوا هيبقى كويس
أسلام : والله الواحد حاسس أنو مقصر معاه , المفروض نجيب كيلو برتقال يوسفى , وشفشق تـمر هندى , ونروح نزوره
الاستاذ : أسكت يا اسلام بدل ما اعورك !!
نـور بـفضول !! : هـما عـاملو أيـه فـيه !؟
- وحـكى الاسـتاذ لـنـور حكـايه سـنان عـم عويس الـبواب .
- فـضحكت نـور جـدا !!
أسلام : بس نـيتـنا كـانت خـير ^-^
نـور : بـصراحه أنـتو التـلاته مـشكـله 

- وبـكده الجـزء الـثـانى يـكـون خـلص ^-^ .
- وأنـتظرونى فى جزء ثـالث بـأذن الله
وهـنعرف أزاى أسـلام أتـعرف عـلى نـور , بعد ما فـشلت أول خطــه 
مـلحوظـه : الـقصه مـش عـباره عـن كوميديا فـقط !!
لا فـى الاجـزاء الـجـايه هتتحول مـن كوميديا لدراما وهـيبقى فـيها كـلام كـتـير
- والحـمد لله , مـفيش حرف واحد مـنقول , الـقصه كـلـها مـن تـألـيفـى ( والله اعلم بـما أقــول )
- يـارب يـكون الجـزء ده كـويس وحـلـو .
- كــان مـعــكــم
عفوا ,,, لايمكنك مشاهده الروابط لانك غير مسجل لدينا [ للتسجيل اضغط هنا ]
\\
//
عفوا ,,, لايمكنك مشاهده الروابط لانك غير مسجل لدينا [ للتسجيل اضغط هنا ]

Have Fun :)
|