الموقع العربي الاول للعبة Silkroad Online

الموقع العربي الاول للعبة Silkroad Online (https://silkroad4arab.com/vb/index.php)
-   بـعـيـدآ عـن سـيـلـك رود (https://silkroad4arab.com/vb/forumdisplay.php?f=73)
-   -   مساعده يا رجاله لو سمحتم (اللي يعرف مدرسه مبارك كول يدخل) (https://silkroad4arab.com/vb/showthread.php?t=110593)

Step_By_Step 14-06-2009 05:30 PM

مساعده يا رجاله لو سمحتم (اللي يعرف مدرسه مبارك كول يدخل)

انا عاوز اعرف كل المعلومات عن مدرسه مبارك كول الفنيه المهنيه الصناعيه بالقاهره

يعني

اماكنها في محافظه القاهره

بتقبل من كام

ايه نظامها

كل المعلومات عنها

ونبي متنسوش انا عاوز اعرف كل حاجه عنها

Step_By_Step 14-06-2009 07:40 PM

محدش بيساعد حد اليومين دول والله

bad world 14-06-2009 08:35 PM

بسم الله الرحمن الرحيم

الناس كلها متعرفش حاجة عن الموضوع ده دى بقى ولا تقولى ثانوى عام ولا صنايع ولا اى حاجة انا النهارده الموضوع ده عن مدرسة المانية فى مصر وفى كل المحافظات جميلة جدا وتنص على
مشروع مبارك كول للتعليم المزدوج

بدأ مشروع مبارك-كول بالجمعية عام 2000/2001 وهو يخدم قطاع التعليم الفنى والذى يتميز بالجمع بين الدراسة النظرية فى المدرسة والتدريب العملى فى المصانع. يشترك فى المشروع الجانب الألمانى متمثلاً فى الخبراء والجانب المصرى متثملا فى وزارة التربية والتعليم وجمعيا ت المستثمرين ورجال الأعمال فى المدن المصرية المختلفة.

يقضى الطلاب أربعة أيام اسبوعيا فى المصنع لتطوير مهاراتهم العملية والفنية ويقضون يومين فى المدرسة لدراسة المواد النظرية. يتم تطبيق هذا النظام بمدرسة "طلعت حرب الثانوية الصناعية المشتركة للنظام المزدوج (مبارك-كول). المجالات المتاحة بالمدرسة هى: ميكانيكا المصانع، الكترونى مصانع، وفنى صناعة ملابس جاهزة، مساعد فني إداري مصانع، مساعد فني شحن و تفريغ، فنى تبريد و فنى نجارة

مساعد فني معدات ثقيلة.

مساعد فني كهرباء للعمارة. ( برعاية هيئة التشييد والبناء)

مساعد فني أعمال صحية.

أهداف المشروع هى توفير العمالة الفنية الماهرة المدربة على أسس علمية ، وتوفير فرص عمل جيدة للشباب فى المصانع، وهذا سوف يؤدى بدوره الى الاستغناء عن استدعاء خبراء من الخارج لإصلاح و صيانة المعدات بالمصانع.

ودور الجمعية فى هذا المشروع هو تواجد الوحدة الإقليمية للتنسيقRUDS بها و الذى يقوم بمتابعة كل ما يتعلق بهذا المشروع من متابعة شئون الطلبة بالمصانع، التسويق للبرنامج، ومهام اخرى عديدة

الوحدة الإقليمية للتعليم المزدوج
RUDS
Click Here To See Our Presentation

نبذة عن البرنامج:

يعتبر برنامج ( مبارك – كول) لتطوير التعليم الفني و التدريب المهني بمصر بالتعاون بين الحكومة المصرية ممثلة في وزارة التربية والتعليم

و رجال الأعمال و القطاعات الاقتصادية من جهة، و الحكومة الألمانية ممثلة في وكالة التعاون الفني الألماني GTZ من جهة أخري.

و برنامج (مبارك – كول) هو حصيلة الاتفاق الذي تم بين السيد الرئيس محمد حسني مبارك،

و المستشار الألماني السابق هيلموت كول في نهاية عام 1991 في بون، و ما تلى ذلك من خطوات و إجراءات كثيرة أسفرت عن الآتي:

1. إنشاء اللجنة العليا ( للبرنامج) في يونيو 1993.

2. إنشاء وحدة تنفيذ سياسات برنامج (مبارك – كول) في سبتمبر 1993.

3. بدء التنفيذ الفعلي ( للبرنامج) في المدن الجديدة، بدءا بمدينة العاشر من رمضان في سبتمبر 1995 ثم في المدن و المواقع الأخرى علي التوالي.

يهدف هذا البرنامج إلى:

1. توفير العمالة الفنية المهرة المدربة على أسس علمية و عملية باستخدام أحدث أساليب التعليم و التكنولوجيا لخدمة الإنتاج المصري

2. حتى يمكن مواجهة المنافسة العالمية و زيادة حجم التصدير.

3. توفير فرص عمل جيدة للشباب سواء داخل مصر أو خارجها لمواجهة مشكلة البطالة.

4. الاستغناء عن الاستعانة بالخبراء الأجانب من الخارج لإصلاح و صيانة المعدات و خطوط الإنتاج بالشركات و المصانع.

5. توفير العمالة الفنية المدربة لقطاع الخدمات في المجالات المختلفة.

6. تطبيق النظام المزدوج للتعليم الفني علي المدى البعيد في جميع المهن و الحرف و الوظائف المعترف بها في مصر سواء في الصناعة أو في الزراعة... الخ.

7. السعي علي المدى البعيد من خلال تعديل قوانين التعليم و العمل إلى تطبيق مبدأ ضرورة الحصول على الترخيص لمزاولة المهنة.

و يقوم نظام التعليم المهني المزدوج علي أساس الدراسة النظرية لمدة يومين في مدرسة طلعت حرب الثانوية الفنية

و أربعة أيام تدريب عملي في المصانع و الشركات ( أو ما يعادل ذلك من تعليم و تدريب مجمع) و تستمر الدراسة ثلاث سنوات

يحصل بعدها الخريج علي دبلوم التعليم الفني طبقا للنظام المزدوج بالإضافة إلى شهادة محلية من جهة التدريب العملي.

و الفئات المستهدفة أساسا في هذه المرحلة هم من أتموا مرحلة التعليم الأساسي و حصلوا علي الشهادة الإعدادية في نفس السنة.

التخصصات المختلفة:

1- ميكانيكي مصانع

2- إلكتروني مصانع
3- فني صناعة الملابس الجاهزة
4- مساعد فنى إدارى.

5- شعبة النقل الدولي
الشهادات التي يحصل عليها خريج برنامج مبارك – كول:

1- شهادة دبلوم المدارس الثانوية الصناعية ( برنامج مبارك- كول).

2- شهادة إنهاء و إتمام التدريب من المصانع و الشركات التي تم تدريبه بها من الوحدة الإقليمية للبرنامج و الوكالة الألمانية للتعليم الفنى المزدوج.

المميزات التي يحصل عليها طالب البرنامج:

1. يوفر برنامج ( مبارك – كول) من خلال نظام التدريب المزدوج للمتدرب التعرف على أحدث الأساليب التكنولوجية و التدريب علي أحدث الماكينات و الأجهزة .

2. الحصول على مبلغ 60 جنيه شهريا كمكافأة من المصنع المدرب به.

3. يتمتع الطالب المتدرب بنظام التأمين عليه ضد الحوادث أثناء التدريب طبقا لنظام وزارة الشئون الاجتماعية دون تحميل المصنع أية نفقات إضافية لهذا الغرض.

4. التمتع بأولوية التعيين بالمصنع المدرب به عند الاحتياج لعمالة ذات مهارة عملية عالية.

5. يتوفر للمتدرب المناخ الحقيقي للعمل داخل المصنع أو الشركة مع وجود فرصة للعمل علي خطوط الإنتاج الفعلي.

6. يتوفر بمدرسة طلعت حرب الثانوية الصناعية ورش عمل و معامل متطورة لتدريب الطلاب.

7. يتوفر لطلاب برنامج (مبارك – كول) مدرسون مؤهلون جيدا.

8. عدد الطلبة بالفصل الدراسي الواحد لا يزيد عن 24 طالبا / طالبة مما يتيح فرصة أفضل للفهم.

9. الحصول علي 3 شهادات ( شهادة دبلوم صنا يع معتمدة من الوزارة – شهادة من برنامج (مبارك –كول) – شهادة من المصنع المدرب به.

المزايا التي يحصل عليها رجل الأعمال المشارك بالبرنامج:

1- سوف تحصل على عمالة تناسب مشروعك و مدربة علي الطريقة الألمانية.

2- سوف تتوفر لديك العمالة الماهرة العالية التي لا تتوفر بسهولة في سوق العمالة المصرية.

3- سوف تقوم بتوفير العمالة الماهرة في التعامل مع الماكينات و تشغيلها و إصلاحها و صيانتها مما يوفر عليك تكاليف التدريب و الصيانة و تقليل وقت توقف الماكينات.

4- يمكنك اختيار المتدربين المميزين للعمل في مصنعك أو شركتك في نهاية فترة التدريب.

5- يمكنك تجنب المخاطر التي تسببها العمالة الجديدة غير المدربة بالاستعانة بعمالة تم تدريبها داخل الورش الخاصة بمصنعكم.

6- تجنب عقبة التأرجح في عدد العمالة التي تعمل لديكم بتعويضها بعمالة مدربة ارتبطت بنوع و نظام الماكينات المتوفرة لديكم.

دور الجهات المختلفة المشاركة في البرنامج:

وزارة التربية و التعليم:

أ. تأسيس وحدة تنفيذ سياسات البرنامج ووضع ميزانية خاصة بها.

ب. تزويد المدارس المشاركة في البرنامج بالمدرسين و المدربين اللازمين و إعدادها من حيث المنشآت اللازمة.

ج. دفع الأجور و كافة المصاريف الإدارية للعاملين بالمدارس الفنية المشاركة بالبرنامج.

د. المشاركة في أعمال الامتحانات النظرية و العملية.

ه. اعتماد المناهج الدراسية و توفير الكتب اللازمة.

الوكالة الألمانية للتعاون الفني المزدوج GTZ:

أ. إيفاد خبراء لفترة طويلة و قصيرة حسب الحاجة.

ب. تزويد المدارس و الورش و المعامل ببعض التجهيزات و مساعدات التدريس و التدريب.

ج. المساهمة في تأسيس وحدات التنفيذ الإقليمية و تحويلها إلى مراكز انتشار.

د. المساهمة في تدريب المدربين و المدرسين المشاركين في البرنامج سواء داخل مصر أو في ألمانيا.

ه. المساهمة في دعم عمليات الانتشار في المناطق المختلفة.

الوحدة الإقليمية للبرنامج بمقر جمعية رجال أعمال إسكندرية:

أ. توفير فرص تدريب للطلاب بمصانع و شركات رجال الأعمال و العمل علي زيادة عدد المصانع و الشركات المشاركة.

ب. المشاركة في وضع المناهج الدراسية المناسبة و اختيار المهن المطلوبة لسوق العمل .

ج. إعداد و تنفيذ الامتحان النهائي للطلاب بالتعاون مع وزارة التربية و التعليم.

د. متابعة عملية التدريب للطلاب بالمصانع و تحصيل المبالغ المالية المستحقة.

ه- تسجيل عقود التدريب.

و- تنظيم دورات رفع مستوي للشركات المشاركة في البرنامج طبقا لاحتياجاتهم.

اللجنة التنفيذية و دورها و أعضائها:

تم اختيار اللجنة التنفيذية للبرنامج من السادة أعضاء جمعية رجال أعمال إسكندرية و هم:

1. المهندس/ علاء زهران – رئيس اللجنة التنفيذية للبرنامج و عضو مجلس إدارة جمعية رجال أعمال إسكندرية و الرئيس التنفيذي لمصانع زهران بسموحة.

2. الدكتور/ رجائي الجبالي – نائب رئيس اللجنة التنفيذية للبرنامج و أستاذ زائر بالأكاديمية العربية للعلوم و التكنولوجيا و العضو المنتدب للشركة العالمية ( بنجوان).

3. الكيمائي/ أشرف زكي – عضو اللجنة التنفيذية للبرنامج و مدير عام مصانع كولجيت بالموليف مصر.

4. الأستاذ/ نادر عارف– مدير الوحدة الإقليمية للبرنامج بالجمعية.

5. الآنسة/ رانيا فاروق - منسقة البرنامج بالجمعية.

و تقوم اللجنة التنفيذية للبرنامج بالمساهمة في التخطيط لسياسة البرنامج و متابعة الوحدة الإقليمية و المساهمة الفعالة في إنجاح البرنامج بمدينة الإسكندرية.

الدورات التدريبية:

يتوفر من خلال برنامج (مبارك – كول) العديد من البرامج التدريبية الفنية على أعلى المستويات لتتلاءم مع احتياجات العمل الخاصة بالنواحى الدراسية

و العملية التى يهدف إليها هذا البرنامج، و مدة البرامج حوالى عدة أسابيع.

1- قسم الميكانيكا
م.
اسم الدورة التدريبية مدتها

1
دورة تدريب أساسي ميكانيكا 6 أيام

2
القياسات الميكانيكية
6 أيام

3
المهارات الأساسية لتركيب كراسي التحميل ( الرومان بلي)
6 أيام

4
نظم التحكم بالهواء المضغوط ( النيوماتيك)
6 أيام

5
نظم التحكم الكهروهوائية ( الكترونيوماتيك)
6 أيام

6
قراءة الرسومات الميكانيكية
6 أيام

7
مقدمة في الهيدروليك
6 أيام

8
دورة متقدمة في الهيدروليك

7
مقدمة في الهيدروليك
6 أيام

9
أساسيات اللحام بغاز الأوكسي أستلين
6 أيام

10
أساسيات اللحام بالقوس الكهربي
6 أيام

11
أساسيات القطع بالغاز
6 أيام

2- قسم الكهرباء و الإلكترونيات
م.
اسم الدورة التدريبية مدتها

1
مقدمة في هندسة الإلكترونيات
6 أيام

2
مقدمة في ( P.L.C.)
6 أيام

3
دوائر ( الكونتاكتور) و القياس
10 أيام

4
تكنولوجيا الوقاية الكهربية
6 أيام

5
تكنولوجيا التيار المستمر
6 أيام

6
تطبيقات عملية في ال ( P.L.C.)
6 أيام

7
الرسومات الكهربائية و تحليل الدوائر
6 أيام

8
القياسات الكهربية
6 أيام

9
محركات التيار المتردد
6 أيام

10
محركات التيار المستمر
6 أيام

11
الحساسات
6 أيام

لمزيد من التفاصيل أو للاستفسارات يرجي الاتصال بالأستاذ/ نادر عارف مدير الوحدة الإقليمية لبرنامج ( مبارك – كول) بمقر جمعية رجال أعمال إسكندرية :

تليفون : 4848978 /03 – 4848979 /03

فاكس: 4872411 /03 – 4872206 /03

موقع الإنترنت: www.aba.org.eg

:bad: علله يا جماعة يكن موضوعى عجبكم ردود بقى ورايكم ؟
lllllll

منقول
معلش انا مش هقدر اجبلك تفصيل اكتر عشان الامتحنات

bad world 14-06-2009 08:45 PM

بعض الردود ويارب تفيدك
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أنا هدى مدرسة فى مدارس مبارك كول شعبة مساعد فنى ادارى ومقتنعة جداً بأهمية المشروع ولكن فى اسوان للأسف ليس مطبق بطريقة صحيحة لعدم توافر اماكن التدريب اللازمة لتدريب الطلبة لهذه الشعبة وذلك يرجع لعدم توافر المشروعات الاستثمارية وكذلك لجهل الكثير من رجال الاعمال بمدى اهمية هذا التدريب وما يوفره له من عمالة متدربة تدريب صحيح
مدرسة مبارك كول مدرسة جميله جدا جدا وستقبلها كويس فى تخريج الدفعة من جميع الاقسام وهى عايزة صلحيات اكتر من كدة يعنى فى الشرح النظرى والعملى فى المصانع والشريكات وياريت يخلول التنقلات فى السنة الاولى سهله وميسره بين الاقسام الصناعية والاقسام الادارية حتى الشخص يقدر يقتنع بالقسم اللى هو فيه ويحبو وبنائن عليه يتفوق فى التخصص والقسم ويارت السادة المسوليين فى المدرسة مبارك كول يهتمو بهذا النقطة ويزيلو صوعبات التنقل بين الاقسام والله ولى التوفيق انا لسه فى سنة اوى على فكرة مبارك كول فى مدرسة فيصل وشكرا جزيرا ليكم
انا ابراهيم مدكور من دمياط فى مبارك كول بس ولله يا جماعه هى مدرسه مش حلوه اوى زى ما انتو بتسمعو عنها الانها فى نظام رخم اوى الانه بيربط الطالب بالمصنع فى المدرسه والاجازه ونرحت تشتكى للجمعيه مش هتعبرك فمن الاحسن انك متدخلش المدرسه دى والكلام ده فى دمياط معرفش فى المحافظات التانيه عامل ايه
جزاك الله خيرا وبارك الله فيك يا اخى الفاضل

موضوع مهم فعلا وحيوى ، ومشكور على المجهوووووود

يا رب الناس تبدأ تغير تفكيرها شوية ويتنازلوا عن فكر الشهادة العالية اللى كتيييير جدا مابيعملش بيها حاجة غير انه بيتجوز بيها واحدة برده معاها شهادة عالية مابتعملش بيها حاجة

فيه ناس كتير التعليم الفنى بالنسبالهم افضل كتير من التعليم الثانوى والجامعة لكن طبعا نظرة المجتمع هى اللى بتحكم ، والنماذج من ده كتير وانا شوفت الموضوع ده كتير

محتاجين نغير فكرنا بس إزاى؟

caragher 14-06-2009 10:09 PM

Thx for information

mido_2020 14-06-2009 10:38 PM

مشكورررر لمساعدة اخويا فى اللة

xBoWx 27-11-2010 11:20 PM

يا معلم انا في النقل الدولي اي حد طالب اى معلومه ذياده انا في الخدمه:clap:

ღ♥_ akeml _♥ღ 28-11-2010 01:24 AM

ياباشا لو عاوز حاجة كلمني في الرسايل

adamahmed 14-03-2011 11:36 AM

مجله مبارك كول على الفيس بوك

:nono2::nono2::nono2:بص يا بشا يا اللى عاوز تعرف معلومات عن مبارك كول فى وحده فى فيص وفى المعادى بس المقر الرئسى فى 6 اكتوبر الوحده الاقلمية فى معهد الثقفة والعلوم المجموع فى سنة 2009 كان بيقبل من 180 تقريبا بس نصيحة بلاش تدخل المدرسة دى لو عوز تعرف ليه انا هقولك النظام هو عباره عن استثمار للطلبة ازى؟ انت بتروح 4 ايام مصنع تشتغل زيك زى اى عامل عادى من غير ما اى حد يعلمك حاجة هتقول عوز اتعلم الرد هيكون بص بعنيك يا مان علشان تتعلم احنا مش هنعطل شغلنا علشان بنخد خلال الـــــــــــ3 سنين 60/80/100 فى الـــــ3 مراحل والمصنع بيدغع للوحده الاقلمية 35ج عليك وعلى كل طالب عنده يعنى تخلص شغل المصنع اللى بيعملو عامل بيخد 600ج انت تعملو ب60ج يا بلاش وهو ده الاستثمار ولو عوز تعرف اكتر خش على الفيس بوك واكتب مجلة مبارك كول وعلى فكره انا اسمى ادم ولسة فى مبارك كول بلاش يا مان تدخل المدرسة دى بلاش هتندم صدقنى :weeping:

adamahmed 14-03-2011 11:41 AM

مجله مبارك كول على الفيس بوك

:nono2::nono2::nono2:بص يا بشا يا اللى عاوز تعرف معلومات عن مبارك كول فى وحده فى فيصل وفى المعادى بس المقر الرئسى فى 6 اكتوبر الوحده الاقلمية فى معهد الثقفة والعلوم المجموع فى سنة 2009 كان بيقبل من 180 تقريبا بس نصيحة بلاش تدخل المدرسة دى لو عوز تعرف ليه انا هقولك النظام هو عباره عن استثمار للطلبة ازى؟ انت بتروح 4 ايام مصنع تشتغل زيك زى اى عامل عادى من غير ما اى حد يعلمك حاجة هتقول عوز اتعلم الرد هيكون بص بعنيك يا مان علشان تتعلم احنا مش هنعطل شغلنا علشانك بتخد خلال الـــــــــــ3 سنين 60ج/ج80/ج100 فى الـــــ3 مراحل والمصنع بيدفع للوحده الاقلمية 35ج عليك وعلى كل طالب عنده يعنى تخلص شغل المصنع اللى بيعملو عامل بيخد 600ج انت تعملو ب60ج يا بلاش وهو ده الاستثمار ولو عوز تعرف اكتر خش على الفيس بوك واكتب مجلة مبارك كول وعلى فكره انا اسمى ادم ولسة فى مبارك كول بلاش يا مان تدخل المدرسة دى بلاش هتندم صدقنى :weeping:

Sad_Angel 14-03-2011 11:42 AM

ادخل هنا ده جروب بتاع واحد صاحبى خش واستفسر على اللى انتا عاوزو هو صاحبى وانا وهو فى مدرسة مبارك لو عاوز اى حاجه ابعتلى رساله :icecream:

adamahmed 14-03-2011 12:00 PM

:character38:Uعلى فكرة انا مش بصلت الضوء على الطواهر السلبية بس فى حاجة حلوة فيها بس مش كتير وياريت نلاقى حل نرضى بيه الطرفين:character38::angel_not:

adamahmed 14-03-2011 12:05 PM

استاذ نادر عارف ياريت يكون ليا معك حوار متبادل بخصوص مبارك كول ده رقمى 0196866683وليك جزير الشكر والتقدير :character38:

alberns 14-03-2011 12:20 PM

انا في مبارك كول في الاسكندرية شركة كهرباء ابو قير شعبة ميكانيكا
بس والله انا لو اعرف حاجة عن مبرك كول اللي في القاهرة كنت هاقلك
وانشاء الله ربنا يسهلك وتتدخل وتتقبل في المشروع لانه مفيد جدا
وبالنسبة للمعلومات فانا كول الاعرفه انه اول ما بتقدم بتعملك اختبار ذكاء علشان يحددو هاتخش انهي قسم وكدا يعني وكمان لما بتخلص الفترة بيبقي في تسهيلات في المجموع لاي كلية انت عايز تخشها حسب الشعبة بتاعتك

وعلي فكرة حكاية المكافئة الي بتاخدها كل شهر اللي هم ال 60 جنية فاتطمن انت مش هاتخدهم لانهم بيكلوهم علينا

وعلي فكرة عندنا في اسكندرية المشروع ده حلو اوي
ومش بنروح في الصيف لانه في الصيف بيبقي اختياري يعني لو عاز تروح روح ولو مش عاريز متروحش
مش زي باقي المحافظات
وعلي فكرة عندنا في الاسكندرية بيعلمونا صح ولنا مدرسين مخصصين لينا كانو عمال واخدو ترقيات واحنا بنشتغل بايدينا بس الاول المدرب او الباش مهندس بيورينا نعمل ايه مرة واتنين وتلاتة
ومش بنشتغل جو المصنع لا احنا لينا مكان لوحدينا جوا المصنع
بندرب فيه مش زي ما في القاهرة العامل يقولك بص بنفسك

STRQUEEN 14-03-2011 02:02 PM

الموضوع من 2009

الساعة الآن 08:39 AM.