حفظ بياناتي ؟

1/01/2023

22/05/2024_hema

22/05/2024_hema

END_shaher_08/02/2024

29_02_2023

ID:100_01_05_2024

END_tusk_04/01/2024

hossam_02_03_2023

END 14/6/2024

END 15/05/2024_9699

END_27/06/2024

END 2/06/2024

ID:102_02/06/2024

ID:103_02/06/2024

ID:104_05/06/2024

ID:105_10/06/2024

ID:106_24/06/2024

END 27/06/2024

25/01/2022

QueenSro

ID:100_01_06_2024

END_tusk_04/01/2024

END_Ibrahim_Abde_05/05/2024

END 14/6/2024

END_27/06/2024

END ID:101_17/05/2024

END 2/06/2024

ID:102_02/06/2024

END 19/06/2024

END 19/06/2024

END 22/08/2024

END 27/06/2024

 الـجـروب الـرسـمى لـلـمـنـتـدى FaceBook | Official Group 


شـريـط الاهـداءات



القـسـم الإسـلامـى الـعـام [ قسم يهتم ببناء القيم والفضيلة بمجتمعنا الاسلامي بين الشباب المسلم يهتم بثقافتنا الإسلامية فقط ] [ نرجوا عدم التطرق للأمور التي تضر الدين وعدم الافتاء بشي غير موثوق وعدم المساس بأى دين أخر ]

إضافة رد
 
أدوات الموضوع انواع عرض الموضوع
قديم 25-11-2011, 06:53 PM   #1

tit3o
عضو مميز



الصورة الرمزية tit3o


• الانـتـسـاب » Mar 2008
• رقـم العـضـويـة » 16027
• المشـــاركـات » 732
• الـدولـة »
• الـهـوايـة »
• اسـم الـسـيـرفـر »
• الـجـنـس »
• نقـاط التقييم » 230
tit3o جـيـد جـداًtit3o جـيـد جـداًtit3o جـيـد جـداً

tit3o غير متواجد حالياً

480  



الفــرافيــر واللحيـــة



[CENTER]
عفوا ,,, لايمكنك مشاهده الروابط لانك غير مسجل لدينا [ للتسجيل اضغط هنا ]


والصلاة والسلام على أشرف المرسلين وبعد ...
فهذا بيان لحكم شرعي لكن بأسلوب شبابي كدة لا يخلو من فكاهة فقط لكسر حدة الحوارات

أولا عاوزين نتفق يا تقرأ الموضوع لآخره
أو تكبر يور هيد ومتقرأش

ده وعدنا مع الإخوه برضو حبايبنا اللي من غير لحيه وعاوزين نعمل حوار هادئ معاهم ماشي .. وهنقسم الإخوة الغير ملتحية لشلة
واحد يطلع يقولي يا أخي هو مفيش غير اللحيه .. يا عم إنت عملت لنا خرم في نافوخنا .. خليك إيزي موزو وفريش وجانجا ,وهيثوم.. ( أقوله أنا كنت بقول كدا زمان لكن هتعرف يعني أيه اللحيه أما تلاقيها في وشك) وقلت إنها مش عبارة عن حبة شعر ولا شئ بالعكس هي هويتي كمسلم وأتذكر قول أحد السلف كان أمرد (يعني مش بيطلع له لحيه) كان يقول لو تباع اللحيه لأشتريتها بمالي علي ما أتذكر إن لم تخني الذاكره .. طيب عاوزين نفتح حوار .. الموضوع بكل بساطه ..
عاوزين نعرف الإخوه اللي غير ملتحين هنعمل تقسيمه


1- الإخوه الفرافير - (( وياريت ميزعلوش من التسميه مهو أنا كنت فرفور زمان مش كدا وبس وكتير من الملتحين كانوا فرافير يعني هم كانوا موليدين بلحيتهم ))
2- الإخوه اللي مهماش فرافير (إبتسامه)



أولا الإخوه الفرافير . (( والله أنا أحبكم في الله ولو كانت كلمة فرافير مزعلاكم فأنا ستين فرفور في بعض ))
ودول أوجه لهم سؤال .. حبيبي إنت بتحب النبي صلي الله عليه وسلم؟
طبعا الجواب المحفوظ والمتوقع أيو والله بحب النبي أكتر من نفسي .
تعالوا نحلل الجمله دي علي طريقة أسمع كلامك أصدقك أشوف أمورك أستعجب
طيب السؤال رقم 1 حبيبي الدوجلاس اللي في وشك ده عامله ليه ؟
جـ1 أصل عمرو دياب في أغنية كذا كذا كان عامله
جـ2 أصل نيكولس كيدج وتوم كروز في فيلم البلاصي المفقود كان عامل كدا .
جـ3 بصراحه أنا مش عامله لا زي نكوليس كيدج ولا زي عمرو دياب أنا تفكيري مش خايب للدرجه دي .. أنا عامله لأن مرمر قالت لي كدا وتقولي شكلك تحفة في الدوجلاس .



بالنسبة ل (جـ 1 , جـ 2) .. بكلامك هذا أحببت عمرو دياب ونيكولاس كيدج أكتر من النبي صلي الله عليه وسلم .. يا أخي سيبك إن اللحيه مش فرض .. يعني تعمل زي حبيبك النبي صلي الله عليه وسلم وتتشبه به أم تتشبه بين فاسق (إن لم يتب) أو بكافر .. والله لو حبك للنبي حصل حبك لعمرو دياب كنت ربيت لحيتك . لكن للأسف أنا هصارحك
إنت عارف حبك للنبي أصبح أيه ما بين جملتين اللي يحب النبي يزق واللي يحب النبي يسقف . ويا لحرقة قلبي وإنصداع كبدي .



أما بالنسبة ل (جـ3) أقوله أنت إمعه .. مش إمعه والنبي نهي وقال لا يكن أحدكم إمعه .. عامل دوجلاس عشان واحده حابه تشوفك كدا .. يا أخي كان من المفترض ان تكون كما يحب الله ورسوله . مش كدا وبس لا وكمان واخد واحده مصاحبها .. أنا مش هتكلم يكفي بس إنك عارف إن ده حرام ,, وبلاش نتكلم علي البنطلون أبو حجر ساقط والملابس الداخليه ظاهره .. وربما يبان العوره أثناء الانحناء ... شوف هسكت أحسن الله ستير .
السؤال رقم 2 إنت بتحب ربنا ؟
جـ هي دي فيها شك كمان يعني طلعتني شرك ومش بحب النبي زي عمرو دياب .. . لا بقي دي بقي أبصم بالعشره أنا بحب ربنا .



شوف أنا للأسف مش عاوز أقولك إنت كذاب .. هحسن فيك الظن وأقول إنت مش عارف أيه اللي يثبت حبك لربنا عز وجل خد ياعم أنا هقولك أيه من القرآن قال الله (قل ان كنتم تحبون الله فاتبعوني يحببكم الله ويغفر لكم ذنوبكم والله غفور رحيم )
شوف يا عم ده دليل حبك لربنا إنك تتبع النبي يعني ايه تتبع النبي يعني تتبعه في سمته ومظهره وفي عبادته وفي كل شئ .. ورحم الله من قال إن إستطعت ألا تحك رأسك إلا بدليل فأفعل ..



والله يا أخي أنا بحبك .. ومتفكرش إن الإخوه اللي بتشوفهم بيحضروا دروس علم دول نازلين من السما ولا حاجه ده يمكن إنت أفضل من مليون واحد فينا أيام الجاهليه.. وليه دا يمكن إنت أحسن من مليون ملتحي كمان وإنت بفرفرتك .. فالله أعلم بما تكنه الصدور .



ثانيا الإخوه اللي مش هم فرافير .
ودول .. ما شاء الله ناس فاضله .. ملتزمين دينيا (ولكن إلتزام ناقص).. وجت علي اللحية وقفلت ..
ليه بقي أقولك ..:-
(أ)يا أخي فلسطين بتنحرق والمسلمين يذبحوا كالنعاج .. وغنت جاي تقولي لحيه .. طيب أما نحرر الأقصي نبقي نربيها .. أقول لك يا حبيبي والله أنا أحبك وبلاش التعصب للجماعات ((أنا أعرف ناس مش بتربي لحيتها علشان خايفه الناس تقول عليها دا سلفي والله شئ مبكي))
إنت ربنا يوم القيامه وكلنا هنقف أمام الله عز وجل .. هيجي يقولك .. إنت محررتش القدس ليه .. ولا هيقولك ما أطلقتش لحيتك ليه .؟؟ أممممممممم
شوف الله عز وجل عدل ومن مقتضي عدله أن لا يسألك عن ما لا تستطيع وتطيق .. وأن يسألك عن شئ لا طاقة لك به .. مش هيسألك عن شئ خارج قدرتك .. هيسألك عن اللي في قدرتك .. طيب اللحية فرض .. وده حكي الإمام إبن حزم إجماع علماء الأمه علي فرص اللحيه .. والإجماع لا يتغير .. طالما الأمه أجمعت علي شئ خلاص فرغ منه .. أهو ربنا هيسألك علي دي ...



(ب)نوع تاني يقولك .. والله أنا عارف إن اللحيه فرض .. وإنها واجبه وكل شئ .. لكن أنا مش قدها .. مش هقدر أصونها ... هقولك هوسسسسسسسسسس إظاهر إن الشيطان داخل جوه ودنك أنا حاسس به ده مش كلامك ده ممكن يجيب لك آيات وأحاديث يقنعك بيها ... زي أخينا التالت ده .



(ج)والله يا أخي أنا نفسي أربيها . بس إنت شايف أمن الدولة .. وشايف الحرب علي اللحيه .((. يدخل بقي الشيطان ياعم قوله مش النبي قال لا ضرر ولا ضرار .. مش كدا بس دا ربنا قال ولا تلقوا بإيديكم إلي التهلكه .. إنت صح سيبك منه هو عاوز يوديك في داهيه .. وتروح أمن الدوله يقلعولك ضوافرك .. ويدوك علي قفاك .. لا والمخبرين أيه كمان المخبرين الواحد فيهم إيده عامله زي المطرحه بتاعة العيش .. يعني هيديك كف هيرسمك علي الجدار وهيتعمل لك ملف ومش هتعرف تسافر بره هتضيع مستقبلك يا عبيط )) .. الواد يترعش لا ياعم دا النبي بيقول وربنا بيقول .. دا فلاني الفلاني خدوه المعتقل ... وطلع ناسي إسمه .. طيب يا سيدي ماأنا قدامك أهو ملتحي بقالي يجي كام سنه ليه متخلعليش ضوافري .. وليه متغسليش الذاكره .. وعلي فكره أنا رحت أمن الدولة وكلموني بمنتهي الاحترام مش زي ما أنت فاهم وده إخوه قليله اللي بتروح .. وكمان أنا مسافر يعني متمنعتش ولا شئ .. وجاي أقولك .. يا أخي .. خليك راجل .. وأعمل شئ وقدمه لله .. وبس كدا خلص كلامي ..



عفوا ,,, لايمكنك مشاهده الروابط لانك غير مسجل لدينا [ للتسجيل اضغط هنا ]



الجزء الثاني اللحية والشغل

هو غالبا الإخوه يقابلهم مشاكل في موضوع الشغل بسبب التدين ( و إلي الله المشتكي )
يعني إخوه كتير يتقدموا ويعملوا مقابلات علشان الشغل
صاحب الشعل يقولهم معلش اللحية دي هتسبب مشاكل في الشغل
ثم يكمل صاحب لشغل قائلا وهذا ما يسبب قهرا للأخ
والله إنت كفاءه وإنت من أحسن الناس اللي اتقدموا
لكن المشكله هي اللحيه أو بالاصح (المشكله إنك مسلم متبع للنبي محمد مقتدي بسنته)


ساعتها تلاقي الاخوه إنقسموا إلي
1- نوع يقبض علي لحيته علي هويته ووتكاد تدمع عيناه ويتحسر .. ويقول لصاحب العمل السلام عليكم جزاكم الله خيرا . ويكون حيزن علي تفكير صاحب العمل. .. وأنا أهمس في أذنيه حبيبي في الله هذه هي الغربة التي تحدث عنها نبيك فلا تحزن ... وأبشر بالخير .. والله أعلم ما هو شعور ولكن أصبر .. وأقول لهذه النوعيه .. أفديك أخي بنفسي والله


2- وإخوه اللي هم زي حلاتي .. يبصوا له بنظرة تكاد تحرقه .. ويقول لصاحب العمل (( ربنا ينتقم منك )) بس في سره ********هه .. ويطلع للبشر في الشارع بالمنظر ده .



3- النوع بعد ما يسمع الكلام ده يقول طيب مثلا لو أنا من غير لحيه باخد راتب كام يقوله ألف جنيه ... عينه تلف ومخه يطر .. والشيطان بنشاط وسرعه وحرفنه يضربه إبرتين بنج في مخه ... يقوم نازل علي الحلاق اللي تحت العمارة .. ومطير اللحية ..((ويقول دي رخصه وأنا غصب عني عشان اكل عيشي))



علي فكره يا إخوه وده كلام بسيط يعني بعيد عن الموضوع ( يعني من الآخر هاخدكم بعيد شويه ونرجع للموضع تاني بس انا مش بسرح بكم) .. اللحية مش عباره عن حبة شعر وخلاص .. اللحية عبارة عن قيم عبارة عن هويه عبارة عن أخلاق عبارة عن أصل فهي تربيها تربيك .. ولا تشك للحظه أن الأخ الذي تخلي عن لحيته تخلي عن هويته تخلي عن قدوة نبيه تخلي عن كل هذا .. سوف يحافظ عي صلاته كما كان .. أبدا والله هذه هي بداية الإنتكاسه .. وسيأتي بعدها إنتكاسات


1- كان زمان قبل ما يحلق اللحية .. كان بيقاب البنت بوسي اللي كان بيمشي معاه زمان كان يقوم حاطط وشه في الأرض أول ما يشوفها ويقوم يمسك لحيته .. وكانت بوسي تهاب تكلمه وهو بالمنظر ده . والشطيان طبعا أه يا خايب يا فاشل مش لو كنت من غيرها كنت كلمتها .
1*. بعد ما راحت اللحيه قابل بوسي قامت بوسي قالت مش معقول دا اللحيه راحت .. وهو ماشي الشيطان جه ((مع إنه كان حاطط في راسه انه حلق اللحية لضرورة وهو الشغل وإنه مش هيتناذل عن اي شئ لا دروس علم ولا صلاة ولا أي حاجه)) .. يقوم الشيطان داخل أيوه يا عم شايف البنت بتبص لك إزاي وكمان بتضحك .. أوعي تكون عبيطط وتضيع الفرصه دي من إيدك .. إنت بتحبها .. ولسه بتحبها شووف قلبك بيدك إزاي .. يا سلام فاكر الواد كيمو والواد هيما كانو بيحسدوك علي البنت دي .. روح بس عنيها بتتكلم بتقول تعالي اهي . ((يقوم صاحبنا رايح)) السلام عليكم بوسي هاي أخيرا فقت من الغيبوبة اللي كنت فيها ..... وتخيلوا نتم بقية الحوار أنا مش عاوز أطول .


2- ساعة اللحية ما كانت تزين وجهه كان لا يترك الصلاة وإن كان يمشي في الشارع أجبرته علي دخول المسجد كيف ملتحي يمشي في الشارع والصلاة تقام .
2* بعد اللحية صلاة في البيت والتانيه في الجامع الشيطان يجي يقول شوف إنت بصراحه انسان مش كويس وكمان فيك جباحه فظيعه يعني ازاي تقابل الاخوه من غير لحيه انت مش بتتكسف .. فبعدين يقعد يصلي في بتهم .. وبعدين يصلي علي سطر ويسيب سطر .. وبعدين .......... كملوا أنت بقي ..
علي فكره هو ده تقريبا اللي بيحصل هو من راسي لكنه هتلاقيه واقع
ثم أنا عندي قصص حقيقية عن كل قسم .. وأقسم أنا علي صدقها ولله الحمد وأتحمل أنا كل شئ لو نقلت .


أخ سلفي نتمني أن يكون كذلك .. ملتحي .. محاسب .. كلما ذهب إلي عمل رفض من أجل لحيته .. أضطر حتي يحافظ علي لحيته أن يعمل بمديان الأوبرا العتبه - بسوق الكهرباء يشتغل شيال .. والناس تحمل البضاعه علي العربيه وهو يجرها .. ويوم ورا يوم وبعد مده فوجئ صاحب الشركه أنه محاسب فنقله إلي المهندسين يعمل كبياع في محل كهربائي .. وكان هذا المحاسب يريد أن يرقي بمستواه خاصه أنه ماشاء الله معه إمكانيات كبيره تقنيه وفنيه .. فأخذ يتصل بالارقام في جريدة الوسيط . وكان في آخر كل مكالمه يقول أنا ملتحي فيكون الرد طالما ملتحي مينفعش لأن معانا نصاري ... وقدر الله أن يتصل بشركة برمجيات ويقول لها أنا ملتحي فتقول الريسيبشن له .. طالما ملتحي ما تنفع اسفين .. وبعدها ب 10 دقائق .. إتصل عليه مهندس وقال تعالي في الانتر فيو .. وفعلا كان هناك 40 متقدم .. ويشاء العلي العظيم أن يكون هو المختار من ال 40 فرد ... وبعدين يتميز في هذه الشركه ويصبح من أبرز مهندسين الدعم فيها ووصل راتبه إلي 1200 جنيه غير بدل السفر وكدا .. ولكن كان هناك مشكه .. أن الأخ بيحط إسطوانات إسلامية علي اجهزة العملاء .. وقدر الله عز وجل . أن يضع اسطوانتين من ضمنهم إسطوانه عن ال*** زكريا بطرس عند عميل ولكن للأسف نصراني .. فذهب هذا العميل لصاحب الشركه .. وكان هناك إجتماع .. وفي وسط الاجتماع قال له المدير .. يا تحلق لحيته يا تسيب الشغل .. قاله طبعا إستحاله اسمع كلامك وأكسر كلام النبي محمد صلي الله عليه وسلم .. وفعلا المدير رفده من الشغل .. فذهب إلي السكن وكان يبكي . ويقول ضيعت شغلي .. علشان خاطر دي .. وبدأ الشيطان يراوده .. ثم إنتبه وقال استغفر الله العظيم .. بكره أدور علي شغل


فكانت المفاجأه أن أمه تتصل عليه في تلك الليله وتقول تعالي يا ابني سيب الشغل اللي عندك .. مش مهم سيبه خالص (وسبحان الله هو مرفود أصلا)إنت هتسافر السعوديه إن شاء الله قالها إزاي وانا بدور علي السفر بقالي 3 سنين مش لاقي .. قالت إحنا بعتنا ورقك وصورك في مكتب إستقدام .. والكفيل إختارك إنت من ضمنهم كلهم وقال أنا عاوز المطوع (( الملتحي )) ... تخيل والله شئ مفرح مبكي .. وفعلا هذا الانسان في السعوديه ومحاسب مالي كمان.


يا إخوه ربنا هو الواجد لنا والواجد لمديرك والواجد للكون وكل البشر يعني إنت ياأخي يا حبيبي .. ربنا عز وجل قال (وفي السماء رزقكم وما توعدون ) وقال (وما من دابه في الارض الا على الله رزقها ويعلم مستقرها ومستودعها كل في كتاب مبين ) حبيبي إنت مصدق ربنا عز وجل .. أه طبعا مصدقه .. طيب بالله هي طالعه من قلبك ؟؟ هي دي الي عاوزين نعرفها


حبيبي إعلم يقينا أن ( ومن يتق الله يجعل له مخرجا )


وأعلم أنك في خير رغم كل هذا الضيق .. وأفكرك بقول الله (ام حسبتم ان تدخلوا الجنه ولما ياتكم مثل الذين خلوا من قبلكم مستهم الباساء والضراء وزلزلوا حتى يقول الرسول والذين امنوا معه متى نصر الله الا ان نصر الله قريب )


والله أنا عارف إنك أخ فاضل وأحسن من مليون زي .. لكني والله بحبك .. و لحيتك دي اللي أنا عنها أناضل دي هويتك يا حبيبي بطاقتك اللي بيشوفك منها بيعرف إنك مسلم .. يعني أنا في الأماكن اللي فيها نصاري لو شفت واحد حليق مش بلقي عليه السلام بخاف إنه يكون نصراني .. أما اللي ملتحي مسلم رسمي إبتسامه ..
أنا معلش خنقتكم شويه لكن عذري أني أحبكم


منقووووول للامانة


عفوا ,,, لايمكنك مشاهده الروابط لانك غير مسجل لدينا [ للتسجيل اضغط هنا ]



التعديل الأخير تم بواسطة tit3o ; 27-11-2011 الساعة 02:46 PM

رد مع اقتباس
إعلانات google

قديم 25-11-2011, 09:11 PM   #2

Mishary Alafasy
عضو لامع



الصورة الرمزية Mishary Alafasy


• الانـتـسـاب » May 2011
• رقـم العـضـويـة » 87394
• المشـــاركـات » 1,166
• الـدولـة » Egypt, Tanta
• الـهـوايـة » Meeting New People.
• اسـم الـسـيـرفـر » No Server
• الـجـنـس » Male
• نقـاط التقييم » 10
Mishary Alafasy صـاعـد

Mishary Alafasy غير متواجد حالياً


إرسال رسالة عبر Yahoo إلى Mishary Alafasy

افتراضي



أحســنت، إنـه فهـم الكتـاب والسنـة بفهـم ســلف الأمــة ( لا تخـف في الحـق لومـة لائــمٍ )

مـوضـوع روعـة جـداً والله، جـزاك الله خيـر الجـزاءِ وجعـلَ تابعـيك في ميـزان حسنـاتـكِ

يُثــبـــت إن شـاء الله


توقيع Mishary Alafasy :









عفوا ,,, لايمكنك مشاهده الروابط لانك غير مسجل لدينا [ للتسجيل اضغط هنا ]

عفوا ,,, لايمكنك مشاهده الروابط لانك غير مسجل لدينا [ للتسجيل اضغط هنا ]


عفوا ,,, لايمكنك مشاهده الروابط لانك غير مسجل لدينا [ للتسجيل اضغط هنا ]




رد مع اقتباس
قديم 25-11-2011, 09:51 PM   #3

tit3o
عضو مميز



الصورة الرمزية tit3o


• الانـتـسـاب » Mar 2008
• رقـم العـضـويـة » 16027
• المشـــاركـات » 732
• الـدولـة »
• الـهـوايـة »
• اسـم الـسـيـرفـر »
• الـجـنـس »
• نقـاط التقييم » 230
tit3o جـيـد جـداًtit3o جـيـد جـداًtit3o جـيـد جـداً

tit3o غير متواجد حالياً

480  



افتراضي



اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mishary alafasy عفوا ,,, لايمكنك مشاهده الروابط لانك غير مسجل لدينا [ للتسجيل اضغط هنا ]
أحســنت، إنـه فهـم الكتـاب والسنـة بفهـم ســلف الأمــة ( لا تخـف في الحـق لومـة لائــمٍ )

مـوضـوع روعـة جـداً والله، جـزاك الله خيـر الجـزاءِ وجعـلَ تابعـيك في ميـزان حسنـاتـكِ

يُثــبـــت إن شـاء الله
شكرا ع التثبيت و ان شاء الله هكمل الموضوع




رد مع اقتباس
قديم 28-11-2011, 12:52 PM   #4

MadOmar
عضو مشارك



الصورة الرمزية MadOmar


• الانـتـسـاب » Feb 2009
• رقـم العـضـويـة » 52330
• المشـــاركـات » 5,481
• الـدولـة » ȘōměẀĥēŕē
• الـهـوايـة » ΜåĎ ĽÎfé
• اسـم الـسـيـرفـر » No Server
• الـجـنـس » Male
• نقـاط التقييم » 395
MadOmar مـمـتـاز وصـاعـدMadOmar مـمـتـاز وصـاعـدMadOmar مـمـتـاز وصـاعـدMadOmar مـمـتـاز وصـاعـد

MadOmar غير متواجد حالياً

1219  



افتراضي



موضووووع جامد تشكر يا معلم بس انا الطلعلي سكسوكه بس والله هيا طالعه كده رباني



توقيع MadOmar :


عفوا ,,, لايمكنك مشاهده الروابط لانك غير مسجل لدينا [ للتسجيل اضغط هنا ]

<3



رد مع اقتباس
قديم 28-11-2011, 01:28 PM   #5

poiu
كبار الشخصيات



الصورة الرمزية poiu


• الانـتـسـاب » Feb 2009
• رقـم العـضـويـة » 49165
• المشـــاركـات » 7,711
• الـدولـة » With_The_Grave_Dancers
• الـهـوايـة » Reading-Computer Games
• اسـم الـسـيـرفـر » No Server
• الـجـنـس » Male
• نقـاط التقييم » 313
poiu جـيـد جـداً ونـحـو الابـداعpoiu جـيـد جـداً ونـحـو الابـداعpoiu جـيـد جـداً ونـحـو الابـداعpoiu جـيـد جـداً ونـحـو الابـداع

poiu غير متواجد حالياً

386  


إرسال رسالة عبر Yahoo إلى poiu

افتراضي



موضوع أكثر من رائع اخي الكريم

أكثر من مواضيعك معنا ‏:‏) ‏

و الله اموفق و المستعان


توقيع poiu :




" الذي يفهم المـوت .. يفهم الحيــاة "



اللَّهُمَّ إني أسألك خلاصًا من النار سالمًا وأدخلني الجنة آمنًا ..
اللَّهُمَّ آمين


رد مع اقتباس
قديم 28-11-2011, 07:07 PM   #6

Fighter Cool
عضو سوبر



الصورة الرمزية Fighter Cool


• الانـتـسـاب » Feb 2009
• رقـم العـضـويـة » 50370
• المشـــاركـات » 2,820
• الـدولـة » القدس ان شاء الله
• الـهـوايـة » ⓡⓤⓝ & ⓖⓨⓜ
• اسـم الـسـيـرفـر »
• الـجـنـس »
• نقـاط التقييم » 23
Fighter Cool صـاعـد

Fighter Cool غير متواجد حالياً

10  


إرسال رسالة عبر Yahoo إلى Fighter Cool

افتراضي



جزاك الله خيرا


توقيع Fighter Cool :


رد مع اقتباس
قديم 03-12-2011, 12:01 PM   #7

Hanamontana
عضو سوبر



الصورة الرمزية Hanamontana


• الانـتـسـاب » Dec 2008
• رقـم العـضـويـة » 46243
• المشـــاركـات » 2,565
• الـدولـة » ▒▒▒Д└£χ▒▒▒
• الـهـوايـة »
• اسـم الـسـيـرفـر »
• الـجـنـس »
• نقـاط التقييم » 11
Hanamontana صـاعـد

Hanamontana غير متواجد حالياً

1  


إرسال رسالة عبر Yahoo إلى Hanamontana

افتراضي



جزاك الله خيرا
:)


توقيع Hanamontana :
عفوا ,,, لايمكنك مشاهده الروابط لانك غير مسجل لدينا [ للتسجيل اضغط هنا ]

.•°« UA07 »°•.


رد مع اقتباس
قديم 03-12-2011, 09:43 PM   #8

I_Am_Legend
عضو مميز



الصورة الرمزية I_Am_Legend


• الانـتـسـاب » Feb 2009
• رقـم العـضـويـة » 50998
• المشـــاركـات » 500
• الـدولـة »
• الـهـوايـة »
• اسـم الـسـيـرفـر »
• الـجـنـس »
• نقـاط التقييم » 14
I_Am_Legend صـاعـد

I_Am_Legend غير متواجد حالياً

16  



افتراضي



جزاك الله كل خير موضوع جميل جدا و بيخاطب جزء كبير جدا من مجتمعنا


توقيع I_Am_Legend :
سبحان الله و بحمده سبحان الله العظيم


رد مع اقتباس
قديم 04-12-2011, 12:50 AM   #9

tit3o
عضو مميز



الصورة الرمزية tit3o


• الانـتـسـاب » Mar 2008
• رقـم العـضـويـة » 16027
• المشـــاركـات » 732
• الـدولـة »
• الـهـوايـة »
• اسـم الـسـيـرفـر »
• الـجـنـس »
• نقـاط التقييم » 230
tit3o جـيـد جـداًtit3o جـيـد جـداًtit3o جـيـد جـداً

tit3o غير متواجد حالياً

480  



افتراضي



شكرا يا رب كلة يستفاد




رد مع اقتباس
قديم 04-12-2011, 01:31 AM   #10

bekoman2
عضو فضى



الصورة الرمزية bekoman2


• الانـتـسـاب » Feb 2008
• رقـم العـضـويـة » 13912
• المشـــاركـات » 3,649
• الـدولـة » EGYPT ,Giza ,
• الـهـوايـة » watch and play and read
• اسـم الـسـيـرفـر »
• الـجـنـس »
• نقـاط التقييم » 10
bekoman2 صـاعـد

bekoman2 غير متواجد حالياً



افتراضي



بارك الله لك ...


توقيع bekoman2 :
محمد الوكيل



عفوا ,,, لايمكنك مشاهده الروابط لانك غير مسجل لدينا [ للتسجيل اضغط هنا ]


من مواضيعى الهامة

عفوا ,,, لايمكنك مشاهده الروابط لانك غير مسجل لدينا [ للتسجيل اضغط هنا ]


عفوا ,,, لايمكنك مشاهده الروابط لانك غير مسجل لدينا [ للتسجيل اضغط هنا ]




عفوا ,,, لايمكنك مشاهده الروابط لانك غير مسجل لدينا [ للتسجيل اضغط هنا ]




عفوا ,,, لايمكنك مشاهده الروابط لانك غير مسجل لدينا [ للتسجيل اضغط هنا ]


رد مع اقتباس
قديم 12-12-2011, 12:43 PM   #11

Tonight
عضو جديد



الصورة الرمزية Tonight


• الانـتـسـاب » Dec 2011
• رقـم العـضـويـة » 96165
• المشـــاركـات » 19
• الـدولـة »
• الـهـوايـة »
• اسـم الـسـيـرفـر »
• الـجـنـس »
• نقـاط التقييم » 10
Tonight صـاعـد

Tonight غير متواجد حالياً



افتراضي



موضوع متميز

جزاك الله كل خير


توقيع Tonight :


رد مع اقتباس
إضافة رد


يتصفح الموضوع حالياً : 1 (0 عضو و 1 زائر)
 

ضوابط المشاركة
لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
لا تستطيع الرد على المواضيع
لا تستطيع إرفاق ملفات
لا تستطيع تعديل مشاركاتك

BB code متاحة
كود [IMG] متاحة
كود HTML معطلة

الانتقال السريع


الساعة الآن 12:44 AM.

أقسام المنتدى

الـمـنـتـدى الـعـام @ مـنـاقـشـات عـامـة حـول سيلك رود أون لايـن @ قـسـم الـتـرحـيـب و الـتـعـارف @ صـور سـيـلك رود @ فـيـديـو سـيـلك رود @ أخـبـار سـيـلك رود أون لايـن @ مـنـتـدى لـعـبـة SilkroadOnline @ الـقـسـم الـتـعـلـيـمـى @ قـسـم الاسـئـلـه و الاسـتـفـسـارات حـول الـلـعـبـة @ قـسـم الـبـرامـج الـمـسـاعـدة @ الـمـنـتـدى الادارى @ قـسـم خـاص بـالـمـشـرفـيـن @ قـسـم الـشـكـاوى والاسـتـفـسـارات @ قـسـم الاقـتـراحـات @ قسم البيع والشراء (Gold) @ منتدى البيع( Gold) @ منتدى الشراء (Gold) @ مـنـتـدى الـبـرامـج والـحـمـايــة @ طريق الحرير بالسيرفر الكورى ( Korean SilkRoad ) @ قـسـم الـ AgBot @ منتدى بيع الأكونتات ( Accounts ) @ منتدى بيع اللبس والأسلحة ( Item ) @ منتدى شراء اللبس والأسلحة ( Item ) @ مـنـتـدى الـسـيـرفـرات والـجـايـلـدات الـعـربـيـة @ Flora @ Minerva @ Feronia @ Bellona @ منتدى سـيـرفـرات وجـايـلـدات [ Silkroad Online ] @ قسم المواضيع المكررة و المخالفة @ قسم الاستفسارات ومشاكل وحلول البوت @ مـنـتـدى الـبـوتـات والـبـرامـج اللازمـة لـتـشـغـيـل الـلـعـبـة @ قـسـم الـ PhBot @ -== قسم ال T-BOT ==- @ Ceres @ بـعـيـدآ عـن سـيـلـك رود @ سـجـل تـطـويـرات الـمـنـتـدى @ قـسـم الـسـيـرفـرات الـخـاصـة @ القـسـم الإسـلامـى الـعـام @ قـسـم الـحـمـايـة @ آرشـيـف الـمـواضـيـع الـمـمـيـزة @ قـسـم الـ StealthLite Bot @ قسم الاستفسارات ومشاكل وحلول ال Agbot @ قسم الاستفسارات ومشاكل وحلول ال StealthLite @ قسم الاستفسارات ومشاكل وحلول ال PHBOT @ قسم الاستفسارات ومشاكل وحلول ال T-BOT @ قـسـم الـ SroKing Bot @ قـسـم الـبـيـع والـشـراء [ Silkroad Online ] @ Flora @ Ceres @ Bellona @ Minerva @ Feronia @ قـسـم شـهـر رمـضـان الـمـبـارك 2020 @ اخـبـار الـتـقـنـيـة و الـتـكـنـولـوجـيـا @ قســم البــرامج العامــة @ قسم الاسئلة و الاستفسارات الخاصه بالبرامج والحماية @ ECSRO @ ECSRO(Fembria) @ ECSRO(VIP) @ SJSRO (OLD) @ SJSRO (new) @ sunworld @ قـسـم الـ IBot @ قـسـم الـريـاضـة الـعـامـة @ Vsro @ Rusro @ قـسـم الـبـيـع والـشـراء [ Private-SRO ] @ ZSZC & Aurora @ قـسـم الـ Sbot @ قـسـم الـ Mbot @ V.I.P Zone @ دردشة الاعضاء VIP @ قسم الدعم الفنى والاقتراحات VIP @ قـسـم تـعـديـل [ PK2 Edit ] @ Mysro @ الــمكتبة القرانية @ قسم الصوتيات والمرئيات الإسلامية @ قسم المكتبة الإسلامية @ قسم الاستفسارات ومشاكل وحلول ال IBOT @ قسم الاستفسارات ومشاكل وحلول ال Sbot @ قسم الاستفسارات ومشاكل وحلول ال Mbot @ قسم الاستفسارات ومشاكل وحلول ال Sroking @ Elite & Eroad @ DreamWorld @ قـسـم سـيـرفـرات وجـايـلـدات [ Silkroad-R ] @ Maycena @ قسم الاسئلة و الاستفسارات لعمل السيرفرات الخاصة @ قـسـم الـبـيـع والـشـراء [ Silkroad-R ] @ مـنـتـدى الـسـيـرفـرات الـخـاصـة - Private SRO @ Perfection @ Ex.Silkroad R @ SroKings @ قـسـم الـتـصـامـيـم والـجـرافـيـكـس @ Other Online Games @ قـسـم S4 League @ قسم CrossFire @ قسم Conquer Online @ قـسـم بـيـع وشـراء LOL @ تـحـمـيـل ألـعـاب Pc Games @ طلبات و استفسارات و مشاكل الالعاب @ Barons Online @ (AriesOnline (Pvp @ QueenSRO Network @ مشاكل & استفسارات S4 League @ مشاكل & استفسارات CrossFire @ World's Gate @ Sun-World @ قسم Aion @ قسم Continent Of The Ninth @ قسم World Of Warcraft @ PanicSro @ الـقـسـم الاخـبـارى @ قـسـم خـاص بـمـواضـيـع الاعـتـزال والاجازات @ IceSro-R @ Kings_Silkroad @ Justice Road @ ArabianRoadOnline Network @ Devias Online @ قـسـم طـلـبـات الـفـحـص @ CrossFire Fantasy Game @ قسم هاكات CrossFire @ مشاكل & استفسارات Aion @ مشاكل & استفسارات Conquer Online @ قسم الاسئله و استفسارات للعبة League Of Legends @ legenD road @ WantedSro Online @ قسم شروحات الشخصيات والبيلدات @ قسم الشروحات و البرامج المستخدمة في عمل السيرفرات الخاصة @ Mixsro @ قـسـم الـمـسـابـقـات والألـعـاب @ قـسـم الأسـئـلـة والاسـتـفـسـارات الـمـتـعـلـقـة بـ SRO-R @ LegenD Road @ Knights War Online @ Evolution Network @ FlagSRO Network @ Perfection (PvP) Network @ قـسـم هـاكـات S4league @ منتدى المنوعات @ حــرب العصــابــات @ قــســم الادارة الــعــلــيــا @ كــأس العالــم لـلاذى @ Destructions Network @ FanTasYWorld @ مـتـجـر خـدمـات وممـيـزات الـرصـيـد الـبـنـكـي @ Smart-Sro Online @ InFusion Online @ قـسـم الأنـمـى الـعـام @ Divine Online @ قـسـم Dota @ تـقـاريـر وأخـبـار ألـعـاب الـ PC @ GameXen Network @ inferno online @ منتدى عمل السيرفرات الخاصة @ قسم الحماية والاوتوايفنت للسيرفرات الخاصه @ الأسئلة و الاستفسارات الخاصة بالـ PK2 edit @ Velestia @ Punisher Sro Online @ Atlantis Online @ ALEXNADER SRO @ Hell World Online @ ImmortalRoad @ قـسـم الـ Centerbot @ قسم الاستفسارات ومشاكل وحلول ال Centerbot @ Time.Sro-Online @ Revenge (PVE) Online @ مـنـتـدى Silkroad4arab || Games Online @ ركن الالعاب الاون لاين و المتصفح Online Games @ قسم دروس التصميم (مونتاج - فوتوشوب) @ قسم ادوات التصميم و ملحقاتها @ قسم المانجا @ قسم تقارير الانمي @ دورة الفوتوشوب للمبتدئين @ الشروحات العامة @ قسم طلبات التعريفات @ مـسـودة الأعـضـاء @ Creddy Online @ Alliance-sro @ Quick Road (PvP ) @ قسم الاسئله والاستفسارات لعمل الفيديو @ منتدى لعبة League Of Legends @ أخبار ومناقشات League Of Legends @ قسم بيع وشراء لعبة CrossFire @ القسم التعليمي للعبة League Of Legends @ منتدى سيرفرات [ LOL ] @ North America @ EU West @ EU Nordic & East @ صـور و فـيـديـو League Of Legends @ قسم طلبات واستفسارات البيلدات والشخصيات @ قسم تقارير المخالفات والإنذارات @ قـسـم كـشـف الـدمـج و الـتـلـغـيـم @ قسم Wolf team @ قسم Dota 2 @ قسم Dragon nest @ قسم DC Universe Online @ قسم انظمة تشغيل Windows @ Quenth Online @ Wolf team Arabic @ RealDreamSro ( PvP ) @ EmpireSRO @ Amazing Sro @ Speed-sro @ . Destructions Network @ SilkRoad E 80 China @ قـسم المــواضـيع الـشعـريه والادبـيـه @ قـسـم اخـبـار الانـمـى @ Greats-sro Online @ قـسـم الـكـومـيـكـس @ منتدى الفحص @ Srowing @ Dakupra-Online @ حرب العصابات @ قسم خاص بالاسئله والاستفسارات الخاصة بالجرافيكس @ منتدى لغات البرمجة و التطوير @ قسم شروحات لغات البرمجة و التطوير @ مناقشات لغات البرمجة و التطوير @ قسم الاسئلة و الاستفسارات الخاصه بلغات البرمجة @ استراحة البوتاتــ @ PantuSRO @ القسم التجارى الرسمي ( Vps Hosting , Diacated server,Silkroad edit ) @ Tyr Online @ RocSro @ Legend Of Silkroad @ Pioneer Gaming-Network @ Valentus - CAP 80 @ MirrorSro @ Eridanus Online Cap90 @ Fear-Sro @ Silkroad-Z Online PVE @ طـلبات الاعضـاء @ Massive-Network @ Kryptonite-Sro @ DeathRoad @ Mysro Servers @ Devils Team @ DooMSRO Network @ EROAD SRO @ Story-SRO @ Ventrue-Online @ Settlers-SRO @ Electus Online @ MarsRoad Online @ Arrow Online @ Selene @ Hermes @ OldSro Online (cap 80 ) @ Sunroad @ Eloys Online @ Sentiero-Road Online @ Steam-Sro @ Arcane Reborn Online @ Eryxonline @ Vengeance Online @ Mirage Online @ SyndiCateOnline @ Desert Sro @ NeSro Network @ قسـم الـ Android @ قســم تــطويـر المــواقع والمــنتديـــات @ قـسـمـ الـلـهــو الـخــفــي @ MegaWar Sro @ Mirror Sro @ AdvancedSRO @ OblivionSilkroad @ Arrivals_Sro @ Amphibius Online @ Royal online @ Forbidden-Sro @ vanish-sro @ Majesty Online @ Chaos Network @ قـسـم الـ srAssist Bot @ قسم الاستفسارات ومشاكل وحلول ال srAssist Bot @ Damocles Sro @ Demo Sro @ KingsRoad @ Arius 9D ch & eu @ brother sro @ DreamWorld-Online @ Poseidon-Sro @ Ph-Sro @ Jupiet-Online @ Fury Sro @ JungleSro @ Xemia Games @ invctus-sro @ Revolution Gaming Network @ DemonSro @ Aeolus @ Golden Sro @ Chaos Network @ Chaos II Online @ Fallen Soul @ Xian @ Xian @ Revira online @ قسم اللياقة البدنية @ كاس العالم للاذي 2018 @ Unix Sro @ Immortal SRO @ قـسـم الاغـانـى الـعامة [English - Arabic - Videos] @ قـسـم الـرابــ (Rap) @ أرشـيـف الـمـواضـيـع الـمـمـيـزة @ Perfection SRO @ Rev-Sro @ Egypt Sro @ قـسـم خـاص بالـ Data Base @ قـسـم PUBG Mobile @ قـسـم Fortnite @ PureSRO @ Battle-Online @ قـسـم تـحـمـيـل الأفـلام الـعـربـيـة @ قـسـم الـسـيـرفـرات الـخـاصـة الـمـجـانـى @ URBANO-SRO @ Royalty-Road Online @ Zero-Online @ Anoha 140 PVE @ Anoha 140 PVE @ Exorue 80 CH @ Pantu-SRO @ Victor SRO @ Flare Online @ Terasus Online @ Aeolian Online @ Maygen Online @ Norges Online @ Ragnis Online @ قـسـم الـ [ ST-FILTER ] @ Requer Online @ الـقـسـم الـتـجـاري لـ ISRO [خاص فقط لبيع منتجات اللعبة الاصلية] @ Dynastic online @ مـنـتـدى الـسـيـرفـيـرات الـتـركـي والـروسـي @ قـسـم سـيـرفـرات وجـايـلـدات الـسـيـرفـر الـتـركـى [TR-SRO] @ Troy @ Smyrna @ Side @ Olympos @ Teos @ Perge @ قـسـم الـبـيـع والـشـراء الـسـيـرفـر الـتـركـي [ TR-SRO ] @ قـسـم سـيـرفـرات وجـايـلـدات الـسـيـرفـر الـروسـي [ RU-SRO ] @ قـسـم الـبـيـع والـشـراء الـسـيـرفـر الـروسـى [ RU-SRO ] @ Miele Online @ Old Silkroad - ZSZC @ Paranormal @ Aquarius Online @ T-SRO online @ Glory @ Serv Game @ Roxy Online @ Enfexia Online @ Aege Online CAP 110 @ Florian Online @ SroPace Online @ Elessea Online @ Dream World @ Asona Online @ Victus-R Online @ Rexall Online @ Pirate Online @ Vela Online @ Sever Games @ ZSC ONLINE @ 4TresSro Online @ Asteria Online @ Liguard Online @ Cripple Online @ Dune Online @